Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-04 18:19
Ursprungligen av onnyt:

Funderade på att köpa en NAS men den här tråden har avskräckt mig. Alldeles för PC-betonat. Känns nästan som om man läste random tråd på Sweclockers. Drobo kunde ju vara ett alternativ men verkar dyrt och segt. Blir till att köra på de gamla vanliga externa plus backupp för var och en.

Vad är det som känns PC-betonat och avskräckande? Hade du ens någon fråga angående en NAS?

Drobo är relativt dyrt överlag men modernare enheter har tror jag till stor del kommit över prestandaproblemen. Vet inte om det gäller deras NAS:ar dock. QNAP och Synology har bägge enheter från ett par tusen och uppåt - i alla pris- och prestandaklasser. 1, 2, 4, 5, 8 eller fler diskar, med eller utan multipla ethernetportar, WiFi, eSATA, USB...

Om du faktiskt skriver en fråga / punkar vad du har behov av kanske någon kan hjälpa dig. Om målet är att gnälla...

Ursprungligen av lappen71:

Jag använder Photo Station men vad är det som du tycker är oflexibelt?

Tänkte på om det fanns ett smidigt alternativ som inte behöver köra på vanliga www-portarna osv, som övriga tjänsterna.
Men det är väl för blogg-funktionen som det är designat på det viset.

Hade gärna sett att Photo Station jobbade över 500x eller liknande som Video Station.

Man kanske ska kika på Cloud Station också, det har jag inte hunnit göra ännu.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-08-05 14:09
Ursprungligen av Erik.dv:

Vad är det som känns PC-betonat och avskräckande? Hade du ens någon fråga angående en NAS?

Drobo är relativt dyrt överlag men modernare enheter har tror jag till stor del kommit över prestandaproblemen. Vet inte om det gäller deras NAS:ar dock. QNAP och Synology har bägge enheter från ett par tusen och uppåt - i alla pris- och prestandaklasser. 1, 2, 4, 5, 8 eller fler diskar, med eller utan multipla ethernetportar, WiFi, eSATA, USB...

Om du faktiskt skriver en fråga / punkar vad du har behov av kanske någon kan hjälpa dig. Om målet är att gnälla...

Jag har väll i stort sett samma behov som övriga här. Det har ju blivit att man samlat på sig en hel del genom åren både vad det gäller musik och film. Jag fotograferar även en hel del så bara min foton tar upp drygt 6 TB som jag har utspritt på en massa externa diskar. Alla dessa diskar här jag även en backupp på så det blir ju ett gäng

Vad jag menar med PC-betonat är att det verkar ett helvete att få det att lira med tex Airplay och att integreringen med OS X verkar ha en del att önska. Även när man gjort en uppdatering av enheternas mjukvara verkar det som att det strular till sig för en del.

Rätt kul att reaktionerna här blev i lite IDG-stil när åsikten inte stämmer överens med den rådande.

Ursprungligen av onnyt:

Jag har väll i stort sett samma behov som övriga här. Det har ju blivit att man samlat på sig en hel del genom åren både vad det gäller musik och film. Jag fotograferar även en hel del så bara min foton tar upp drygt 6 TB som jag har utspritt på en massa externa diskar. Alla dessa diskar här jag även en backupp på så det blir ju ett gäng

Vad jag menar med PC-betonat är att det verkar ett helvete att få det att lira med tex Airplay och att integreringen med OS X verkar ha en del att önska. Även när man gjort en uppdatering av enheternas mjukvara verkar det som att det strular till sig för en del.

Rätt kul att reaktionerna här blev i lite IDG-stil när åsikten inte stämmer överens med den rådande.

Själv har jag aldrig upplevt något strul med min Synology. Kanske kan vara värt att kika närmare på.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-05 14:20
Ursprungligen av onnyt:

Jag har väll i stort sett samma behov som övriga här. Det har ju blivit att man samlat på sig en hel del genom åren både vad det gäller musik och film. Jag fotograferar även en hel del så bara min foton tar upp drygt 6 TB som jag har utspritt på en massa externa diskar. Alla dessa diskar här jag även en backupp på så det blir ju ett gäng

Vad jag menar med PC-betonat är att det verkar ett helvete att få det att lira med tex Airplay och att integreringen med OS X verkar ha en del att önska. Även när man gjort en uppdatering av enheternas mjukvara verkar det som att det strular till sig för en del.

