Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Erik.dv:

För att dessa diskar kostar mer än 2 gånger mer än andra diskar?
Jäkligt stor skillnad på en maskin man använder i hemmet. På ett företag är prisskillnaden en annan fråga helt och hållet.

Så man tummar inte på SSD men diskarna som skall faktiskt vara en del av din backup väljer man billigare alternativ till...

NAS för mig innebär ofta att man har viktigare data på den. Självfallet har man en ordentlig backup på sådant som är extremt viktigt då en NAS med RAID inte är säkerhet nog.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-10-03 17:58
Ursprungligen av illerG:

Så man tummar inte på SSD men diskarna som skall faktiskt vara en del av din backup väljer man billigare alternativ till...

NAS för mig innebär ofta att man har viktigare data på den. Självfallet har man en ordentlig backup på sådant som är extremt viktigt då en NAS med RAID inte är säkerhet nog.

Exakt för dig innebär det att du har viktigare data men för en normalanvändare är icke så fallet och inte värt att slänga ut dom summor.

Ursprungligen av illerG:

Så man tummar inte på SSD men diskarna som skall faktiskt vara en del av din backup väljer man billigare alternativ till...

NAS för mig innebär ofta att man har viktigare data på den. Självfallet har man en ordentlig backup på sådant som är extremt viktigt då en NAS med RAID inte är säkerhet nog.

Iofs skrev det du det själv, men tål att repeteras; RAID != BACKUP.

En typ utav säkerhet är det (och snabbt tillgängligt), men det ska inte räknas som backup.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-03 18:53

Intressant att ni inte klassar en RAID-5 NAS som "backup". Vad skulle ni klassa som "backup hårdvara"? Jag tror många nyttjar just sin NAS för backup nämligen.

Ursprungligen av Erik.dv:

Intressant att ni inte klassar en RAID-5 NAS som "backup". Vad skulle ni klassa som "backup hårdvara"? Jag tror många nyttjar just sin NAS för backup nämligen.

Ja tyvärr är det så, sen när det skiter sig så skyller man på sin "backup" (RAID).

T.ex. dessa länkar tar upp lite olika sätt som jag skulle kalla backup; What is backup? - A Word Definition From the Webopedia Computer Dictionary, What is backup? - Definition from Whatis.com, What Is Backup?: Data Recovery, 1.1 What is Backup and Recovery?

Finns oändligt antal sidor om det, men det var några som jag googlade fram lite snabbt.

Summan utav det hela är att backup är något skiljt från datalagringen, förslagsvis offsite.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-03 19:07
Ursprungligen av keptang:

Summan utav det hela är att backup är något skiljt från datalagringen, förslagsvis offsite.

…så om jag jobbar i Stockholm och har en NAS i Uppsala som backapar mina jobb blir det en godkänd "backup-lösning"? Förutsatt förstås att man håller koll på att diskar inte rasar, man kör med Enterprise-diskar m.m.? Vad skiljer en NAS från annan online-storeage så att säga? Är säkerheten i en RAID-5 NAS lägre än ex. att ha materialet på två diskar som ligger på en hylla?

Intressant att höra då vi sneglar på en NAS-lösning för datalagring och backup men troligen kompletterar denna med en bandrobot för arkivering.

Ursprungligen av Erik.dv:

…så om jag jobbar i Stockholm och har en NAS i Uppsala som backapar mina jobb blir det en godkänd "backup-lösning"? Förutsatt förstås att man håller koll på att diskar inte rasar, man kör med Enterprise-diskar m.m.? Vad skiljer en NAS från annan online-storeage så att säga? Är säkerheten i en RAID-5 NAS lägre än ex. att ha materialet på två diskar som ligger på en hylla?

Intressant att höra då vi sneglar på en NAS-lösning för datalagring och backup men troligen kompletterar denna med en bandrobot för arkivering.

