Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sram?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-19 22:26

Hejhå!

Jag sitter och funderar lite här, googlar och läser datablad.

Finns det något sätt jag kan använda en SRAM-krets utan att ta till PIC eller AVR?

http://web.mit.edu/6.115/www/datasheets/6116.pdf Tar vi t.ex. 6116 som exempel, så har den ju en adress dekoder, ett gäng i/o och sen några switchar som sätter om den läser eller skriver minne.

Det jag inte fröstår mig på är adress dekodern - är det bara så att om man sätter t.ex. A0 hög och resten låga så når man då den minnesposiitonen - Sen A0 hög och A1 hög så är det nästa?

Eller är det mer komplicerat än så?

Sitter och funderar på en ganska onödig lösning på en sequencer

Det är precis så, du behöver ingen processor.
Jag har gjort så här för att ersätta epromet i en wavetableoscillator med rram och sampla korta "waves"
Gör en räknare med parallella utgångar som du kopplar till adresspinnarna bara.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-19 23:53

dar303: Jag som försöker övervinna honom till den mörka AVR-sidan..

Ja, man kan göra så också men en enkel AVR kan ordna det i naffs + lök på laxen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-20 10:38

dar303, Vad bra! Då ska jag rita lita konstiga kretsar i dag

Men det blir lite klurigt.

Jag använder en 4067 som multiplexer som matar fixar så att allt ligger på en rad. Multiplexern synkar i takt med klockan som väljer adress på SRAMet. Sen är det ju bara att flippa från write till read och sen skicka den utkommande signalen till en demultiplexer som sedan delar upp signalen på 16 och skickar ut den..

Fast nu slår det mig att det blir lite problem. Eftersom hela den delen av kretsen kommer gå på en klocka (som är klockad ganska snabbt! MHz?) och sedan när den har hämtat datan så måste den lagras och sedan utsynkroniseras med klockan som bestämmer när gate:signalerna ska skickas ut.. Så det bästa vore egentligen att ta och spara infon från SRAMet i ett shift register? Så kan man synkronisera utgången från det med en extern klocka..

Jäklar. Det blir bökigt det här..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-20 16:47

Som sagt.. mikrokontroller..

Hur har du tänkt att realisera inläsningen av knapparna? Flip-flops?

Här är en fin sequencer annars..
http://matrixsynth.blogspot.com/2008/04/roland-100m-185-sequencer.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-20 17:23

Eftersom klockan som sköter synken av minnet även sköter scanningen av knapparna - så räknar jag med att det går tillräckligt snabbt för att den ska hinna känna av om någon är nertryckt eller inte..

Men jag är osäker på hur minneshanteringen fungerar - skriver den över? Lägger den till? Vill den ha samma info hela tiden?

Känns som om det bästa är att köpa sig ett gäng kretsar och börja labba

--

Ju mer jag funderar på kretsen desto bättre blir det - tror jag

Först tänkte jag att scanningen och sparandet skulle ske i samma stund. Men så behöver det ju inte vara!
Den behöver ju bara spara när man väl väljer bort just det pattern man jobbar på.

Så egentligen så är det här 3 delar: Läsning av "keyboard", spara/läsa från minne och sedan skicka ut det som kommer från minnet..

Enkelt..! Eller kanske inte. Mycket logik blir det.

Senast redigerat 2008-04-20 17:56
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-21 09:07

Här är en ny pdf med ett flödeschema!

Nu börjar äntligen skissen ta form.
Insåg igår att jag inte alls behöver en massa multiplexers och sånt.

Ska nog beställa ett gäng minneskretsar nästa gång jag ska ha prylar.

Är det någon (förutom saddox, som tycker jag ska använda AVR och sånt tjaffs) som tycker något? Ser det dumt ut? Onödigt? Krångligt?

Det här är alltså en evolution av min enkla gate-sequencer!

Som möjliggör att man kan ha mer än 1 pattern, samt använda momentan switchar.

Jag upplever det som om jag har svårt att förklara precis hur kretsen ska fungera.. Men tanken är att klockan som räknar från 1 till 5 väljer adress-register i de 2(!) SRAM-kretsarna - 2 kretsar för då kan jag spara 16 positioner på en gång. Dvs. Register A0 innehåller information om alla sexton stegen i pattern 1, A1 innehåller alla sexton i pattern 2, osv. Jag gör så för att det förenklar och förkortar tiden för mig. Annars ska jag ha en multiplexer som synkar med minnet och sparar olika infon i matriser osv. Det går säkert bra - men jag får använda mycket mera kretsar..