Rätt kul att reaktionerna här blev i lite IDG-stil när åsikten inte stämmer överens med den rådande.

Vad är det som inte fungerar med Airplay?
Vilken integrering med OS X?

Väldigt luddiga argument du kommer med.
Betänk att en NAS har ett OS och det finns inget OS som är felfritt.

@onnyt, en NAS har lika mycket att göra med Airplay som dina externa USB-diskar.
Om du vill tillföra tråden något så kan du väl iaf sätta dig in i vad en NAS är? Annars liknar det mest trolleri.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-05 15:08
Ursprungligen av onnyt:

Jag har väll i stort sett samma behov som övriga här. Det har ju blivit att man samlat på sig en hel del genom åren både vad det gäller musik och film. Jag fotograferar även en hel del så bara min foton tar upp drygt 6 TB som jag har utspritt på en massa externa diskar. Alla dessa diskar här jag även en backupp på så det blir ju ett gäng

Vad jag menar med PC-betonat är att det verkar ett helvete att få det att lira med tex Airplay och att integreringen med OS X verkar ha en del att önska. Även när man gjort en uppdatering av enheternas mjukvara verkar det som att det strular till sig för en del.

Rätt kul att reaktionerna här blev i lite IDG-stil när åsikten inte stämmer överens med den rådande.

Om du har behov av 6TB "säker" data behöver du minst en 4-disk NAS för ett så kallat RAID-5 set. Du har då 4x2TB - 2TB eller 4x3TB - 3TB data dvs mellan 6TB och 9TB oformaterad data. Om du redan sitter på så stora mängder data och vill konsolidera ihop dem skulle jag säga minst en 5-disk NAS troligen en 8-disk NAS. Den senare varianten med 2TB diskar ger dig totalt 12TB data där två av dina 8 diskar kan krasha utan dataförlust. BackUp utöver detta är rekommenderat om materialet är kritiskt.

NAS:ar är till stor del som folk noterat avancerade hårddiskar. De har ett OS och kan göra mer "lull lull" men är man ute efter mycket prisvärd lagring så är en NAS en bra lösning. Att få dessa lira med OSX eller specifika funktioner som Airplay vet jag inte riktigt var problemet ligger. Jag kör en Synology på jobbet som filmarkiv (okomprimerad film, uppåt 150 MB/s data) och hemma som allt-i-allo foto, film och övrigt lagring. Filmerna hemma är dock primärt bluray-rippar så stora filer. Av min erfarenhet fungerar dessa enheter mycket bra i bägge miljöerna och jag köra bara Mac hemma.

Uppdateringar av OS kan givetvis strula till saker. Så är det alltid oavsett miljö. Sony har släppt uppdateringar till deras hyfsat slutna spelkonsol Playstation 3 som fått den att dö. Men, ställer du frågor här kan säkert någon ge erfarenhetern om deras upplevelser med maskin X i samband med mjukvara Y.

Att reaktionerna blev som de blev tror jag beror på dina icke-frågor och vaga, konstiga, påståenden (eller om man vill kalla det för trollning).

Jag ska köpa en Synlogoy NAS för backup och medialagring, men väljer mellan att köpa en 2-disk DS213j, en 4-disk DS413j eller någon annan 4-disk-Synology.

För de som lagrar stora mängden data så är ju en 4-disk-variant självklarhet. Men för mig som klarat mig länge med en 500GB-disk så lär jag klara mig långt på de 3TB data som jag får om jag kör två 3TB-hårddiskar i RAID1 i en DS213j.

Min fundering är emellertid vilka andra fördelar än större - och bättre utnyttjat - lagringsutrymme som man kan förvänta sig av en 4-disk variant som DS413j eller någon annan dyrare 4-disk-NAS? Processorerna på 4-disk-enheterna verkar ju vara kraftigare, men hur märkbart är detta i praktiken? NAS'en kommer huvudsakligen att agera TimeMachine-backupenhet och medialagring vid uppspelning av media via Plex på en Mac Mini i5.

