Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMovie 3.03 släppt

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har släppt en uppdatering till iMovie 3 i form av iMovie 3.03. Releasenotes:

iMovie 3.0.3 provides improved performance and stability, especially on G3 processor Macs, for rendering, audio, and the Ken Burns Effect. Refinements to the Ken Burns Effect allow greater control over pan and zoom of digital images, and make it easier to crop digital stills. QuickTime 6.3 is required for improvements to audio sync and audio integrity

Uppdatering ligger på 12 Mb. Fullversion 82 Mb.

http://www.apple.com/imovie/download/

/henrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 01:12

Apple är verkligen på G idag.
Fyra nya uppdateringar!

  • Oregistrerad
  • 2003-06-04 12:08

Äntligen!

Då får vi väll hoppas att det blir stabilare också...

Skulle gärna vilja höra om ni har märkt nån förbättring.

Har precis uppdaterat. Tidigare har jag haft en stort iMovie projekt på datorn. 3.0.2 har dock varit så buggigt och segt att det har varit omöjligt att jobba med det. Kraschade så fort man försökte spara, enorma väntetider osv (sitter på Dual 1GHz)
Har inte kvar projektet på hårddisken just nu, utan har bara ett mindre projekt, och kan inte märka några skillnader. Slöheten finns kvar, det är helt klart. Tar tex nån sekund från att man avmarkerar ett klipp från att markeringen verkligen försvinner, ett problem som aldrig existerade i iMovie 2. Hade det inte varit för funktionen att sakta ner eller snabba upp ett klipp i iMovie 3 hade jag lugnt dumpat skiten för länge sen. iMovie 2 var så enormt mycket snabbare och stabilare. Tragiskt.

Så, om nån där ute har ett lite större projekt och kan jämföra hur programmet går före/efter uppdatering vore jag mycket tacksam för kommentarer. Alla synpunkter uppskattas självklart!

Största misstaget jag någonsin gjort under min tid med datorer var att kasta filmprojektet jag haft i iMovie 2 och börjat om med det i 3:an. Suck. Argh. Frusturation!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof N
Skulle gärna vilja höra om ni har märkt nån förbättring.

Har precis uppdaterat. Tidigare har jag haft en stort iMovie projekt på datorn. 3.0.2 har dock varit så buggigt och segt att det har varit omöjligt att jobba med det. Kraschade så fort man försökte spara, enorma väntetider osv (sitter på Dual 1GHz)
Har inte kvar projektet på hårddisken just nu, utan har bara ett mindre projekt, och kan inte märka några skillnader. Slöheten finns kvar, det är helt klart. Tar tex nån sekund från att man avmarkerar ett klipp från att markeringen verkligen försvinner, ett problem som aldrig existerade i iMovie 2. Hade det inte varit för funktionen att sakta ner eller snabba upp ett klipp i iMovie 3 hade jag lugnt dumpat skiten för länge sen. iMovie 2 var så enormt mycket snabbare och stabilare. Tragiskt.

Så, om nån där ute har ett lite större projekt och kan jämföra hur programmet går före/efter uppdatering vore jag mycket tacksam för kommentarer. Alla synpunkter uppskattas självklart!

Största misstaget jag någonsin gjort under min tid med datorer var att kasta filmprojektet jag haft i iMovie 2 och börjat om med det i 3:an. Suck. Argh. Frusturation!

Det lilla jag pillat med 3.0.3 hittills (250 klipp 90 min) så tycker jag det verkar oerhört mycket piggare än 3.0.2, men jag har inte gjort så mycket än. Din kommentar verkar oroväckande. Är det forfarande segt? Gick verkligen uppdateringen in?:eek:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-06 00:26

Visst är iMovie 3.0.3 piggare än iMovie 3.0.2. Men det säger mer om iMovie 3.x.x än om iMovie 3.0.3...

Har i kväll suttit och lagt på ett gäng texter i ett projekt och det gick lätt dubbelt så fort att generera än texterna jag la på innan uppdateringen. Äntligen börjar programmet kännas användbart igen.

Ok det låter betryggande

Beträffande segheten menar jag inte att det tar lång tid att rendera, utan att det tex kan ta nån sekund att avmarkera/flytta/ta bort ett klipp, medan det i iMovie 2 utfördes omedelbart utan dröjsmål.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-06 13:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof N
...medan det i iMovie 2 utfördes omedelbart utan dröjsmål.

Tror att detta har att göra med att iMovie 2 var carbon och iMovie 3 är gjort i Cocoa och att det är ett nytt program och alla optimeringar inte är gjorda.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof N
Ok det låter betryggande

Beträffande segheten menar jag inte att det tar lång tid att rendera, utan att det tex kan ta nån sekund att avmarkera/flytta/ta bort ett klipp, medan det i iMovie 2 utfördes omedelbart utan dröjsmål.

OK. Men även det känns betydligt bättre i 3.0.3 än i tidigare iMovie 3-versioner. Man känner sig markant mindre teknostressad efter en redigeringssession nu.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-07 13:19

Har uppgradetat till 3.0.3 och kan bara beklaga, mycket segt att arbeta med samt att jag ännu inte lyckats med att exportera till iDVD för och genomföra en lyckad bränning.
Datorn står och bearbetar matrialet i ca 5 tim för att sen stanna när det är några minuter kvar av bränningen.

Hoppas att apple kommer med någon uppdatering snart för att kombinationen med iLife paketet är ju helt underbar, hoppas att man får det att flyta då blir programen en hit för Apple.

Willy Landstedt

1
Bevaka tråden