Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon D700

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu börjar det närma sig en officiell lansering, känns det onekligen som...

D700 scan: Nikon D3 - D1 Forum: Digital Photography Review

€2600
Samma sensor som D3 (12,1 mp)
ISO 200-6400
Sökare med 95% visning
5 bilder per sekund (8 med batterigrepp)
Dammbortagning (!!!)
Inbyggd blixt
1076 gram med batteri

Undrar om Canon ska gå tillbaka till ritbordet med EOS 5D mkII igen nu...

Dessutom info om nya blixten SB-900.

Ska avtäckas imorgon, om alla fakta är korrekta i ryktessvängen...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-30 19:38

D700:an är alltså tänkt att vara en "mellanmodell" till D300 och D3? Det var ju inte oväntat drag. Ett smart drag, må jag säga!

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-06-30 21:54

Hmm / lite konstigt drag ... Vad jag tycker vore rimligt är en lancering på en D3x
med typ 20-23 mpix .. men en lågbudget model D700 typ motsvarande Eos 5D
kanske är nått ?? rimmligen borde man sänka priset på D3 istället löjligt dyr i tanke på
12 . men huset är grymt under alla omständigheter...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-30 22:33

En D90 eller D80x hade varit roligare i mitt tycke. Allt över 15000 känns ändå alldeles för mycket pengar att lägga på ett hus. Bättre att investera i bra glas.

Äsch, jag tycker det är klockrent. Skulle gärna kliva upp på FX, bara för ISO och bättre vidvinkel.

Räkna med både en D90 och en D3x senare i år. Kanske läge att vänta med både D3 och D700 innan dessa har presenterats...

Video Nikon D700 présentation - nikon, d700, reflex, numérique, format - Dailymotion Dela Dina Videoklipp

Känns som att det ska mycket till för att det här ska vara en fejk nu...

Ryktet säger tillgänglig i juli... Och jag som åker till NYC i augusti... Så lägligt!

Var är Canon EOS 5D mkII förresten?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-01 08:34

Och den accompanjerades av en SB-900 blixt och två tilt/shift objektiv: 45/f2.8 och 85/f2.8. Det blev inte många "rätt" den här gången...

Jag hade hoppats på nya versioner på de ljusstarka fasta gluggar på 30, 50 eller 85 mm. Och den tidigare nämda D90. Men, men... året är ju inte slut än.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-07-01 10:36

Riktigt bra!
Jag kommer inte alls att ha råd med en D700, men det flyttar ju på sikt fram gränsen för vad som "ramlar ned" till oss amatörer!
Nu borde ju begagnade D300:or dyka upp inom några månader, och än fler D200:or.

Nikon ger verkligen Canon en match - som man rent av leder (?) - vilket ju är på tiden!

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-07-01 18:54

Som jag läst o hört är den inte skarpare ... men med 14-24/2,8 gör den sig grym
och du får den extrema vidvinkel zommen till sin optimala nytta..
Sammt givetvis är den grym på att pucha Iso långt över vad D300 är kapabel till
med lågt brus etc ... framför allt är den ju oxå bra mycket nimmare i handen än D3
samma crop som D300 ...Äntligen Nikon nu en D3x oxå TACK !!!!

dala, som jag förstått det är 35/2.0, 50/1.4 och 85/1.4 (och 1.8) alla rätt så uppskattade... Har du erfarenhet som säger annorlunda? Vore kul att höra.

Många verkar ju uppskatta tilt/shift optiken och att Nikon äntligen får dem, så jag vet inte om det inte är så många rätt i folks ögon. D90... Tja, vi får se om den dyker upp överhuvudtaget...

Jag tycker personligen att D700 verkar helrätt. Kombinationen att få grym vidvinkel och höga ISO-tal gör den mycket intressant för UV-foto på nytt sätt ("landskap"), och FX är ju generellt bra för landskap o.d. så jag ska nog ta mig en rejäl funderare om den finns tillgänglig när jag är i NYC i augusti.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-02 17:00
Ursprungligen av Thomas Weigle:

dala, som jag förstått det är 35/2.0, 50/1.4 och 85/1.4 (och 1.8) alla rätt så uppskattade... Har du erfarenhet som säger annorlunda? Vore kul att höra.

Många verkar ju uppskatta tilt/shift optiken och att Nikon äntligen får dem, så jag vet inte om det inte är så många rätt i folks ögon. D90... Tja, vi får se om den dyker upp överhuvudtaget...

Jag tycker personligen att D700 verkar helrätt. Kombinationen att få grym vidvinkel och höga ISO-tal gör den mycket intressant för UV-foto på nytt sätt ("landskap"), och FX är ju generellt bra för landskap o.d. så jag ska nog ta mig en rejäl funderare om den finns tillgänglig när jag är i NYC i augusti.

Det var ur mitt personliga perspektiv som jag blev besviken över produkterna som annonserades; allt det där är proffsgrejer som jag inte tänker lägga ut pengarna för. Men i längden är det säkert bra för Nikon att komplettera sitt produktsortiment.

Angående de ljusstarka fasta, så har jag precis beställt en 50/1.8 från USA för "växelpengar". Nano-coat + SWM hade inte varit helt fel. Fast det betyder väl även att storleken och priset går upp (se bara på Sigmas nya 50/1.4 med HSM).

Nästa inköp blir nog en 85/1.8, men det skulle sitta fint om Nikon kunde uppdatera den innan jul eller så.