Min NAS-bugdet räcker iofs till en 4-disk-variant, men med tanke på att det finns nackdelar med 4-diskvarianterna i form av högre effektförbrukning och ljudnivå så är jag ändå tveksam till om det är värt att lägga extra tusenlappar på en 4-disk-NAS.

Finns det några goda argument förutom lagringsutrymmet?

Ursprungligen av Mattias_N:

Jag ska köpa en Synlogoy NAS för backup och medialagring, men väljer mellan att köpa en 2-disk DS213j, en 4-disk DS413j eller någon annan 4-disk-Synology.

För de som lagrar stora mängden data så är ju en 4-disk-variant självklarhet. Men för mig som klarat mig länge med en 500GB-disk så lär jag klara mig långt på de 3TB data som jag får om jag kör två 3TB-hårddiskar i RAID1 i en DS213j.

Min fundering är emellertid vilka andra fördelar än större - och bättre utnyttjat - lagringsutrymme som man kan förvänta sig av en 4-disk variant som DS413j eller någon annan dyrare 4-disk-NAS? Processorerna på 4-disk-enheterna verkar ju vara kraftigare, men hur märkbart är detta i praktiken? NAS'en kommer huvudsakligen att agera TimeMachine-backupenhet och medialagring vid uppspelning av media via Plex på en Mac Mini i5.

Min NAS-bugdet räcker iofs till en 4-disk-variant, men med tanke på att det finns nackdelar med 4-diskvarianterna i form av högre effektförbrukning och ljudnivå så är jag ändå tveksam till om det är värt att lägga extra tusenlappar på en 4-disk-NAS.

Finns det några goda argument förutom lagringsutrymmet?

Kan inte tänka på ngt. F.ö så är min DS413j mycket tyst (hörs inte alls, tystare än min Mac Mini). Jag använder endast tre slots i min NAS just nu och kommer att fylla på när behovet kommer, vilket det gör så småningom.

Tänk på att om du endast kör 3TBx2 så får du ut 3TB om du kör SHR, dvs inte allt för spännande:
http://www.synology.com/support/RAID_calculat...

Här kan du läsa mer om de olika RAID-typerna:
http://www.synology.com/support/tutorials_sho...

Jag har en Qnap 659 Pro + samt en Qnap 669 Pro
Har varit igång 24/7 sedan jag köpte dem, den ena har snurrat på i två år utan ett stopp eller problem. De är knäpptysta och trots de jobbar på rätt hårt med att streama BluRay till flera källor samtidigt så hörs knappt fläkten.
Så jag kan varmt rekommendera dessa! Riktigt bra Macstöd och man kan komma åt och styra allt från iPhone när man inte är hemma.
Inbyggd Time Machine, iTunes osv.

Jag skall ev sälja min Qnao 659 Pro + i den sitter det 6 st 2TB diskar så totalt 12 TB, jag kör Raid 5 så det blir totalt 9 TB ledigt.

Passar på att ställa min fråga i den här tråden.

Framförallt gäller det nätverksanluten lagring av familjebilder och hemvideo. Nu har jag en extern hdd usb-ansluten till routern och det fungerar rätt ok, rätt problemfri åtkomst från såväl MBA som ipads. Det känns dock lite småknöligt, av flera skäl. Dels hamnar man i mappbläddrande när man ska titta på bilder, från MBA ansluter man till server och ser bilderna via Förhandsvisning vilket är rätt plågsamt och från iPadsen ser jag bilderna via File Browser, som, förutom mappbläddrandet, tar några sekunder på sig för att "ladda" varje bild.

Jag skulle vilja ha en användarupplevelse som iPhoto, men på ett centralt nätverksanslutet lagringsutrymme, snyggt, ikonstyrt, snabbt, smidigt. Huvudsakligen kommer det som sagt att röra sig om bilder och familjevideo så måttlig prestanda torde räcka. Är en NAS en bra lösning? Har jag ngt att vinna på att uppgradera från en usb-ansluten hdd till en NAS? Och i så fall, vad ska man satsa på? Ngn av Synologys enklare modeller? Eller en WD Live MyBook? Ngt annat? Några jättemängder lagringsutrymme har jag inget behov av, 1-2 TB borde räcka.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-29 01:49
Ursprungligen av top_banana:

Passar på att ställa min fråga i den här tråden.

