Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari äter upp nästan hela processorkraften

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kör Leopard och senaste Safari, jag vet att när jag besöker siter med mycket flashbanners och liknande går processorn på högvarv. Med tidigare Safari har belastningen gått ned då jag stänger dessa sidor. Det gör den inte längre. Oavsett om jag bara har en enkel sida uppe, eller till och med en tom sida, stannar processorbelastningen på höga nivåer, ofta över 95%

När jag tömmer cache och kastar plistfilen ändras ingenting.

Bara när jag startar om Safari är processorbelastningen låg.

Är det så här nya "snabba" Safari beter sig, eller bör jag söka problemet på min Mac?

Hur är processorbelastningen med din Safari?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-05 17:15

Låter som att det är Flash player som spökar för dig.
Har du laddat ner den senaste?
http://www.adobe.com/shockwave/download/download.cgi?P1_Prod_Version=ShockwaveFlash

Ursprungligen av mbp:

Låter som att det är Flash player som spökar för dig.
Har du laddat ner den senaste?
http://www.adobe.com/shockwave/download/download.cgi?P1_Prod_Version=ShockwaveFlash

Jag kollade att jag hade den senaste FlashPlayer installerad, Men någon komponent från en "PPC-installation" har sannolikt följt med när jag fört över filer från min förra Mac. Jag laddade ned den senaste Flash player, avsedd för IntelMacar, och nu, efter en del sufande på tunga siter ligger processorbelastningen på 3,4 % - tack.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-05 20:53

Jag har samma problem med Tiger och Safari. Det enda som hjälper är att döda safari-processen. Väldigt irreterande börjar det bli...

Ursprungligen av PutteSWE:

Jag har samma problem med Tiger och Safari. Det enda som hjälper är att döda safari-processen. Väldigt irreterande börjar det bli...

Jäpp samma här....

Ja, stora problem med Safari här också. I princip det enda programmet som totalt sackar ner min splitternya MBP 17". Kan köra 1080p-filmer med surroundljud utan att datorn ens blir varm, men Safari... då jävlar går det att steka ägg på tangentbordet. Det blir allt oftare Firefox för mig nu. Där har jag inga som helst problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-06 11:12

Samma här. Kom i och med 3.1. Irriterande kan man väl säga...

Ursprungligen av acke:

Samma här. Kom i och med 3.1. Irriterande kan man väl säga...

Har du löst problemet - se annars ovan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-06 13:12
Ursprungligen av Olav Rust:

Har du löst problemet - se annars ovan.

Tack men jag har den senaste och den är universal. Apple skickar med en uppdaterad version i och med 10.5.3 och den senaste säkerhetsuppdateringen för Mac OS X 10.4.

Antingen är det Apple eller Adobe som klantat sig. Man får väl vänta och hoppas på Safari 3.1.2.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-06 13:03

Ni som har problem kan testa att plocka bort allt som börjar på Flash i följande mapp:
/Bibliotek/Internet Plug-Ins/

Där bör det finnas åtminstone en Flash Player.plugin, och om ni har Firefox eller någon annan Mozilla-baserad webbläsare installerade bör det även ligga en flashplayer.xpt där.

Plocka bort båda och installera om Flash player genom att besökan länken jag postade ovan.

Funkar inte det kan det vara ett problem med inställningsfilen för webbläsaren i fråga.
Testa att skapa ett nytt användarkonto på datorn och logga in med det. Besök sedan en av de sidor som får er webbläsare att löpa amok och se om det även inträffar på det nya användarkontot.
Om det inte gör det kan ni testa att flytta eller döpa om de inställningsfiler som heter något i stil med ErWebbläsare.plist och ligger i ~/Bibliotek/Preferences (t.ex. ~/Bibliotek/Preferences/Safari.plist )

Om däremot webbläsaren peakar på 100% även i det nya användarkontot kan det vara läge för en reparation av behörigheter, rensning av cache-filer eller reparationsinstallation. Sök och ni skall finna.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-06 13:21

Kör ni med några plugins i webbläsarna? AdBlock t.ex. kan ställa till en hel del vid nya versioner av webbläsare.

Hade detta varit Apples eller Adobes fel hade nog *väldigt* många människor haft problem, 99mac-medlemmar inkluderat.
Jag tippar på en inkompatibel tredjepartsplugin eller korrupta filer/felaktiga filrättigheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-06 13:59
Ursprungligen av mbp:

Kör ni med några plugins i webbläsarna? AdBlock t.ex. kan ställa till en hel del vid nya versioner av webbläsare.

Hade detta varit Apples eller Adobes fel hade nog *väldigt* många människor haft problem, 99mac-medlemmar inkluderat.
Jag tippar på en inkompatibel tredjepartsplugin eller korrupta filer/felaktiga filrättigheter.

Jag har inga tredjepartsplugin och har svårt att se hur filrättigheter har med detta att göra. Antingen så kan jag läsa plugginen och alltså använda den eller inte. Läsa den men den drar igång min processor 100% köper jag inte. No offense.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-06 14:10

None taken
Behöver inte vara just pluginens rättigheter, och rättighetsproblem är det minst troliga.

Du kan ju också testa att ladda ner Flash Player 10b och se om det löser något. Om det funkar då är det den version av Flash Player som Apple skickade med 10.5.3 som inte funkar bra ihop med just din systemkonfiguration. Om det inte funkar pekar det på att något annat är tokigt (eller att alla nyare versioner av Flash Player är inkompatibla med ditt system...)

Det höll länge, men nu är jag tillbaka där det började. Ett dygns småsurfande verkar samla ihop till en processorbelastning på över 95%.

Jag tömmer cache, stänger fönster och flikar, men det enda som hjälper är en omstart av Safari. Det är en skitlösning. Va gör ni andra?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-07 13:16
Ursprungligen av Olav Rust:

Det höll länge, men nu är jag tillbaka där det började. Ett dygns småsurfande verkar samla ihop till en processorbelastning på över 95%.

Jag tömmer cache, stänger fönster och flikar, men det enda som hjälper är en omstart av Safari. Det är en skitlösning. Va gör ni andra?

Samma sak, omstart är det enda som funkar. Ah, min fläkt blir tokig av Safari, helikoptervarning.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-09 17:21

Jag kör med Firefox3 istället. Safari gör ju min MBP stekhet och halverar batteritiden. Förhoppningsvis släpper apple en uppdatering till Safari. Annars kan du ju rulla tillbaka till de gamla versionerna som fungerade.

Jag gick över till Camino för ett tag sedan, den webläsaren kapar inte min processor mer än högst tillfälligt. När jag stänger ned en tung Flash-site lämnar Camino tillbaka processorn igen.

1
Bevaka tråden