Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken av dessa bärbara datorer?

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-17 03:46

Tjenixen alla 99:are! Long time, no see...

Nu är jag fruktansvärt sugen på att investera i en bärbar dator. Jag har kollat runt i gamla trådar och tipsades om Asus V1JP-serien. Nu har jag funnit V1JP-AK056E och på pappret verkar den vara riktigt schysst för det priset! Någon som har erfarenhet av denne?

Jag har även fått upp ögonen för Sony Vaio VGN-FZ31M (död åt onödigt krångliga modellbeteckningar), och den verkar inte vara så dum den heller...

Kommentarer?

Tack på förhand,
Borg

EDIT1: Då Sony Vaio tydligen inte stödjer XP-drivers är därmed ute ur leken. Måste ju kunna installera XP. Vista funkar inte ännu, för det jag vill göra.
Men andra förslag på bra datorer under 10 000 kr välkomnas.

EDIT2: Jag hade tänkt använda datorn till:

  • Först och främst musikproduktion och inspelning. Reason och Cubase främst.

  • Gammalt hederligt surfande, musiklyssnande och chattande, samt filmtittande.

  • Det kommer även bildbehandlas.

  • Eventuellt spelas spel på.

Senast redigerat 2008-04-23 14:45

Ska du använda den till musik finns det en regel som är viktigare än någon annan:

Köp absolut INTE under några som helst omständigheter en dator med Vista om du inte är ABSOLUT säker på att du kan installera XP på den!!! En del laptops har hårdvara som det inte finns drivers till i XP. Kolla det noga. Jag kan inte köra XP på min nya Asus (F8Sa) vilket innebär att nästan alla mina musikprogram och softsynthar inte går att använda. Oerhört frustrerande.

Det här är viktigt på riktigt, inte bara jag som gnäller. Tyvärr.

Skaffa en Macbook annars. Funkar finfint med XP på min!

Ursprungligen av sawtooth:

Köp absolut INTE under några som helst omständigheter en dator med Vista om du inte är ABSOLUT säker på att du kan installera XP på den!!! En del laptops har hårdvara som det inte finns drivers till i XP. Kolla det noga. Jag kan inte köra XP på min nya Asus (F8Sa) vilket innebär att nästan alla mina musikprogram och softsynthar inte går att använda. Oerhört frustrerande.

Vaaa?! Sitter själv och spanar lite på utbuden nu när det är dags för byte. Men detta såg jag absolut inte som något problem förrän nu. Hade inte en aning om det!? gah, det förändrar hela situationen. Hoppas folk som säljer datorer kan svara på den frågan.

Får väl djupdyka och se om applikationerna jag ska köra har Vista stöd först kanske...

Senast redigerat 2008-04-17 13:44
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-17 18:10
Ursprungligen av sawtooth:

Ska du använda den till musik finns det en regel som är viktigare än någon annan:

Köp absolut INTE under några som helst omständigheter en dator med Vista om du inte är ABSOLUT säker på att du kan installera XP på den!!! En del laptops har hårdvara som det inte finns drivers till i XP. Kolla det noga. Jag kan inte köra XP på min nya Asus (F8Sa) vilket innebär att nästan alla mina musikprogram och softsynthar inte går att använda. Oerhört frustrerande.

Det här är viktigt på riktigt, inte bara jag som gnäller. Tyvärr.

Jag köpte en dator med Vista, och gör musik på den, det är också på riktigt!

Det är nog samma sak jämt när det kommer ett nytt operativsystem;

- Bakåsträvarna som är rädda för förändring
- De som älskar nytt och är beredda på förändring

And everyone in between, no offence.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-21 12:58
Ursprungligen av PF:

Jag köpte en dator med Vista, och gör musik på den, det är också på riktigt!

Åh, spännande! Vad kör du för progam och inkopplade enheter?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-22 14:00
Ursprungligen av Kinor7:

Åh, spännande! Vad kör du för progam och inkopplade enheter?

Reason 4.x (senaste), ReCycle 2.x (senaste), Cubase LE och ett Lexicon Alpha-ljudkort som jag tyvärr inte lyckas få ner latencyn på, men det är nog bara ett USB1-interface eventuellt. Lite dropouts och sån't, även med Asio4All så jag funderar på att skaffa något PCI-ljudkort framöver. Man kanske borde testa datorns inbyggda ljudkort på skoj.

Men på min dator - Vaio AR41L - funkar de flesta jag program jag testat. Men å andra sidan kör jag bara FL-Studio och har bara testat andra program som snabbast.
Det beror nog på vilket ljudkort man har inbyggt och vilket externt ljudkort man väljer.

Är det skillnad i prestanda XP/Vista jämfört? Har hört att det inte är det..