Framförallt gäller det nätverksanluten lagring av familjebilder och hemvideo. Nu har jag en extern hdd usb-ansluten till routern och det fungerar rätt ok, rätt problemfri åtkomst från såväl MBA som ipads. Det känns dock lite småknöligt, av flera skäl. Dels hamnar man i mappbläddrande när man ska titta på bilder, från MBA ansluter man till server och ser bilderna via Förhandsvisning vilket är rätt plågsamt och från iPadsen ser jag bilderna via File Browser, som, förutom mappbläddrandet, tar några sekunder på sig för att "ladda" varje bild.

Jag skulle vilja ha en användarupplevelse som iPhoto, men på ett centralt nätverksanslutet lagringsutrymme, snyggt, ikonstyrt, snabbt, smidigt. Huvudsakligen kommer det som sagt att röra sig om bilder och familjevideo så måttlig prestanda torde räcka. Är en NAS en bra lösning? Har jag ngt att vinna på att uppgradera från en usb-ansluten hdd till en NAS? Och i så fall, vad ska man satsa på? Ngn av Synologys enklare modeller? Eller en WD Live MyBook? Ngt annat? Några jättemängder lagringsutrymme har jag inget behov av, 1-2 TB borde räcka.

Jag använder Photo Station som finns till Synologys Nas.
Laddar kanske lite långsamt över 3G men sitter man med Wifi går det bra.
http://www.synology.com/dsm/home_home_applica...

DSM 4.3 är släppt till Synology.

Jag har stoppat i en sista 5:e disk i min 1512+

Och då ser värden ut så här @Jan Nylund

Citat:

HELIOS LanTest 6.0.0b1. Testing on path /Volumes/Misc
Number of small Files: 300, Size of small Files: 20 kB, Size of big File: 307200 MB, Number of Locks: 16000, Number of Files/Folder: 640, Size of Print job: 300 MB
Number of users: 1
Hostname Address Date Time Create [s] Open [s] Remove [s] Write [MB/s] Read [MB/s] Lock/Unlock [s] Read Dir [s]
Yuber 10.0.1.111 2013-08-29 20:22:24 3,63 1,02 2,58 69,4 79,5 8,63 0,4327
Yuber 10.0.1.111 2013-08-29 20:23:05 4,55 0,9998 2,36 69,8 75,6 8,42 0,4338
Yuber 10.0.1.111 2013-08-29 20:23:47 4,95 1,03 2,48 74,1 79,2 8,72 0,4367
Yuber 10.0.1.111 2013-08-29 20:24:28 4,57 1,03 2,57 73,2 79,7 8,80 0,4381
Yuber 10.0.1.111 2013-08-29 20:25:09 4,68 1,00 2,37 73,2 79,6 8,74 0,4344
Yuber 10.0.1.111 2013-08-29 20:25:50 4,20 1,00 2,33 72,0 78,8 8,80 0,4354
Yuber 10.0.1.111 2013-08-29 20:26:31 4,26 0,9979 2,48 72,4 78,8 8,76 0,4349
Yuber 10.0.1.111 2013-08-29 20:27:12 4,56 1,01 2,21 72,8 78,6 8,69 0,4393
Yuber 10.0.1.111 2013-08-29 20:27:53 4,76 1,00 2,18 72,8 78,4 8,78 0,4368
Yuber 10.0.1.111 2013-08-29 20:28:33 4,85 1,01 2,30 72,9 79,2 8,82 0,4343

  • Medlem
  • 2013-09-03 17:53

Hur kontrollerar man att hårddiskarna är ok i en DS413 med senaste DSM 4.3?
Har fått en kraschlogg där det står att volymen har kraschat. Det hände när jag stängde av NASen sist. Men jag hittar inga fel, den fungerar som vanligt och ger inte ifrån sig några felmeddelanden/ljud.
Men finns det någon S.M.A.R.T-kontroll man kan köra, var hittar jag den?

