Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Knappar till korg ex-800?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2008-04-20 16:24

Hej,

Finns det någon nisse på nätet som sitter på något obskyrt lager med gamla ex-800 knappar?

Mvh// indigo

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-01-29 11:58

Gammal inlägg men jag försöker i allfall

Har själv problem med en gammal EX-800 och knappar.

Tips på alt knappar som kan funka, någon?

//JOJA

Ursprungligen av indigo:

Hej,

Finns det någon nisse på nätet som sitter på något obskyrt lager med gamla ex-800 knappar?

Mvh// indigo

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2009-01-29 12:41

Hittade lite här: http://launch.groups.yahoo.com/group/korgpolyex/

Dessvärre så ville inte sökfunktionen på sidan fungera för mig.

Citat:

Just some info for EX owners: put down your solder guns, The buttons
on this puppy can be refurbished easily!
With the help I got from you guys on button replacement, I went in for 'surgery'.
After removing the top board, and closely looking at the buttons, I noticed they are
a simple 5 part assembly that can be taken apart and cleaned! My
buttons are working like new again (and no pesky solder burns)!!

Once you remove the top board and remove the 2 cables, look closely at the
buttons underside. There are 2 black 'clips' that attach the button
face to the actual switch.

Carefully and slightly wedge a small flathead screwdriver at the bottom corner edge of the clips to release it from the tab and remove the button face.

Next, you want to carefully use a pair of small tech pliers to 'pinch' close the white
botton shaft that is held to the switch by two small tabs at the top
and bottom of the switch (be careful here, you can easily lose the
internal contact inside the switch, I recommend working on a clean
table or in a clean room)

Once that is removed, you should see the copper side of the internal contact, I had to tip the board upside down to remove the contact, put in a safe place..

Next, get some alcohol, and about 10 q-tips. Roll the q-tip between your figers so
that it will fit inside the hole in the switch where the contact was,
dip in alcohol and insert into the hole, rotating the q-tip to remove
debris.

Next, use the other end of the q-tip (and alcohol) to clean
BOTH sides of the internal contact you removed, clean well, as this
is the part with the most debris.

Replace the contact into the hole (copper side up), replace the white button shaft (tabs top and bottom) and finnaly the button face..

Voila!! A brand new (refurbished) button... Do the buttons one at a time, or else your
asking for trouble losing the contacts..Should takE about AN HOUR TO
DO ALL 15!! (addendum: There are pictures posted in the Technical folder to help, They are out of order but you'll get an idea of what you're doing, Thanks Hjulskov!!)

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2009-01-29 12:44

lite till.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-01-29 12:58

Coolt!

Tyvärr så har några av mina knappar "brutits" av på lite knepiga ställen. Vet inte riktigt hur jag skall laga dessa därav tänkte jag se om jag kunde hitta några alternativ/original någonstans.

//Joja

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2009-01-29 13:03
Ursprungligen av joja_x:

Coolt!

Tyvärr så har några av mina knappar "brutits" av på lite knepiga ställen. Vet inte riktigt hur jag skall laga dessa därav tänkte jag se om jag kunde hitta några alternativ/original någonstans.

//Joja

Jag förstår precis. Jag är också i samma situation då jag har haft den öppnat tidigare och rengjort knapparna så har delar av plasten från vissa knappar lossnat då de blivit rätt sköra med åren.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-01-29 13:13

Hittar jag några knappar som funkar så skriker jag till!

Har ju min gamla P800 som funkar än så länge. Skall beställa följande lilla kit med.

http://patrioticduo.tripod.com/hawk800/

//JOJA

Ursprungligen av indigo:

Jag förstår precis. Jag är också i samma situation då jag har haft den öppnat tidigare och rengjort knapparna så har delar av plasten från vissa knappar lossnat då de blivit rätt sköra med åren.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-02-07 21:39

Har nu hittat ett par "knappar" som funkar perfekt i EX800. Ser faktiskt ut att vara princip samma som används i EX800.