FL Studio & Reason funkar ok i Vista, men jag har fortfarande inte fått igång Live 6 riktigt... De flesta kommersiella pluggar jag har funkar, även de flesta freeware pluggarna.

Drivrutinerna till mina midicontrollers är fukkedup i Vista, precis som till ljudkortet.

Vista är INTE ett bra alternativ för en musikmaskin. Det är däremot en bra gäjmingmaskin!

@Kinor: Jag har bara bra erfarenheter av Asus, så det är garanterat en bra dator, Asus Firewire kretsar brukar funka bra med externa ljudkort. Men Vaio'n ser helt klart bättre ut på pappret. Bättre med minne/hdd, bättre cpu, bättre G-kort m.m.

Vaio'n har inga drivrutiner till XP. Pure Vista maskin verkar det som

Senast redigerat 2008-04-17 14:07
  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-17 14:26

@ sawtooth: Oj! Nej, jag visste inte heller om att det kunde vara problematiskt att installera XP på en dator som säljs med Vista. Hur kollar man lättast upp det?

@ Synapskollaps: Då går Vaion fett bort.

Asus V1jp har XP drivisar till de flesta prylarna i datorn, dock inte chipset. Det kanske går att fixa de drivrutinerna från Intel ist?

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-17 14:49
Ursprungligen av Synapskollaps:

Asus V1jp har XP drivisar till de flesta prylarna i datorn, dock inte chipset. Det kanske går att fixa de drivrutinerna från Intel ist?

Hm... chipset? Vad menar du?

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-17 15:13

Det kan vara värt att nämna vad jag hade tänkt använda datorn till:

  • Först och främst musikproduktion och inspelning. Reason och Cubase främst.

  • Gammalt hederligt surfande, musiklyssnande och chattande, samt filmtittande.

  • Det kommer även bildbehandlas.

Chipset innehåller oftast drivrutiner till IDE, AGP, PCI/PCIe -portar integrerade grafikkort/ljudkort/nätverkskort m.m.

++ http://en.wikipedia.org/wiki/Chipset

Nu verkar det inte som det skulle spela någon större roll (?), då V1jp har specifika drivrutiner till g-kort/lan/wlan/audio m.fl.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-17 15:24

Okej. Så det ska inte vara onödigt krångligt om jag installerar XP och sedan försöker installera mitt Line6 TonePort UX2? Ser att det har stöd för både XP och Vista, vilket jag antar innebär att det inte är några problem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-17 18:14

Chipset innehåller mest fett, men det är nice ändå ibland.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-21 13:43

Jag kör faktiskt en V1Jp själv, en lite större version som jag köpte för ungeffär ett år sen, 2ghz, 2gig ram och 160gb hd, kostade också 10 papp mer än den modell du visar, men det var ett år sen, haha

jag kör xp på den och asus supporten hjälpte mig att hitta drivisarna och allt ..

jag kan verkligen rekommendera asus V1Jp, jag kör ableton live och traktor scratch bla och den har aldrig crashat för mig live. kan inte komma på att datorn och os-et har krachat någonsin (!!!), bara att ableton har låst sig ibland när jag använt vissa buggiga gratispluggar, hehe

köpte min också från TBH .. rekommenderar att du gygger ut den med 2 gig ram, men annars är du set ..

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-21 17:17
Ursprungligen av Nihad:

Jag kör faktiskt en V1Jp själv, en lite större version som jag köpte för ungeffär ett år sen, 2ghz, 2gig ram och 160gb hd, kostade också 10 papp mer än den modell du visar, men det var ett år sen, haha

jag kör xp på den och asus supporten hjälpte mig att hitta drivisarna och allt ..

jag kan verkligen rekommendera asus V1Jp, jag kör ableton live och traktor scratch bla och den har aldrig crashat för mig live. kan inte komma på att datorn och os-et har krachat någonsin (!!!), bara att ableton har låst sig ibland när jag använt vissa buggiga gratispluggar, hehe

köpte min också från TBH .. rekommenderar att du gygger ut den med 2 gig ram, men annars är du set ..

Alright! Låter jätteintressant! Men hur mycket använder du den utöver musikproducerande? Använder du den som en ren musikdator, eller lite ditt och datt? Hur försiktig är du, liksom?

Är 1.83 GHz tillräckligt för att köra Reason 3, Cubase SX3 och Traktor?

Om man skall uppgradera med en extra gigabyte, vad ska man köra på för minne? Finns det speciella som passar just till Asus? Ser att det finns en hel del märken att välja mellan...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-21 20:53
Ursprungligen av Kinor7:

Alright! Låter jätteintressant! Men hur mycket använder du den utöver musikproducerande? Använder du den som en ren musikdator, eller lite ditt och datt? Hur försiktig är du, liksom?

Är 1.83 GHz tillräckligt för att köra Reason 3, Cubase SX3 och Traktor?