Ursprungligen av Dalle:

Hur kontrollerar man att hårddiskarna är ok i en DS413 med senaste DSM 4.3?
Har fått en kraschlogg där det står att volymen har kraschat. Det hände när jag stängde av NASen sist. Men jag hittar inga fel, den fungerar som vanligt och ger inte ifrån sig några felmeddelanden/ljud.
Men finns det någon S.M.A.R.T-kontroll man kan köra, var hittar jag den?

Storage Manager / HDD Management är det på min iaf.

Ursprungligen av Dalle:

Hur kontrollerar man att hårddiskarna är ok i en DS413 med senaste DSM 4.3?
Har fått en kraschlogg där det står att volymen har kraschat. Det hände när jag stängde av NASen sist. Men jag hittar inga fel, den fungerar som vanligt och ger inte ifrån sig några felmeddelanden/ljud.
Men finns det någon S.M.A.R.T-kontroll man kan köra, var hittar jag den?

På samma ställe som i 4.2

om du vill göra ett test på direkten är det under
storage manager --> smart.

Vill du skapa ett schema så gör du det under task scheduler

EDIT: hur du aktivt gör testet här och nu.

Ursprungligen av Borttaget:

På samma ställe som i 4.2

control panel --> task scheduler

Där gör man en schedule på att göra SMART-kontroll, det är aktiverat per default har jag för mig.

Senast redigerat 2018-07-23 09:30
  • Medlem
  • 2013-09-03 18:17

Tack, så var det ja. Har nog inte varit inne i den menyn sedan jag satte upp RAIDen för snart ett år sedan tror jag.

Ok, behöver lite allmänna råd här. Jag har för tillfället en ReadyNAS NV+ som stått oanvänd sedan jag flyttade för ungefär ett år sedan.. men nu har jag iaf fått tummen ur att styra upp hemmanätverket och koppla in den igen. Iaf, ReadyNAS:en har ett antal år på nacken, och det märks. Först och främst är den enormt långsam - jag får hastigheter i storleksordningen 5Mb/s via AFP även över gigabitnät, vilket är betydligt långsammare än den ska gå (tidigare körde jag över WiFi och antog att det var orsaken att det gick så sakta, men bevisligen var det fel - orkar dock inte felsöka längre än de uppenbara sakerna, men allt verkar stämma). Dessutom märker man att svarstiderna mångdubblas så fort jag gör något "jobbigt", t ex tar en TimeMachine-backup mot den osv. Och sen låter den som en dammsugare på maxeffekt. Kort och gott - jag tror att det är dags att uppgradera.

Jag erkänner att jag är lite för slö för att läsa igenom hela denna tråd, så jag frågar helt enkelt - vilken är den "bästa" NAS:en för mig just nu? Jag behöver inte jättemycket utrymme, men några TB för TimeMachine-backups av några datorer, lägga ett arkiv med jobbprojekt, TV-serier osv på. Gissningsvis blir en 4-diskars lagom. Performance är viktigt, kör gigabitnät och vill att backuper och överföringar ska gå så snabbt som möjligt. Storleksordningen 50-100Mb/s bör väl gå att komma upp i? Den bör också vara så tyst och sval som möjligt - även om jag inte har den på skrivbordet så hör jag min nuvarande genom väggen från skrubben där den står, och det är markant varmare i skrubben också :). Så.. vilken NAS skulle ni rekommendera?

@Kermit, Synology DS413j är ett bra köp. Flera st här som har en sån tror jag som säkert kan säga mer.

@Kermit, kan bara instämma med @keptang. Är riktigt nöjd med min DS413j. Den är för mycket tyst, har dock sämre koll på överföringshastighet. Jag upplever det dock inte som långsamt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-04 19:30

Instämmer i hyllningskören angående Synology,har själv en 411j som är något år äldre än 413j.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1385015,...

Tack för tipsen allihop. Ja, jag har kikat runt lite själv också, och Synology verkar onekligen populära. Däremot verkar det som att ds413 är märkbart bättre på det mesta med bara ett litet prispåslag, stämmer det? Har den andra nackdelar man bör känna till? Och kan någon uttala sig om skillnaden mellan 413 och 412+?

