Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem kan laga RE-201?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 09:39

Hej hej. Jag hade ett rymdeko som jag sålde igår.
Köparen kom hit med egen mixer och prylar och testade det i ca en halvtimme.

Det har funkat felfritt under tiden jag har haft det, och under testperioden med.
Idag fick jag ett mail om att det (efter ca 20 min. användning hemma hos honom) började svaja jättemycket, sen stannade det helt.
Bandet hade kört ihop sig, så han "satte tillbaka det rätt", men nu "rör sig inte motorn".

Inte mycket information att gå på, men är det någon som är/kan rekommendera en ekodoktor?

Jag känner inte köparen, men han vill lämna tillbaka ekot till mig, vill ju liksom inte bara be honom dra så jag tänkte åtminstone försöka hjälpa honom att få det fixat.

För vem skulle inte bli ledsen om ens rymdeko gick sönder?

Senast redigerat 2008-05-08 17:07
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-08 09:43

Vilken stad rör det sig om?

Umeå är långt bort annars kunde jag ta mig en titt.
Om motorn har kärvat kan man bli tvungen att plocka isär den och göra rent alla lager och sedan smörja upp med symaskinsolja. Det är ganska komplicerat att få tillbaka kolen i motorn, fick göra nån form av krokar som höll i dom förra gången har jag för mig.
Eventuellt kan det gå att ta bort ev. skräp och damm och bara ha lite olja på lagren och sedan snurra manuellt tills oljan runnit ner överallt. Var bara väldigt noggran att det inte kommer olja på de ytor som har kontakt med bandet, tvätta med isopropanol för säkerhets skull.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 09:47

Oj, glömde ju säga att det är i Stockholm (hade glömt uppdatera min profil också).

Min motor stannade också en gång på mitt RE-201 (som jag har sålt nu) och jag fixade det själv, fast jag minns tyvärr inte hur. Jag googlade och hittade något tips möjligen. Det var i alla fall enkelt att fixa i mitt fall...

det kan ju vara glapp i brytjacket som det står "foot sw" vid prova jucka med en tele där ett par gånger

hej

Jag som köpte echot av sond

när man känner på kromaxeln så verkar det som allt har fastnat ska det vara så men man hör ju motorn varva men den driver inget, kromaxeln som driver bandet står still finns det någon rem som kan hoppat av eller gått sönder.:'(

Hej

Har nu kommit hem från jobbet och hunnit ta en titt på echot och kommit fram till felet tror jag.
Fattade fel från början och trodde det var det svarta hjulet som dom i manualen kallar pinch roller som drev bandet men det var ju den cromade axeln brevid som kallas Motor shaft.

Alla fall så provade jag att trycka i en sladd i foot switchen och hoppade pinch rollern i det läget som det är när echot är avstängt och motorn snurrade för fullt så fel på morton är det icke.

Men problemet är så fort pinch rollern trycks mot crom axeln så ska bandet röra sig men det gör det inte utan det verkar som pinch rollern kärvar eller nåt.
Den gör så motorn nästan inte orkar gå runt för det trycker eller tjärvar, så det är själva pinch rollern som verkar vara problemet.

Nu behöver jag alla tips i världen man kan få för att fixa detta.

Mvh Emanuele

Nu har lokaliserat att pinch rollern trycker för hårt mot motor axeln det gör att den vägrar gå runt man måste justera så den inte tryck så hårt sen.

jag har nästan exakt samma fel på ett av mina eko, det e på lagning hos en kille här i skåne.
kan vara lager i pinchroller som e dåliga och eller behöver smörjas. finns lite skruvar man kan justera läget med. prova hjälpa igång rullen med tummen. mitt kärvade succesivt allt mer innan det totalstoppade.
om du e händig kanske detta kan va till hjälp
http://peterripa.com/docs/re201servicemanual.zip

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 17:06

Skönt att det inte var motorn som hade gett upp eller nåt.

skruva bort rollern och memorera i vilken ordning brickorna sitter.
Smörj lagret med symaskinsolja, akta så inget kommer på hjulet
. klart.

asså hjulet verkar gå lät runt det verkar vara att det trycker för hårt emot motor axeln provade trycka lite med fingret och då började det snurra men var någon stans kan det justeras sitter med kopan av å echot men kan inte se den där skruven som man justerar hur många kilo som det ska tryckas emot.

plocka av gummiploppen så e det en skruv vet inte vilken som e vilken längre men jmf med servicemanualen.

Justeringsanvisning

Jag kan bidra med justeringsanvisningar om det skulle behövas
(Måste i så fall scanna in dom först)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 19:14

Vad hjälpsamma och bra ni är allihopa.
Hoppas du får ordning på det, emanuele.
Det var verkligen dålig timing, men det låter ju lyckligtvis inte som något jättefel.
Har hittat en som kan ta en titt på det om det skulle behövas.

Fick det och rulla igen nu men efter 5min så trasslade sig bandet precis som på samma sätt som föra gången. Satte tillbaka bandet igen och samma sak hände men nu verkar gummi hjulet funka alla fall, det konstiga är att jag inte fattar hur bandet kan trassla sig verka bara finnas ett sätt och stoppa det på ,någon som har en bild på hur bandet ska sitta.
Ringer dig sond om jag inte lyckas fixa det själv men tack för all hjälp.

Är ju bandet som fastnar fast mot tonhuvuverna det är därför som det stannar teta gång på gång och samma grej hände samtliga gånger. Verkar som ton huvuderna har klet på sig från bandet. Sond är bandet som du satte i orginal eller hemma gjort skarven ser hemma gjord ut.
Kanske det kan fixa sig om man gör rent och byter band eller gör rent bandet. För när man känner på det så klibbar det extremt så det går max kör i 5min innan det fastnar .

Klibbar det så släng ut det ögonblickligen. Rengör hela bandbanan med isopropylalkohol(apoteket) och tops och skaffa nytt band.

Var hittar man nya band och var kostar de?

tja

Någon som handlat från My tape echo Home Page dom gör band till tape echos

Fick grejerna från mytapeecho nu. gjorde rent hela bandbanan med sprit stoppade sedan ditt bandet och testade och köra, Och det funkade perfect körde hela kvällen igår utan problem.
Såg att dom looparna som jag köpte är på 4m den som satt där innan var mycket kortare det var därför det traslade sig vart fr stora band klasar plus att det klibbede. Tack till alla som hjälp till med detta problem.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-05-16 10:44

Härligt att det fixade sig!

japp har dessutom lärt mig massa om hur space echot funkar vilket är bra för en vecka sen hade jag aldrig sett ett i verkligheten. måste säga att man gillar soundet skarpt nice burk.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-05-16 14:05

Jag borde ha en genonmång av min med. Nån gång........

om du behöver band rekomenderar jag Home Page dom har bra priser och snabba leveranser fick minna band på 5dagar läste att folk betalade 300krst på jam

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 23:26

Skönt att det fixade sig.

1
Bevaka tråden