Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fotograferar jag helt skalenliga bilder?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Om jag vill fotografera en 10 cm lång linjal, vad behöver jag för kamera/objektiv/utrustning för att den första och sista centimentern av linjalen (alltså längst ut i kanterna på bilden) ska bli exakt lika breda som centimetern mitt på linjalen?

Alltså, vad behöver jag för att kunna fotografera objekt skalenligt helt utan någon typ av "förvrängning"? Problemet kan förklaras närmare om jag är otydlig.

Kan ytterst lite om fotografering, så jag är tacksam för all hjälp.

Inte riktigt vad du frågade efter men kanske intressant iallafall...

http://hugin.sourceforge.net/tutorials/perspective/en.shtml

En storformatskamera.

Du behöver ett makro som klarar 1:1.

Objektivet behöver inte klara 1:1, det behöver inte heller vara ett macrodito. Det det behöver är att det ska vara helt raktecknande, mao inga "böjda raka linjer". (fisheye-objektiv har en övertydlig sådan effekt)

Iofs så är dom flesta sådana objektiven just macroobjektiv, så jag ska väl inte gnälla så mycket.

Vad jag förstår vill du ha både vid vinkel och skala 1:1. Vet inte om det finns objektiv som kan ge dig dessa båda utom möjligen storformat som Kristofer nämnde ovan. Om det bara var den breda vinkeln du var ute efter så skulle jag säga att det du ska ha är ett objektiv med en brännvidd runt 22mm eller kanske 28. Med sådana objektiv får du nog den vidd du behöver men jag vet inte hur det är med skalenligheten på de objektiven eller om du ens kan ligga så nära som 10 cm med dem. Har inget sådant objektiv själv, har ett 60mm makro och för ett sådant krävs stadiga händer eller ett bra stativ.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-08 20:57

Vet nu inte dir vad du har för kamera ,, men en minst (normal) obj behöver du 50mm..
för dom flesta dslr som inte är fulformat blir det en 30-40mm ca beror på kamera o sensor.. (FF= fullformat 50mm)

nån nämde 60mm macro det går givetvis med denna oxå + ett bra stativ ..
ps; allt med vidvinkel kan du skipa för där uppstår vinjetering av nått slag som oxå nämts ovan..
även raktecknande vidvinkel har fall gropar i detta !! så EJ UNDER normal bränvid..
ps; en normal =typ ögats uppfång i avsånd(djup) men ej i bredd.. O:-)

men förtydliga gärna...

Senast redigerat 2008-05-08 21:10

Tack för era svar! Jag ska förtydliga vad jag vill göra.

Jag är geolog, och jobbar med sedimentborrkärnor. Sedimenten består av olika horisontella lager som jag vill kunna skilja ut (bl a genom gråskaleanalys) och mäta bredden på direkt i datorn. Jag vill även kunna lägga diverse mätdata i form av grafer direkt över en bild för att se om förändringar i mätdatan följer förändringar i sedimenten. För att kunna göra detta krävs att bilden är helt intakt, utan någon form av förvrängning.

Bifogar en bild på hur det hela kan se ut. Bilderna behöver nödvändigtvis inte vara 10 cm breda som i mitt linjalexempel. Borrkärnorna är 150 cm långa, bredden på respektive bild styr egentligen bara hur många bilder jag behöver ta. Dock behöver jag tillräcklig upplösning för att kunna skilja ut tunna lager på bilderna (se bifogad bild).

Vi har ingen utrustning alls som det är idag, förutom ett stativ ämnat för just fotografering av borrkärnor. Jag behöver alltså både kamera och ett lämpligt objektiv.

Återigen, tack för era svar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 23:03

Striberger,

Ett annat alternativ är ju att på alla bilder du tar finns ett referensmått, som sedan används vid mätning på biden i datorn.

Börjar vi enkelt, så ta en titt på exempelvis:

Xscope

Screen Calipers

...för att just mäta på bilder på skärmen.

Eller Macnificationför lite mer avancerad bildanalys…

Inte för att jag är geolog (klart man kladdat lite i sandlådan när man var liten), men din frågeställning och önskan om en lösning på Mac lät intressant.

En tanke som slog mig var att då Mac ju historiskt är stort inom bl.a. Univeritetsvärlden, så därmed bör det säkerligen finnas lösningar för ex.v analys av bilder (t.ex. mätning, räkning o.s.v. av objekt på bilder)

- Min första tanke var att söka med relevanta sökord på Google:

drill core analysis Mac

...för att se vad som hittades.

Döm av min förvåning , då ett av de första träffarna var en länk till just Apple's webbplats. En del av webbplatsen hos Apple som visar hur Mac används inom Forskning & vetenskap (Science). Inte bara allmänt, utan dessutom till en artikel om just analys av borrkärnor

Drilling for Insight in Antarctica

Utan att ha läst hela artikeln, verkar det vara just vad du är ute efter!!