Sedan läses den informationen av och sparas i en S&H krets. (Egentligen så behöver inte minnet uppdatera de S&H kretsarna som inte är aktiva och sparas hela tiden..) Men det känns som om det kan man göra ändå - risken är väl att man S&H kretsen uppdateras precis när den externa klockan vill läsa av infon. Och då blir det fel. Men det känns som om det är en smäll man får ta (maskinfunk!).

Mmm..

Största problemet jag har nu är att om man väljer ett annat pattern så måste ju lysdioderna på frontpanelen uppdateras med vad det är som är i det pattern man har valt. Då skulle man behöva en kontroller som kollar i fall man har röt ratten sen senaste läsningen - och har man det så uppdaterar den lysdioderna med ny information..

(6 timmar senare) -

Nu har jag ritat. Klurat och funderat.

Kretsen kommer gå i 6 steg:
Första steget är att läsa av Pattern 1 (från minnet) och skicka till sample and hold kretsar..
Andra steget läsa Pattern 2 (från minnet) och skicka till sample and hold kretsar..
Tredje steget läsa Pattern 3 (från minnet) och skicka till sample and hold kretsar..
Fjärde steget läsa Pattern 4 (från minnet) och skicka till sample and hold kretsar..
Femte steget är att den sparar det aktiva patternet i minnet.
Sjätte steget så överför den informationen från minnet till lysdioderna (Det görs egentligen genom att man resetar flip/flopsen och sedan tar man och läser från minnet i det pattern som just är valt).

Sen har jag en 4067 som triggar transor i ordningen som de ska ut.
Alt. vore ju att sätta 4st 4067:or på utgångarna. Med 4st klockor skulle man då kunna få olika steglängder på varje pattern.. Får fundera lite till på hur jag vill att det ska fungera.

Men det känns som jag har det mesta klart (i stora drag). Sen vet jag inte hur det går i praktiken. Kommer säkert stöta på en massa problem. Känns det som..

Jaja!

Återkommer när denna vansinnes sequencer är färdigbyggd!

Senast redigerat 2008-04-21 15:50
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-21 19:50

Schema för ett steg är klart! (dvs 1/16-del).
Har även hoppat över några småsaker, som t.ex så har 4067:an ingen klocka kopplad till sig.. men men.

Lägger upp en bild på den planerade frontpanelen imorgon

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-04-21 19:51

Tror du verkligen att den där kommer låta bra??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-21 19:52

Det tror jag verkligen; Som en brrpp-trumma!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-22 09:14

Hey! intressant projekt!

Man kanske skulle hitta på nåt kul med alla 2114 SRAM chip man har liggandes:cool:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-22 09:20

Pehr, 2114 - då får du köra med 4st (Bygger den så att den behöver 16st inputs i minnet på en gång för att sparar allt).

Har du några andra tips än 2114? och 6116? Jag behöver egentligen få adresspinnar och många i/o..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-22 11:40

Jag har inte så många så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Kanske nån sequencer eller CV-inspelning.

Den här var den första jag hittade med 16 I/O:
http://www.olimex.com/dev/pdf/71V416_DS_74666.pdf
Dock massor av adresspinnar och endast 3.3V :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-22 12:54

Du skulle ju kunna göra ett delay? Typ som en ASR fast med sjukt många steg?

Hmm. Det är nog lättare att bara köra med 2st 6116:or istället..

Någon som har tips på enkla sample&hold-kretsar?

Måste ha det efter outputen från minnet till inläsningen av 4067:an.. (Vilket jag i slutändan kommer byta ut till ett gäng 2N3904 som gate:ar istället. Men triggas av en 4067:a (detta för att då kan jag driva alla lysdioderna från den också)).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-22 13:34

Ja, det vore ballt!
Men jag hade nog tänkt mig nåt i stil med:
http://www.modcan.com/bseries/cvrecorder.html
fast enklare...