Har aldrig varit med om att jag tappat data på någon av mina RAID5-setups (dator+QNAP), en disk har rasat en gång men det klarar ju RAID:en av, hade 2 diskar rasat samtidigt så hade det varit värre, då hade jag förlorat allt (iofs inte eftersom jag har en offsite backup via www.diino.se).

Det är väl just det, "kompletterar med en bandrobot för arkivering".

Man ska alltid ha backup.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-04 08:48

BackUp på BackUpen alltså, check. Men två speglade NAS:ar med RAID-5 måste ändå räknas som rel. good backup, inte sant?

Ursprungligen av Erik.dv:

BackUp på BackUpen alltså, check. Men två speglade NAS:ar med RAID-5 måste ändå räknas som rel. good backup, inte sant?

Jo, fast det kan vara en idé att inte ha dem i samma rum. För min egen del, varje gång hårdvara har gått sönder har det varit pga saker som vattenskada, blixtnedslag, brand / överhettning osv.. Och om det t ex börjar spruta vatten från en vattenledning runt hela rummet spelar det ingen roll om man så har 10 NAS:ar Själv skulle jag rekommendera en NAS + offsite-backup.

  • Medlem
  • 2011-10-04 10:45

Låt mig gissa, och nu talar jag av egen erfarenhet: 90% av de som skriver i denna tråd söker en NAS för hemmet, att förvara bilder, film och musik på. Ett ytterst fåtal kanske ska ha den till sin egen firma, och då kan säkert en dyrare/bättre disk vara befogad. Men för vanliga "Svenssons" duger standarddiskar bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-04 11:57

@Kermit: Självklart. Det lät bara som en NAS med raid-5 var ett dålig medium att lagra sin back-up på. Då fungerar det lika bra som vilken disk som helst men man måste givetvis tänka på sådana incidenter du nämner.

För en hemanvändare borde således ändå en NAS med speglade diskar alt. raid-5 vara ett tämligen säkert sätt att backa sin data på, inte? Även media som CD-R / DVD-R och jag antar BluRay kan potentiellt gå sönder med tiden.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-10-04 19:29

Man borde väl inte förlita sig på bara en backup, så en spegling av en RAID5 till en annan RAID5 kan väl ses som en backup.

Om du ser till att spegla backup-NAS:en exempelvis varannan dag så har du åtminstone två backuper att välja på vid återställning.

Om du utöver detta har en image-backup som skapas med jämna mellanrum så ligger du rätt bra till, totalt sett.

Paranoid?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-04 22:37

Speglad data on-site och off-site samt löpande arkivering till band? Check, det satsar jag på hemma istället för min 1511+!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-07 17:10

Nu känner inte jag till Buffalo som NAS men detta verkar vara en bra deal:

BUFFALO TERASTATION ES 8TB NAS - Fullt populerad 4-bay enhet

Ursprungligen av Erik.dv:

Nu känner inte jag till Buffalo som NAS men detta verkar vara en bra deal:

BUFFALO TERASTATION ES 8TB NAS - Fullt populerad 4-bay enhet

Man får vad man betalar för.

Men är man bara ute efter mycket lagring och inte bryr sig om hastighet så mycket så är det rätt ok.
Buffalo TeraStation ES Reviewed - Performance, Closing Thoughts - SmallNetBuilder

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-09 16:52

Hur enkel är en NAS att använda med BitTorrent jämfört med att ha en extra Mac, typ Cube eller Mini med BitTorrent?

  • Medlem
  • 2011-10-13 14:04

En specifik fråga till er som kör QNAP.

När jag ska göra en fullständig hårddiskkontroll så står det att det kommer att ta cirka 4 1/2 timmar. Indikatorn står alltid på 10% och efter 8 timmar avbryter jag kontrollen. Är det fler som har råkat ut för detta? Jag har provat flera gånger med likadant resultat.

I NASen sitter det 4 st 2TB-diskar och NASen kör firmware 3.5.

Ursprungligen av Dalle:

En specifik fråga till er som kör QNAP.