Lycka till,

- Torkel

Senast redigerat 2008-05-08 23:18

Jag råkar sitta mitt i universitetsvärlden, och projektet du länkar till Torkel är inte mil ifrån vad jag själv sysslar med:) .

Det finns givetvis alternativa lösningar på mitt problem (färdiga analysprogram för just denna typ av sediment, scanners med inbygda line-scan cameras etc.), men av olika anledningar vore den bästa lösningen för mig just nu att kunna fotografera kärnan enligt tidigare inlägg.

Stort tack för era svar, idéer och förslag på utrustning. Jag tar med mig en del av förslagen till fotobutiken, och tittar vidare på föreslagna lösningar.

Ursprungligen av Striberger:

Tack för era svar! Jag ska förtydliga vad jag vill göra.

Jag är geolog, och jobbar med sedimentborrkärnor. Sedimenten består av olika horisontella lager som jag vill kunna skilja ut (bl a genom gråskaleanalys) och mäta bredden på direkt i datorn. Jag vill även kunna lägga diverse mätdata i form av grafer direkt över en bild för att se om förändringar i mätdatan följer förändringar i sedimenten. För att kunna göra detta krävs att bilden är helt intakt, utan någon form av förvrängning.

Bifogar en bild på hur det hela kan se ut. Bilderna behöver nödvändigtvis inte vara 10 cm breda som i mitt linjalexempel. Borrkärnorna är 150 cm långa, bredden på respektive bild styr egentligen bara hur många bilder jag behöver ta. Dock behöver jag tillräcklig upplösning för att kunna skilja ut tunna lager på bilderna (se bifogad bild).

Vi har ingen utrustning alls som det är idag, förutom ett stativ ämnat för just fotografering av borrkärnor. Jag behöver alltså både kamera och ett lämpligt objektiv.

Återigen, tack för era svar.

Sitter du kopplad till GU eller SU så kan det ju vara givande att käka mazarin ihop med de medicintekniker som fotar delar av kroppen (Odontologen, tänder) eller ngn röntgen avd. De måste ju ha kunskaper inom skalenlig avbildning. Du kanske kan använda liknande/samma utr som de redan använder. Kanske kan du ta ngn provbild etc.
Att ute på stan handla nya saker KAN leda till onödiga problem/omkostnader etc.

Det här låter ju som ngt perfekt exjobb för en tekniker av ngt slag på Chalmers...

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-08 22:55

Hmm ..
som jag ser det dir så skall du ha ett Macro 60mm / 2,8 nikkor
tex till detta vill ni nog ha ....
ett någerlunda shyst hus med bra upplösning.. nikon D80-> D200 eller D300
men nog klarar ni er med D80 om ni inte skall blåsa upp stora Kopior..
faktum är att jag använder en D200 till just macro som ett extra hus ...
D200 finns nog nu oxå till en rätt hyffsad peng i tanke på nya D300

optiken Nikkor/AF objektiv 60 mm F2.8 D MC finns för ca 5000+ :-
D200 huset i runda slängar <10000:- / D80 hus ca 6500:-

det är bra grejer och vad jag tror kommer ni bli nöjda..

Ps finns givetvis dyrare och häftigare saker och andra märken ..
men Nikon (nikkor optik är känt för sin kvalite/skärpa i macro.

Rätta mig om jag har fel men är inte tilt/shift objektiv det som arkitekturfotografer m.fl. använder när de vill ha helt raktecknande objektiv?

Nja, det är bara om man måste luta kameran som dessa är käcka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-09 08:07

Alltså, för mig låter det mer som det har att göra med upplösningen på bilden. Jag uppfattar det som att du vill kunna "mäta" på bilden i datorn. En bild som består av pixlar, och alltså inte är printad på papper, kan ju va hur många eller få cm som hellst beroende på upplösning. Mäter du med linjal-verktyget i exempelvis Photoshop kan du få exakta mått ifall upplösngen är rätt ställd. En bild som är, låt säga 2000 pixlar bred har följande bredd i cm beroende på upplösningen: 72 ppi (pixlar per tum) = 70,56 cm. 170 ppi = 29,88 cm. 300 ppi = 16,93 cm.

Fotograferar du en bild som du vet ska vara 10 cm i bredd måste du alltå ställa om upplösningen på bilden så den blir just 10 cm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-09 08:20

Det viktiga måste vara att bilden inte förvrängs överhuvudtaget, så en 5D med en 35mm optik eller liknande

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-05-09 10:01
Ursprungligen av Tangen:

Det viktiga måste vara att bilden inte förvrängs överhuvudtaget, så en 5D med en 35mm optik eller liknande

35mm är ju vidvinkel =förvrängning. Jag tror som Trisen (lite längre upp) att köra med 50mm optik. (På en kamera med fullformatscensor.)

1
Bevaka tråden