Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorer, detta djävulens instrument :-)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-06-02 18:28

Alltså kan någon förklara varför.

En disk hade blivit korrupt enligt windows och även dess installationsmjukvara.
Jehepp, trasig disk tänker man.
In med en ny disk, nehepp samma problem, likadant med den tredje.
Kan ju bara inte vara fel på tre diskar som visar exakt samma fel.
Installationsprogrammet kommer bara till 20% vid formateringen sig muppar installationen ur.
Resettade BIOS till defaults för att se om det hjälper....visst fan det funkar
Låter som en klyscha men jag hade inte gjort ett smack med burken sedan förra gången jag drog igång den (filserver).

Datorer är ett djävulens instrument och jag jobbar med skiten varje dag.
Man kanske ska börja med knyppling istället.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-06-02 20:56

Kolla så master och slav byglarna sitter rätt!!

  • Medlem
  • 2008-06-02 21:05

Året är 2008

  • Medlem
  • 2008-06-02 21:09

Jag hade liknande problem med en XP-installation och bytte helt enkelt installationsskiva. Löste mitt problem då.

/Mein

All your base are belong to Gates!

  • Medlem
  • 2008-06-02 23:29

Antagligen vad som hände, var att när burken stängdes av sist så fick den tuppjuck, strömspik eller liknande. För att min andra disk (4diskar i RAID5) hade exakt samma problem, kom upp som RAW när jag väl installerat OS'et igen. Tror tyvärr att powersupply'et är lite för klent i mitt gamla hembygge.
Fixade sig med en chkdsk efter reboot annars hade man fått mecka med dskprobe.

sid.64

Är storage-idiot till vardags så bygla diskarna fel har jag inte gjort senaste 10 åren
Men annars hade det varit ett bra tips.

  • Medlem
  • 2008-06-02 23:50

Najs!

Själv höll jag på allt för sent på natten och var på väg att skicka allt genom fönstret när jag fick en lucka i koffeindimman och tänkte lite.

/Mein

Vi hade asjobbiga sporadiska problem med en dator på ett tidigare jobb och det visade sig också vara strömspikar. Det som hände var att då och då resettades bios-inställningarna varvid den inte hade rätt inställning för sin dual core cpu och cubase började spöka.

Felet var att dom hade en vanlig strömdosa med onoff-switch, där datorn delade ström med lite övrig gerät. Tydligen lätt hänt då när man slår på strömmen och *tjoff* så hoppade biosinställningarna till default.

1
Bevaka tråden