Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

250GB hårddisk i AppleTV - så här gjorde jag!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2008-06-21 12:25

Nu har jag bytt hårddisk i min 40 gb apple tv. Numera sitter det en 250 gb i som dessutom är hackad så jag kan spela ett antal filformat, köra webbläsare mm.

Använde den här guiden, Macworld | Upgrading Apple TV's hard drive - Page 1

Skaffade de här två programmen för att göra det lättare (nämns i guiden ovan.

Spotless LE 2.0.1 software download - Mac OS X - VersionTracker

iPartition 3.0.1 software download - Mac OS X - VersionTracker

Köpte en sådan här hårddisk Macoteket - Western Digital Scorpio PATA 250GB 2.5" 5400rpm

Ett sådant här hårddisk case HD kabinett 2,5" IDE till USB 2.0 - Datorkomponenter - Hårddiskkabinett - inet

Samt köpte den här mjukvaran för att hacka den för fler filformat etc (går ju att göra på billigare sätt men jag var lite lat;) )

aTV Flash - Ver. 3.0 - Apple Core, LLC

Rullar på precis som vanligt men nu känns det som man får full potential med den i kombination med US iTunes store. Var kul att fixa lite själv och inte alls speciellt svårt.

Man kan göra det enklare för sig. 4 kommandon i terminalen + en "Factory Reset" så är det klart. Allt förutsätter att du har ett kabinett eller liknande där du kan koppla in 2.5" disk och mellanlagra datat på din dator.

1. diskutil list

2. dd if=/dev/disk2 of=/Users/arch@ngel/AppleTVDrive-Compressed.img bs=1024k
(Byt ev ut disk2 från resultatet av kommandot "diskutil list")
Expempel:
/dev/disk2
#: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
0: GUID_partition_scheme *37.3 Gi disk2
1: EFI 34.0 Mi disk2s1
2: Apple_Recovery 400.0 Mi disk2s2
3: Apple_HFS OSBoot 900.0 Mi disk2s3
4: Apple_HFS Media 35.8 Gi disk2s4

3. Koppla bort ATV Original disken till den nya större disken.

4. dd if=/Users/arch@ngel/AppleTVDrive-Compressed.img of=/dev/disk5 bs=1024k
(Byt ev ut disk2 från resultatet av kommandot "diskutil list")

Koppla in disken i ATV, starta den och gör en Factory Reset, då frigörs utrymmet på den större disken. Annars kommer partitionen att vara standardstorlek.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-10-18 01:14

Hej!

Jag gjorde en factory reset men det visar fortf bara 33MB ledigt. Missade jag något steg?

//JOJA

Ursprungligen av Arch@ngel:

Man kan göra det enklare för sig. 4 kommandon i terminalen + en "Factory Reset" så är det klart. Allt förutsätter att du har ett kabinett eller liknande där du kan koppla in 2.5" disk och mellanlagra datat på din dator.

1. diskutil list

2. dd if=/dev/disk2 of=/Users/arch@ngel/AppleTVDrive-Compressed.img bs=1024k
(Byt ev ut disk2 från resultatet av kommandot "diskutil list")
Expempel:
/dev/disk2
#: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
0: GUID_partition_scheme *37.3 Gi disk2
1: EFI 34.0 Mi disk2s1
2: Apple_Recovery 400.0 Mi disk2s2
3: Apple_HFS OSBoot 900.0 Mi disk2s3
4: Apple_HFS Media 35.8 Gi disk2s4

3. Koppla bort ATV Original disken till den nya större disken.

4. dd if=/Users/arch@ngel/AppleTVDrive-Compressed.img of=/dev/disk5 bs=1024k
(Byt ev ut disk2 från resultatet av kommandot "diskutil list")

Koppla in disken i ATV, starta den och gör en Factory Reset, då frigörs utrymmet på den större disken. Annars kommer partitionen att vara standardstorlek.

Det där får du nog förklara lite närmare...

3. Koppla bort ATV Original disken till den nya större disken. - Vad menar du. Ska man koppla den nya disken direkt till ATV? Måste man inte ha in systemet först. Eller har jag missat något... :">

Ursprungligen av Arch@ngel:

Man kan göra det enklare för sig. 4 kommandon i terminalen + en "Factory Reset" så är det klart. Allt förutsätter att du har ett kabinett eller liknande där du kan koppla in 2.5" disk och mellanlagra datat på din dator.

1. diskutil list

2. dd if=/dev/disk2 of=/Users/arch@ngel/AppleTVDrive-Compressed.img bs=1024k
(Byt ev ut disk2 från resultatet av kommandot "diskutil list")
Expempel:
/dev/disk2
#: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
0: GUID_partition_scheme *37.3 Gi disk2
1: EFI 34.0 Mi disk2s1
2: Apple_Recovery 400.0 Mi disk2s2
3: Apple_HFS OSBoot 900.0 Mi disk2s3
4: Apple_HFS Media 35.8 Gi disk2s4

3. Koppla bort ATV Original disken till den nya större disken.

4. dd if=/Users/arch@ngel/AppleTVDrive-Compressed.img of=/dev/disk5 bs=1024k
(Byt ev ut disk2 från resultatet av kommandot "diskutil list")

Koppla in disken i ATV, starta den och gör en Factory Reset, då frigörs utrymmet på den större disken. Annars kommer partitionen att vara standardstorlek.

Finns det nån i Svea som säljer moddade ATV ungefär som det finns i Xbox-världen? Skulle gärna ha en ATV om den bara hade en fetare hdd.... typ 1tb.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-12-06 15:11
Ursprungligen av n00bkillaz:

Finns det nån i Svea som säljer moddade ATV ungefär som det finns i Xbox-världen? Skulle gärna ha en ATV om den bara hade en fetare hdd.... typ 1tb.

På din första fråga vet jag inte, men på din andra så kan jag säga att det går inte. I dagsläget är 500 GB max då det inte finns några 2,5" diskar på 1 TB

Vet inte om den nya modellen har SATA eller PATA men den med 40GB är i alla fall PATA. Så då blir det alltså max 250 GB med en sån.

Aja, ok. Men den största möjliga vill man ju iaf ha. Och utvecklingen går ju framåt...

1
Bevaka tråden