Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteripack till ESX-1?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-24 17:57

Såg den här videon för ett tag sedan där han använder ett batteripack till sin ER-1:a. Av videon får man veta att det är ett lithiumbatteri vid namn Pocket MOBA på 8.4V han använder sig av. Att sitta ute i parken en kväll och lira med ESX-1:an är en otroligt frestande tanke.

Därför har jag lite frågor for you guys...

  • ESX:1:an drivs av en nätadapter på 9V och 3000 mAh. Att batteripacket bara är på 8.4V verkar inte spela någon större roll. Batteripacket finns med antingen 1200 mAh, eller 3200 mAh. Vad betyder mAh och vad spelar det för roll?

  • Är Pocket MOBA ens möjlig att få tag på? Det verkar inte finnas någon svensk återförsäljare. Det är också svårt att hitta andra sidor än japanska som handlar om MOBA:n.

  • Finns det något annat alternativ till MOBA:n?

Tack på förhand!

Senast redigerat 2008-04-24 18:39
  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-24 18:14

Är detta vad jag söker? Kan man inte löda på en kontakt som passar till ESX-1:an?

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-24 18:59

Korg Forums tipsade de bland annat om detta. Verkar vara jättesmidigt - only problem is - hur ansluter man ESX-1:an till den?

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-24 19:43

Ett litet, litet hallå hade varit trevligt.

Senast redigerat 2008-04-24 21:57

Valfritt batteripack på ca 9v ska i teorin fungera, ju högre mAh värde ju längre kan du spela. Nätadaptern står det bara mA på, det anger hur mycket ström som den kan leverera.
Kolla kjell eller den lokala radiobilsförsäljaren.

Korta förklaringar från wikipedia (längre finns på engelska):
http://sv.wikipedia.org/wiki/Amperetimme
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ampere

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-25 00:27

Vet redan att maskinen fungerar ner på 8.4V, men om man använder ett batteripack på mer än 9V, förstör man maskinen då?

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-25 13:39

Om jag köper en sådan här, hur löder jag då? Behöver jag köpa en helt ny adapter för att få sladden, eller kan jag ta någon annan sladd? Killarna på Korg Forums snackade om att man skulle ta en midikabel. Pluggen liknar en midiplugg med fyra pinnar, men är ju inte likadan (se min übersnygga illustration i den bifogade filen).

Så hur bör man göra?

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-28 23:12
Ursprungligen av Kinor7:

Om jag köper en sådan här, hur löder jag då? Behöver jag köpa en helt ny adapter för att få sladden, eller kan jag ta någon annan sladd? Killarna på Korg Forums snackade om att man skulle ta en midikabel. Pluggen liknar en midiplugg med fyra pinnar, men är ju inte likadan (se min übersnygga illustration här).

Så hur bör man göra?

Ingen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-25 17:32

Det där ser jäkligt skönt ut .. men kom ju på att ja har en bärbar dator .. men nån electribe borde man ha igen..

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-25 17:34

Visst ser det mysigt ut? Perfekt nu när solen börjar titta fram allt oftare.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-27 00:13

Jag vill även kunna ladda batteriet. Ingen som vet hur man skall gå tillväga?

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2008-04-29 00:19

fråga på korgforumet också vetja

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-29 00:51

Det har jag gjort lite smått, men det är lättare på svenska, med svenskar som kan tipsa om hur man ska göra för att få tag på grejer i Sverige, med svenska eluttag.

Trodde det var en massa folk som skulle vara på hugget här

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-04-29 09:00

Hoppas du kan få det att funka!!

Jag vill ha liknande till min monolåda!! hoppas att det kan funka!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-29 10:30
Ursprungligen av enapa:

Hoppas du kan få det att funka!!

Jag vill ha liknande till min monolåda!! hoppas att det kan funka!

Kanske du kan få i framtiden

Minns inte exakt, men jag har för mig att jag testade med vanliga 9v batterier på mina Ällektrajjbs.
Kopplade ihop några stycken, tutade och körde!

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-29 18:48

Asså? Men då var det ingen X-1:a va?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-29 20:00

Tror risken att paja nåt med för hög spänning är så gott som obefintligt så länge det bara handlar om nån eller ett par volt över vad den vill ha. Jag har kört grejer som ska ha 9 volt på 12 volt utan problem. En gång hade jag en adapter som det stod 12 volt på men som gav närmare 18 volt när jag mätte på den och några grejer betedde sig lite lustigt med den men inget gick sönder som tur var.

En lättbyggd lösning kan ju vara en sån här http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=25561157 som man löder på en sladd på och ett packe uppladdningsbara R6 som kan tas ur och laddas separat

8*1,2 ger ju 9,6 volt, perfa

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-29 20:19

Okej! Perfekt ju! Då blev det inte längre så jobbigt som det verkade vara. Hur stor roll spelar det att batterierna då blir seriekopplade?

Har fått reda på att sladden på adaptern till maskinen är av DIN4-typ. När jag googlar får jag bara upp resultat på "mini DIN4", vilket kort och gott är en S-videokabel. Är det en sådan jag skall ha, eller finns det en normalstor DIN4?

Annars verkar ju detta vara en fantastisk idé! Om man köper CoTech-batterierna, så får man 2500mAh ur varje batteri. 8*2500mAh=20 000mAh, vilket betyder att ESX-1:an borde kunna drivas i ca sex och en halv timme. Najs!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-29 20:29
Ursprungligen av Kinor7:

Hur stor roll spelar det att batterierna då blir seriekopplade?

Hehe, det spelar väldigt stor roll Du lär inte kunna driva den på 1,2 volt. Men cellerna i batteripacken du länkade till innan är också seriekopplade så det är inget du behöver oroa dig för.

Men nu blir jag lite konfunderad, är det en sån här kontakt på esx1an?

Är du säker på att den går på 9 volt likström? (de små electriberna gör det iofs), det brukar ju vara såna här kontakter på sånt.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-29 20:35

Jaha, nä så långt tänkte ju inte jag. ^^

Nope, själva sladden är en hane. Och det är 9V växelström.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-29 20:51

Växelström, aj då nä då blir det inte så lätt längre.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-29 20:52

Suck... Vad är problemet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-29 20:58

Batterier ger likström.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-29 21:03

Okej, så det spelar ingen roll hur många batterier jag skulle ha seriekopplade - det skulle inte fungera ändå?

Men finns det inte AC/DC-konverters?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-29 21:56
  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-29 22:07

Kan inte löda såna där grejer.
Finns det inte färdigtillverkade man kan köpa, eller någon här på 99an som är villig att göra det om jag står för kostnaden för komponenterna?

EDIT: Och hur ska man koppla mellan batteripacket och maskinen?

1
Bevaka tråden