Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur åskskydda ADSL-modemet?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag rök mitt andra ADSL-modem till följd av åsk-oväder! Det tog cirka 20 sekunder från det att jag hörde den första knallen tills att jag hade ryck ut samtliga kablar som sammankopplade dateri-utrustningen med omvärlden, men det var för sent. Nu vill modemet inte längre vara med

Vad finns det för skydd mot dylika olyckor?

Nu har jag inget själv (men det kanske man skulle skaffa! )

Det finns här

Sedan finns det en större

Det finns såklart fler på den sidan av olika tillverkare och liknande, det verkar vara en jungel?
Mvh

Perfa! Ska nog testa den större modellen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-17 12:35

jag har en liknande modell från Bandridge till musikdator och allt sånt . 7 kontakter som dock inte är snurrbara

Jag tror man måste skydda telefonkontakten också...

Ursprungligen av robopants:

Jag tror man måste skydda telefonkontakten också...

(finns på båda mina länkar : Överspänningsskydd : Telefonlinje - RJ-11 )
(finns säkert billigara/bättre/dyrare, på andra ställe än mina länkar också! )

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-17 17:43

vänta nu ... jag har klarat mig me en ELlimpa\grenjacket från:

Regional pages,Sweden

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-17 18:12

robopants: Det ska nog finnas en telefonkabelanslutning i/o, finns iaf på denna.

Måste man ha jordat jack för att ett åskskydd skall funka?

/el-handikappad!

Ett åskskydd ska se till att det inte kommer in några ström/spänningsspikar som kan skada utrustningen. Skyddsjorden ska se till att strömmen tar vägen via jorden istället för dig om ett chassi, t ex, har blivit strömförande så att inte du blir skadad.

Jord behövs alltså inte för att ha nytta av ett åskskydd.

Tack för infon Jävelpersson! Då blir det alltså ett åskskydd imorn!

Får bli 2st
++ Misco.se - APC skskydd med 5 portar och telefon/ADSL-skydd

Vill justera mitt inlägg lite... Det kan vara så att överspänningsskyddet måste anslutas till ett jordat uttag, det verkar som en del använder jorden som avledningskanal. Jag tänkte i första hand på om prylen du vill skydda behöver vara jordad.

Jag hade nog pratat eller mailat med affären för att vara helt säker på att inte få ett skydd som är helt verkningslöst när det väl gäller.

1
Bevaka tråden