Om man skall uppgradera med en extra gigabyte, vad ska man köra på för minne? Finns det speciella som passar just till Asus? Ser att det finns en hel del märken att välja mellan...

Yeah, right my alley .. Det är min enda dator, jag använder den till allt, tom surf, men jag är noga med att stänga av trådlöst nät och andra säkerhetsfunktioner när jag jobbar med musik. Jag har rätt bra kunskaper om windows å andra sidan och har gjort en hel del tweakar, mycket på msservices, men det finns bra guider på nätet om hur man gör de mest effektiva optimeringarna utan att gå allt för djupt .. du har ju detta forum med

Jag kör faktiskt Traktor 3.3 med Scratch och Audio8 kortet med inställningen minimal latency (1+2ms) som inte biter alls på datorn. Reason är extremt resurssnålt så där kan du köra sjukt mycket, vilket man nästan kan göra på gamla P4or med ...

Vad gäller ram så funkar vanligt notebook-minne till alla datorer, se bara till att de är specade för rätt klockfrekvens. Samma märken funkar dock till alla datorer, även Mac, iom samma format, så länge det är rätt specar.

Se bara till att du får en ledig kortplats för ram. Det brukar vara så att den ena, som är lite mekigare att byta, är den förinstallerade (när försäljaren skriver att ramen är på en modul) och då blir det enkelt att installera, lika enkelt som på en stationär. Står det dock att båda platserna är upptagna så måste du ta ut den ena för att uppgradera, så ett tips är att antingen köra på 2gig ram direkt, eller köpa med 1gig på en enkel modul.

Ska jag varna för något märke så är det Toshiba, som har extremt dåliga chipsets och drivisar på i princip alla controllers (FW, fläkt, USB, nätverk) .. de varnar tom för de på Traktor-forumet.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-22 13:18

Förstår...

Så låg latency? Fräckt. Har du testat Ableton i den? Det är, vad jag förstått, riktigt processorhungrigt - i varje fall när jag testat det.

Med klockfrekvens menar du: "Minne 1024MB 667MHz (1 x 1024) DDR2"?

Det där ram-partiet av ditt inlägg hängde jag inte riktigt med på. Finns det bara en kortplats för ram-minne i V1JP:n, eller två stycken så att jag bara kan köpa till ett 1gigs?

Tack så mycket för dina svar!

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-04-21 14:28

Das fete tysk... mediamarkt har ju annars billiga ibook!

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-21 18:15

Är det något speciellt märke man bör satsa på/undvika?

  • Medlem
  • 2008-04-22 13:24

(man behöver inte citera allt bara för att man svarar)

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-22 13:36

Det förstås. O:-)

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-22 14:04

Alright. För det är väl så att man kan ha båda operativsystemen installerade? För då kanske man skulle testa och köra lite grejer i Vista och se hur det går innan man installerar XP. Men om man väl har båda installerade, delas alla filer av båda OS:en? Jag menar, har jag filer i en projektmapp från Vista, och sedan installerar XP, kommer jag åt dem?
Fast det kanske är rekommenderat att köra antingen eller och avinstallera det andra...?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-22 14:46

Det är nog bäst med antingen eller-lösningen tror jag, Vista funkar stabilt och pålitligt och kan rekommenderas även för musik iaf. Jag kan ju inte klandra operativsystemet för att jag har ett cheapo ljudkort

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-22 15:00
Ursprungligen av PF:

Det är nog bäst med antingen eller-lösningen tror jag, Vista funkar stabilt och pålitligt och kan rekommenderas även för musik iaf. Jag kan ju inte klandra operativsystemet för att jag har ett cheapo ljudkort

Hehe, nä.

Nu är det Nihads tur!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-22 15:43

jag är konservativ o kör XP, har kört det med både NI Audio8 och MOTU Ultralite utan problem ..

den låga latencyn jag nämnde kör jag alltid med traktor (3.3 med scratch), men jag har även prövat att köra ableton i bakgrunden, iom att jag tänker använda det som effektrack i dj sammanhang, utan problem ... testade faktiskt att köra 2 kanaler i traktor 3.3 där jag körde backspin skitsnabbt på båda spelarna samtidigt som jag körde reverb med max decay på båda spelarna som insert och hade keylock på, plus ableton live 7 i bakgrunden med 2 effekter som tog in ljud från kortet på två stereokanaler från audio 8 ....

testade helt enkelt det mest extrema scenario jag kommer att råka ut för och datorns processor peakade på 60%, med lägsta latencyn, vilket får anses vara rätt bra ..

vad gäller ram så har du två ram-modulplatser, där du förslagvis väljer en dator där enbart den ena är upptagen ...

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-22 16:11

Oj! Det låter som att det här är precis vad jag är ute efter. Perfekt!

Tack så mycket, Nihad.

Bevaka tråden