Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skicka e-faktura

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-06-29 08:32

Med anledning av myndigheters krav att leverantörer ska skicka e-faktura från 1 juli undrar jag nu om ni har någon lösning på detta? Jag har fått tips om program och tjänster som hanterar det men bara för windows. Någon som vet om liknande tjänst finns för mac? Jättetacksam för lite hjälp!

Jag har byggt en lösning åt en kund som hade sin fakturering i FileMaker. Jag lade till en funktion att spara ut fakturainformationen i en väldigt specifik textfil. Denna skickades sedan till ett företag som gjorde någon kontroll + konvertering och sedan gick den från dem till kunden som var ICA i det här fallet som skulle ha sina efaktura/efakturor på det viset. Så med Filemaker är det inte så svårt.

Som staten har tänkt det hela verkar det vara något liknande. Man producerar en XML-fil (det jag kallar textfil ovan), skickar den till ett av staten utsett företag, man följer då specifikationen för XML-formatet som heter Svefaktura som finns här:

SFTI Svefaktura
http://www.svefaktura.se/SFTI_Basic_Invoice20080213/index.html

Att få FileMaker att skjuta ut en sådan fil tar visserligen lite tid och är pilligt men det är inte tekniskt komplicerat.

Men vad jag förstår så skall man även framledes kunna skicka fakturor som då scannas in och blir E-fakturor, så för leverantörerna så skall det alltså inte vara någon skillnad. Kanske man lägger till lite koder och siffror bara i sin vanliga faktura?

1
Bevaka tråden