> Någon som har tips på enkla sample&hold-kretsar?
TH 21st Century S&H verkar superenkel. Har inte testat den än iofs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-22 13:47

Har du någon länk till TH S&Hn? Letar på electro-music.com men hittar inget..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-22 14:06
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-22 14:07

Tackar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-23 19:13

cmos-seq.png

Egentligen så är det enda jag har kvar att göra är att rita klart utgångshanteringen. Det är ju fyra 4081, 16st 2n3904 och 16st kondingar per utgång. Men jag har bara ritat de åtta första stegen för utgång 1..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-19 11:12

Jag har kommit ganska långt på den här nu. Har iofs bara scheman på papper. Men det känns som om jag börjar få kontroll på hur den ska fungera.

Har t.ex. skippat S/H-kretsen till förmån för en 74HC77. Har även klurat ut att det måste bli 1 mammakort och sen 4st "röst-kort". Det blir smidigast så - konstruktionsmässigt. Kom precis på att jag kanske ska ha en 4067:a vid utgången ändå.. Eller transistorer. Jaja. Den som lever får se!

2 bollar i luften börjar kännas som många bollar.. modular + sequencer. Även fast just det här projektet går lite segt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-13 17:36

Pull-down & pull-up motstånd - är det något man bör använda i stor utsträckning?

Har ritat ett röstkort i eagle nu. Men blir lite osäker på hur mycket man ska safe:a?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-06-13 23:04
Ursprungligen av zthee:

Pull-down & pull-up motstånd - är det något man bör använda i stor utsträckning?

Ja. CMOS-kretsar bör ha pull-up/down på alla ingångar för att inte skadas. 100k funkar finfint.

Pull-up resistor - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-13 18:12

Till vad? Ok, jag har ingen aning egentligen ska jag erkänna, men det kan väl inte skada?
Jag behövde ett i min suboscillator jag gjorde av en 4024 på ingången. Annars slutade den fungera över 2-300 Hz eller nåt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-13 18:40

Jo, jag har ju en jäkla massa klockpulser som går överallt i hela systemet. Och korten tänkte jag koppla ihop med flatkabel (eller liknande) och då började jag fundera på om jag skulla ha pull-up/down motstånd efter kabeln. Vet inte om den tänker fånga upp kosmisk bakgrundsstrålning e.dyl. som förvränger mina pulser.

Men jag vill ju inte ha typ 64 motstånd extra bara för att det kanske gör någon skillnad..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-13 18:47

Jag tror att jag har ett par rör med sram-kretsar om du behöver när du väl sätter igång, jag kan avvara några. De kommer från labbis slut-rea.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-13 18:53

Oj, tackar och bockar! Jag tror nog jag behöver ett gäng när jag väl sätter igång..

Här kommer kretsschema på ett output kort.

Vet inte om det är så otydligt? Det är liksom inkommande signal (från SRAMet) - som sparas i en flipflop. Flipflopen läses av en 4067 som sedan spottar ur sig signalen..

Jag har dock petat in 2 pull-down motstånd. Mest för att det såg lite snyggare ut

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-13 23:47

Pehr, Men det gäller egentligen bara ingångar? Inte internt? (Om du tar schemat 2 poster ovan som exempel - så borde jag inte ha pull-up/down på där signalen kommer från mammakortet?).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-06-15 22:28
Ursprungligen av zthee:

Pehr, Men det gäller egentligen bara ingångar? Inte internt? (Om du tar schemat 2 poster ovan som exempel - så borde jag inte ha pull-up/down på där signalen kommer från mammakortet?).

Nej, det tror jag inte behövs. Det viktiga är att odefinierade ingångar får en initial spänningsnivå mha pull up/down.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-14 11:27

Jag hade tänkt att alla kanalerna skulle gå på samma klocka. Men ju mer jag tänker på det, desto mer logiskt blir det om alla kanalerna har en varsin klocka. Så att man kan sätta sista steg samt frammåt/bakåt per kanal. Det blir ju mer intressant så?

Men jag vill ju gärna koma runt hela grejen utan att behöva använda 2st 4067:or per kanal. Det känns dyrt och onödigt. - varför 2? Ju en som demultiplexer för själva gate:signalerna och en som LED-driver.

Det blir ju egentligen LED-drivern som ställer till det. Kanske kan ha 4017 som det - som bara triggas på inkommande klockpuls? Men då får man inte frammåt/bakåt att visas? - Mhm. Får nog bli 2st 4067:or ist

Bevaka tråden