Jag kanske ska tillägga att jag kör eget företag som konsult och kommer att köpa in och använda den inom jobbet till 99%, så priset är inte SÅ viktigt - däremot behöver jag inte en 8+ diskars dundermaskin, men "small business"-segmentet är absolut intressant. Men sedan vill man såklart inte betala för prestanda och funktioner som man aldrig kommer att använda heller Lite av en djungel det här.

@Kermit, 412+ isåfall, riktig x86 CPU, 1GB RAM, betydligt mer kraft. Samma som i DS1512+ och DS1812+ (DS1812+ är den jag har).

Ursprungligen av keptang:

@Kermit, 412+ isåfall, riktig x86 CPU, 1GB RAM, betydligt mer kraft. Samma som i DS1512+ och DS1812+ (DS1812+ är den jag har).

Jo, 412:an ser riktigt fin ut måste jag säga. Men som vanligt är det svårt att välja. ds1513+ har ju kommit ganska nyligt, 5 bays är rätt ok (4 är bra, 2 är för lite, 8 känns overkill), sen har den 2GB ram (som går att utöka till 4GB också), och hoppet upp till den från 412+ verkar ligga på ungefär tusenlappen.. Jag gissar att man kan fastna i "men lägger jag till 1000:- till får jag ju en ÄNNU bättre"-träsket tills man är uppe i miljonbelopp så det gäller att veta när man ska ge sig

Ursprungligen av Kermit:

Jo, 412:an ser riktigt fin ut måste jag säga. Men som vanligt är det svårt att välja. ds1513+ har ju kommit ganska nyligt, 5 bays är rätt ok (4 är bra, 2 är för lite, 8 känns overkill), sen har den 2GB ram (som går att utöka till 4GB också), och hoppet upp till den från 412+ verkar ligga på ungefär tusenlappen.. Jag gissar att man kan fastna i "men lägger jag till 1000:- till får jag ju en ÄNNU bättre"-träsket tills man är uppe i miljonbelopp så det gäller att veta när man ska ge sig

Ja, så är det alltid. Bara att bestämma sig!
(DS1513+ har samma CPU också, D2700). Du kan stoppa i 4GB i 412+ också.

  • Medlem
  • 2013-09-06 11:51

Återigen har min DS413 kraschat. Problemen började efter uppdateringen till DSM 4.3. Volymen kraschar precis när NASen stängs av.
"Volume 1 on Synology has crashed" är det enda jag får reda på. Kör jag ett test av hårddiskarna kan inga fel hittas.
Får ni andra liknande problem när ni stänger av era maskiner?

Ursprungligen av Dalle:

Återigen har min DS413 kraschat. Problemen började efter uppdateringen till DSM 4.3. Volymen kraschar precis när NASen stängs av.
"Volume 1 on Synology has crashed" är det enda jag får reda på. Kör jag ett test av hårddiskarna kan inga fel hittas.
Får ni andra liknande problem när ni stänger av era maskiner?

Stänger aldrig av min NAS, men fick inte det problemet efter uppdatering till 4.3.

Ursprungligen av keptang:

Ja, så är det alltid. Bara att bestämma sig!
(DS1513+ har samma CPU också, D2700). Du kan stoppa i 4GB i 412+ också.

Åhå, nä jag surfar runt har det stått "Memory: 2 GB (expandable to 4 GB)" på 1513+, men i 412+ står det bara "Memory: 1 GB", så jag antog att det inte var user upgradeable. Men det är egentligen minnet jag vill åt, övriga funktioner (t ex 4 st gigabit ethernet-portar istället för två) känns ju inte direkt nödvändiga. Då lutar det starkt mot en 412+

Bortsett från ovanstående samt det faktum att den har en extra bay, har 1513+ några som helst fördelar mot 412+? 1513+ blev helt plötsligt mycket mindre intressant.

@Kermit, det är det som skiljer och priset.
Tror inte att behovet av minne är speciellt stort.

Min DS1812+ använder just nu 226MB av 3GB RAM. Vet inte varför jag uppgraderade minnet, helt meningslöst.

Bevaka tråden