Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pentaxians

Tråden skapades och har fått 637 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Glöm inte bort Pentax billighetsalternativ 35/2.4. Har träffat flera stycken nu som lovordar den gluggen.

Hahaha... fast du behöver ju inte bli vänner med någon om du är med i en grupp. Det är valfritt.

Problemet är löst. Det fick bli kitzoomen.
Sigma har lovat få tummen ur röven till 15 juli iaf....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-21 22:47
Ursprungligen av Goflorp:

Problemet är löst. Det fick bli kitzoomen.
Sigma har lovat få tummen ur röven till 15 juli iaf....

Ok, bra att det löste sig!

Alltid kul med nya grepp;

Nytt mini-kamerasystem från Pentax - Fotosidan

Pentax kommer med ny pocket som använder ny sensorstorlek och nya objektiv.

Ursprungligen av Goflorp:

Alltid kul med nya grepp;

Nytt mini-kamerasystem från Pentax - Fotosidan

Pentax kommer med ny pocket som använder ny sensorstorlek och nya objektiv.

Känns det inte som väldigt mycket pengar för extremt liten sensor...?

Har precis skaffat en S95, så tack men nej tack. Och varför denna fixering vid fiskögon? En fast, raktecknande supervidvinkel i miniformat däremot... Smaskens, sa Penti Varg.

DPReview har lagt upp en "preview" med första intryck. Inga testbilder än så länge.

Pentax Q Preview: 1. Introduction: Digital Photography Review

Kommentatorerna går i spinn både här och på PentaxForums...

Något som gör mig lite orolig är att Pentax digitala kompaktkameror väl aldrig varit riktigt lyckade vad gäller bildkvalitet. Bättre på den analoga tiden - tacka vet jag Pentax (världens?) första kompaktkamera med autofokus: PC35AF.

Den är verkligen sjukt liten...!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-24 11:06

Jag förstår inte meningen med den. Den kommer ju inte locka seriösa fotografer med den lilla sensorn, och vanliga svenssons väljer väl en enklare kamera?

Ursprungligen av planB:

Jag förstår inte meningen med den. Den kommer ju inte locka seriösa fotografer med den lilla sensorn, och vanliga svenssons väljer väl en enklare kamera?

Nja, smidigt format, små och utbytbara objektiv - 47mm/1,9 är ljusstarkt, bra hantverk, bildstabilisering.... Skjuter RAW-format. Det finns ju massa fördelar. Slutare i objektivet (blixtsynk på alla slutartider)
12,5MPixel räcker ju långt och man får väl hoppas att sensorn är OK på 6400...

Ursprungligen av Goflorp:

Nja, smidigt format, små och utbytbara objektiv - 47mm/1,9 är ljusstarkt, bra hantverk, bildstabilisering.... Skjuter RAW-format. Det finns ju massa fördelar. Slutare i objektivet (blixtsynk på alla slutartider)
12,5MPixel räcker ju långt och man får väl hoppas att sensorn är OK på 6400...

Jag borde vara i frontlinjen för den här: hatar stora och åbäkiga kameror (allt SLR-liknande) och dito linser, vill ha något som glider ner i fickan lätt och ger så bra bildkvalité som det går att få med den begränsningen. Men om Pentax inte lyckats revolutionera sensortekniken med vad som än sitter i Q, så ser jag inte riktigt poängen - utmärkta kompaktkameror med större sensorer som Pana LX5, Oly XZ-1 eller Canon s95 ger bättre bilder. Nex är marginellt större för vansinnigt mycket bättre bildkvalité, trots att Sony hittills misslyckats kapitalt med lansera vettiga pannkakslinser. Så vad är då marknaden? Folk som absolut vill ha utbytbara objektiv och tycker m4/3-kameror och -linser är för stora? Den kan inte vara sådär jätteenorm.

Eller så har jag fel och det finns ett uppdämt behov av minimala byxfickesystemkameror med telefonkamerabildkvalité. Kan bara inte komma på vilken demografi det skulle kunna vara. Om det kommunicerade intropriset på $800 stämmer kan jag aldrig se mig själv köpa en sån här jämfört med att spara ihop lite till och satsa på den riktigt revolutionerande kameran på senare tid: X100:an.

Ursprungligen av GustafMA:

[...] Eller så har jag fel och det finns ett uppdämt behov av minimala byxfickesystemkameror med telefonkamerabildkvalité. [...]