När jag ska göra en fullständig hårddiskkontroll så står det att det kommer att ta cirka 4 1/2 timmar. Indikatorn står alltid på 10% och efter 8 timmar avbryter jag kontrollen. Är det fler som har råkat ut för detta? Jag har provat flera gånger med likadant resultat.

I NASen sitter det 4 st 2TB-diskar och NASen kör firmware 3.5.

Det kan säkert stämma. Varför ska du göra en fullständig diskkontroll? Har jag aldrig gjort på 3-4 år som jag kört QNAP.

Logga in via SSH och kolla eventuella loggfiler.

  • Medlem
  • 2011-10-14 15:14

Tråkgt och konstigt att man inte kan köra en fullständig koll på diskarna. Jag får lite på snabbtestet och hålla tummarna att det räcker.

Hakar på här.
Köpte en Readynas DUO för några veckor sedan Netgear ReadyNAS DUO RND2000 NAS med inbyggd bittorrentklient och X-RAID-teknologi!. Min första NAS, men det tog inte lång tid innan jag insåg dess brister. Slö CPU förstörde många användningsområden.

Vad rekommenderar ni om man vill kunna köra upp en Plex Media Server (streama HD), samt kunna överföra filer (trådlöst) till en respektabel hastighet? Detta är minst sagt en djungel. Påminner en hel del om dagarna man byggde datorer komponent för komponent. Det är inte därför vi hänger på 99

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-18 14:48

QNAP har fått rätt bra recensioner. Har du läst alla inläggen i den här tråden?

Ett litet jämförande test mellan några vanliga NASar, ifall någon behöver hjälp att välja än - NAS shoot-out: 5 storage servers battle for business | Storage - InfoWorld

"Dessvärre" for business, men det nu talar jag bara för mig själv

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-20 12:49

Testet verkar ganska bra men lite synd just att man inte går igenom mjukvaran / funktionerna så mycket. Det kan ju vara som natt och dag hur enheten kan nyttjas.

Finns det någon annan tillverkare som likt Drobo tillåter att man mixar diskar hur som helst?
Jag är ute efter en snabb NAS, ca 4 diskplatser, minimalt konfigurerande, helst under 6000:- och om det är möjligt att man kan byta diskar som Drobo kan.

Ursprungligen av ill_chrill:

Finns det någon annan tillverkare som likt Drobo tillåter att man mixar diskar hur som helst?
Jag är ute efter en snabb NAS, ca 4 diskplatser, minimalt konfigurerande, helst under 6000:- och om det är möjligt att man kan byta diskar som Drobo kan.

Har själv en Synology 1511+. Där ska det funka att mixa diskar av olika tillverkare och storlekar. Däremot förlorar man nog en del utrymme på de större diskarna. Vad jag minns är det så även på Drobo iofs.

Ursprungligen av Köörmit:

Har själv en Synology 1511+. Där ska det funka att mixa diskar av olika tillverkare och storlekar. Däremot förlorar man nog en del utrymme på de större diskarna. Vad jag minns är det så även på Drobo iofs.

Nej, på Drobo får man allt utrymmet. Egentligen känns det som rätt häst för mig förutom hastigheten.

Ursprungligen av ill_chrill:

Nej, på Drobo får man allt utrymmet. Egentligen känns det som rätt häst för mig förutom hastigheten.

Nu talar du osanning.

Det är teoretiskt omöjligt att använda allt utrymme på alla diskar med någon form av redundans. Även Drobo utnyttjar de större diskarna sämre om man har några stora och några små.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Nu talar du osanning.

Det är teoretiskt omöjligt att använda allt utrymme på alla diskar med någon form av redundans. Även Drobo utnyttjar de större diskarna sämre om man har några stora och några små.

Ja det gör jag
men det funkar inte på samma sätt va?
Det jag framför allt gillar är att man kan mixa hur som helst. Det verkar inte vara så noga med tillverkare eller typ av disk i heller?

Finns det någon annan NAS än Drobo som funkar med vilka diskar som helst? Har kollat på Qnap och de verkar vara ganska kinkigt på den punkten.

Bevaka tråden