Dessa finns på Elfa: Art nr:35-620-14

https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/catalog/getAtpInfo.do?display_scenario=query

Du behöver dock inte köpa ramen och själva "toppen" utan bara brytaren.

Länk till bild på knapparna. Ber om ursäkt för den dåliga kvaliten med det är alltså de svarta som är nya. Som du ser så är de i princip identiska.

http://www.n-e.se/ex800.jpg

De kostade mig 4,86 st om jag köpte 10 st. Alltså inga pengar att tala om

Så nu funkar min EX 800 galant igen. Coolt.

//JOJA

Ursprungligen av joja_x:

Hittar jag några knappar som funkar så skriker jag till!

Har ju min gamla P800 som funkar än så länge. Skall beställa följande lilla kit med.

http://patrioticduo.tripod.com/hawk800/

//JOJA

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2009-02-12 22:25
Ursprungligen av joja_x:

Har nu hittat ett par "knappar" som funkar perfekt i EX800. Ser faktiskt ut att vara princip samma som används i EX800.

Dessa finns på Elfa: Art nr:35-620-14

https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/catalog/getAtpInfo.do?display_scenario=query

Du behöver dock inte köpa ramen och själva "toppen" utan bara brytaren.

Länk till bild på knapparna. Ber om ursäkt för den dåliga kvaliten med det är alltså de svarta som är nya. Som du ser så är de i princip identiska.

http://www.n-e.se/ex800.jpg

De kostade mig 4,86 st om jag köpte 10 st. Alltså inga pengar att tala om

Så nu funkar min EX 800 galant igen. Coolt.

//JOJA

Det var som tusan! Tack för hjälpen. Vet du om resten av grejerna passar också? Dvs hållaren och toppen etc?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-02-13 07:33
Ursprungligen av indigo:

Det var som tusan! Tack för hjälpen. Vet du om resten av grejerna passar också? Dvs hållaren och toppen etc?

Ramen och knappen som satt på EX800 funkade även på dessa. Hade först tänkt och limma rakt på men det behövdes ju inte.

Eller tänkte du på ramen, "toppen" på de nya knapparna så är själva toppen till dessa ganska så liten. Men det är ju lätt att limma på original knapptoppen om man vill.

//JOJA

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2009-02-14 17:37
Ursprungligen av joja_x:

Eller tänkte du på ramen, "toppen" på de nya knapparna så är själva toppen till dessa ganska så liten. Men det är ju lätt att limma på original knapptoppen om man vill.

//JOJA

aha de är inte i samma storlek som orginalknapparna då? Mina är i ganska dåligt skick men nya switchar som passar är ju skitbra bara det.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-02-14 17:43
Ursprungligen av indigo:

aha de är inte i samma storlek som orginalknapparna då? Mina är i ganska dåligt skick men nya switchar som passar är ju skitbra bara det.

Skall se om jag fixa fram en bild på dessa så ser du hur se ser ut. Själva toppen fanns bara inne i en storlek men ryktet säger att en större variant finns

Men som sagt att få en switch som funkar är guld!

//JOJA

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-12 22:31

Då vet man om de slutar funkar på ex-800an Fick min idag för 500 kr. Ser fram emot att modda den hårt!

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2009-02-12 22:54
Ursprungligen av Dego:

Då vet man om de slutar funkar på ex-800an Fick min idag för 500 kr. Ser fram emot att modda den hårt!

den mailade jag också på. Hade ju inte varit helt fel att ha två stycken

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-02-13 07:28
Ursprungligen av indigo:

den mailade jag också på. Hade ju inte varit helt fel att ha två stycken

Ha ha jag mailade också på den

//JOJA

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-13 12:19

gött att fler börjar modda poly/ex/800.. någon som har några ideer utanför standardmoddarna? (fmi800,moog slayer, filterswitch, audio in, chorus feedback, chorus speed) ? jag började på ringmod mellan dco1 och 2 men har inte gjort klart pga för låga interna signalnivåer + avsaknad av oscilloskop, men det är på g.

en annan idé jag hade var am-mod också. vore kul om dco1's vca ( i njm-ic) kunde cv styras från dco2..

1
Bevaka tråden