Som sagt, Auto-110 sålde ju hyfsat framförallt i Japan och USA när det begav sig. Och den laddades med 110-patroner - 1970-talets motsvarighet till mobilkameran...

Men själv hade jag hellre sett en spegellös m4/3 (eller hellre aps-c) med till att börja med tre objektiv: ljusstark pannkaksnormal, 4 eller 5x resezoom (motsv kanske 28-150 på småbild) och fast raktecknande ultravidvinkel (motsv 17-18 mm). Då hade den kunnat funka som kompletterande extrakamera så att man slipper byta objektiv på den "riktiga" systemkameran och som allround när man inte orkar släpa på den stora.

Auto 110 sålde väl bra i USA på sin tid (i Sverige blev den för dyr vill jag minnas). Så kanske var Optio i-10 i retrostuk en provballong inför Q? Men i-10 är ju numera nerlagd, så enbart retro-greppet verkar inte räcka för kränga tillräckligt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-25 01:20

Min analoga Pentax ME med 40mm pannkaksobjektiv är oerhört kompakt och smidig. Utmärkt "gatufotokamera".

Men det ska bli intressant och testa nya Q-modellen vid tillfälle.

Håller med. Plockade precis fram min Super A med 50/1.4 och den är ju märkbart mindre än K-5an... Stor och ljus sökare dessutom (och ändå har ju K-5 et al med pentaprisma betydligt bättre sökare än K-x/-r etc.

Men digitala är ju Super-A eller ME inte!

Tja, själv bryr jag mig inte så mkt, har en K-5 som jag är sketanöjd med - bästa kamera jag haft hittils.
Skall fylla upp linsförrådet till den med tiden.

Jag går däremot i funderingar kring en "extrakamera" som kanske kan bli en Sigma DP2 eller ngt annat "kul".
X100 blir ju lite dyrer i inköp...rätt exakt 10 lök ....(cameranu.nl)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-07-01 13:00

Det kom som en överraskning. Vad jag tycker om det vet jag inte än.

Jag hoppas att namnet Pentax får finnas kvar.

Senast redigerat 2011-07-01 14:14

Jag hoppas de går åt rätt håll. Mera pocket-stuket gör inte mig lyckligare.

Verkar inte som Focus Nordic bryr sig sådär över hövan ....

Saxade det här idag (2011-07-07) ett antal dagar efter att bolaget sålts:

Hörrni, Pentaxfolk:

Är det korrekt uppfattat att jag kan ansluta K, KA, KF, KAF och KAF2-objektiv till en KAF2-port på kameran?

Jajamen. Till och med M42 med lämplig adapter. Men det finns vissa begränsningar för de äldsta K-bajonetterna (förutom autofokusen förstås) vad gäller hur man kan välja bländare.

Jag hittar tyvärr inte länken till en bra jämförelsesida på nätet, men Pentax Forums är ju också en bra resurs.

Tack för det! Adaptrar är nog lite överkurs, men nu kan jag i alla fall roa mig med att leta gamla objektiv på blocket.

En liten brasklapp bara: Min K10D slutade fungera ordentligt, och serviceverkstaden sa att orsaken kunde vara att de gamla objektiven kan ha för tröga bländarspakar som kan skada de nya kamerorna. Är inte riktigt säker om jag tror på den förklaringen till hundra procent då 1) mina gamla objektiv (K och KA) inte verkar särskilt tröga, och 2) jag inte heller använt dom speciellt ofta. Vi får väl se när/om kameran blir klar. Det tar lång tid med reservdelar från Japan efter jordbävningen...

Jag älskar min fru men hon älskar då rakt inte Pentaxen.
det skiljer sig från det hon var van vid tidigare etc ... bl bla bla...

Hon har klämt på Canon.

Jag vet rent historiskt empiriskt att det enda man kan göra när den här processen börjat är att göra som de vill.

Antingen kan jag skaffa en Canon 7D+BG + lite objektiv eller så kan jag se fram emot en allt mer surnande fru...

Anybody want to trade?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-26 19:48

Kameran eller frun?

Ursprungligen av kenjon:

Kameran eller frun?

Tänkte ett tag i samma bana som du:-)

Nä, Skämt åsido. Bra fruar är sällsynta, bra kameror finns 13 på dussinet...

En liten och söt Pentax Q kanske faller damer i smaken?

Var en god make och köp frun en 7D med batterigrepp. Det är en canonfin kamera.

Bevaka tråden