Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HJÄLP!! Spökeko vid inspelning

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en phonicmixer med inbyggt ljudkort kopplad via usb till datorn.
Jag spelar in syntharna via lineingångarna och använder mick till sång och annat.
Det har funkat fint tills nyligen men nu sliter jag mitt hår och gnisslar tänder!
Problemen är som följer:
1. När jag spelar in via line "läcker" ljudet från de redan inspelade spåren in på linekanalen. man hör alltså inte bara det instrumentet man ville spela in utan allt övrigt också som ett spökeko i bakgrunden!
2. När jag vill använda mikrofon får jag vrida upp gainen galet mycket - ändå blir det en väldigt svag insignal. När jag sedan spelar upp det inspelade spåret distar det nått ohyggligt fastän ljudet är svagt....

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att bena ut vad som är fel innan jag tappar sugen helt och börjar med knyppling istället????????!!!!!!????????

Tacksam för all hjälp!

Först och främst: Det är mitt i natten, jag har inte jobbat med Phonicgrejjer och har bara tittat på en bild av mixern. Så du kommer säkert få bättre tips imorgon, men jag kan komma med lite tankar iaf...

1) Du kan inte har råkat tryckat ner "Assign to main" knappen (eller liknande) och på nåt sätt skicka lyssningen till "Main ut"? Kanske till och med genom inbyggda effekterna? Det skulle ju kunna förklara "spökeko"..?

(Nu hittade jag manualen också )

2) Ser att det finns en smygig trimkomtroll vid "Rec out", som enligt manualen "...also adjusts the final signal sent through the USB connector to the computer...". Det skulle ju helt klart kunna förklara ditt distproblem. (Såvida det inte är så enkelt som att gainen är i bott, medan levelratten är på ett minimum..? )

Hoppas det ordnar sig

Ja, det är ju på nätterna den gudomliga inspirationen infinner sig - ju!
Tack för ditt svar och för att du gjort dig besvär att till och med leta rätt på manualen - det är sådant som får en att älska det här forumet!

Här är resultatet efter dina råd:

Trimskruven för rec out var en ny upptäckt för mig - liten listig rackare det där! Nu fick jag i allafall en schyst utsignal - hurra!
Men nu fick jag ett jättelångt delay på lyssningen från synthen istället - jag tror jag kräks!

Om ekot; Kan nog vara så att jag har skickat ljudet till main out... men det är enda sättet att höra både spåren på datorn och synthen samtidigt.. Några förslag?

1
Bevaka tråden