Kör Canon gillar inte Canon, kul att Nikon är inne på banan igen (det var ett tag sedan sist) och ger Canon en match men allvarligt pojkar, nyktra till lite en mossig 5D spöar skiten ur en D3 i många avseenden. Än mindre är Nikon ens i närheten av Canon EOS-1DS Mark III.
På det stora hela känns mest som glada amatörer är ute och skjuter mygg med bazooka och det kan ju vara nog så kul
Nikon D3 Review: 33. Compared to...: Digital Photography Review

jag tycker det verkar vara inte så lite "gäsp" över den här lanseringen.

Inte precis en massa folk som gör vågen.

Jag är inte Nikonian, så, vad är felet ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 08:34

Jag är amatör själv och har en D40. Läs här under "Recommendations".

Nikon D700

Rockwell är ju rolig, även om man inte alltid håller med honom...

Den stora anledningen till att jag personligen blivit väldigt intresserad av D700 är att man får den grymma prestandan vid höga ISO och det fina dynamiska omfånget i ett mer kompakt format.

Jag har för avsikt att köpa undervattenshus m.m. till min systemkamera och skillnaden mellan min Olympus och en D700 i reella ISO-stop med samma bildkvalitet skulle jag säga är följande: Olympus ger vid ISO 400 samma bildkvalitet som D700 ger vid ISO 3200. D3/D700 verkar ha nästan två steg upp mot D300, dvs D300 på ISO 800 motsvarar ISO 3200 på denna pjäs...

Den ger fullständigt acceptabel bildkvalitet vid ISO 12800 och riktigt bra vid ISO 6400.

Om man tar en vidvinkelglugg på ca 16 mm så behöver man 1/15 (typ) för att undvika oskärpa. Lägg till två steg för ISO:n på en D300 och man har 1/4 - inte tillräckligt. ytterligare ett steg på min Olympus? 1/2 sekund... I princip omöjligt. Oly har visserligen bildstabilisering vilket motsvarar "2-3 steg" men jag tvivlar starkt på ens bildstabilisering hjälper vid en halv sekunds slutartid... Och med det dynamiska omfånget gissar jag att man kan underexponera ett steg ytterligare och sedan rädda detaljerna i PP jämfört med crop-kameror. Här får någon gärna rätta mig dock.

Så, jo, jag är intresserad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-10 20:50
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Jag har för avsikt att köpa undervattenshus m.m. till min systemkamera...

Precis det där har jag grubblat mig förtvivlad på i cirka ett år!
Jag UV-fotograferar med en kompakt. Smidigt, billigt och enkelt. Men jag vill gärna gå upp ett steg, till systemkamera. Fast till vilken? Och det blir ju så förtvivlat dyrt! Eller skulle en DX-1G räcka? Under tiden har jag skaffat mig en D40 bara för att bekanta mig mer med systemkameror...

Nåväl detta kanske jag kan spara för någon annan tråd.

Precis som du säger är nog D700 väldigt intressant för många UV-fotografer. Mycket fina bilder i ljussvaga förhållanden. Och suverän vidvinkel. Som gjord för UV-bruk (för den som har råd med hela kittet).

Ursprungligen av pesc:

Precis det där har jag grubblat mig förtvivlad på i cirka ett år!
Jag UV-fotograferar med en kompakt. Smidigt, billigt och enkelt. Men jag vill gärna gå upp ett steg, till systemkamera. Fast till vilken? Och det blir ju så förtvivlat dyrt! Eller skulle en DX-1G räcka? Under tiden har jag skaffat mig en D40 bara för att bekanta mig mer med systemkameror...

Nåväl detta kanske jag kan spara för någon annan tråd.

Precis som du säger är nog D700 väldigt intressant för många UV-fotografer. Mycket fina bilder i ljussvaga förhållanden. Och suverän vidvinkel. Som gjord för UV-bruk (för den som har råd med hela kittet).

Eftersom jag startade denna tråd får du gärna kapa den för att snacka UV-foto.

DX-1G räcker väldigt långt om du köper till en extern YS-110, det gör för övrigt vilken kompakt som helst... En extern blixt är ett större generellt lyft än skillnaden mellan kompakt och systemkamera.

Nästa fråga är ju hur mycket du har för avsikt att fota UV i Sverige. Jag själv vill som sagt kunna fota i befintligt ljus ned till ca 30m i grönt vatten (lite beroende på var i Sverige förstås). Då är nog D700 det enda valet...

Ett billigt och smidigt sätt att uppgradera till systemkamera är nya Olympus E-520 med Olympus original UV-hus och blixt... Det har varit min avsikt på sistone.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-07-10 19:52

För mig tycker jag nog D700 är ett trevligt och efterlängtat (möjligen?) hus ...FF
kör dock för tillfället D300 or och retade mig lite på D3 pga .. jag vet att ett X lär komma
soon ,,med 20-23mipx..
och som jag oxå vet när jag lekt duktigt med båda husen (ff) D3 är tätare
snabbare och du kan pucha duktigt utan dir störe brus knas.. Men pris skilnaden är
löjlig i tanka på (krydda i fillerna) mellan d300 0 D3!!! skärpan o djupet är normalt det samma om ma inte springer in i en trööökig ishall...
Lovar Står först i kön på ett D3x men D700 är ett klipp!! och vore nog förbanad om jag köpt en D3 nån vecka tidigare....

Med ett MD-d10 boste + nc-4h 2400mha batt så har du samma skitt för halva summan

D700 är kanon liger just perfekt i handen . o Ps; lite fräkt av Nikon att släppa 5 mån senare ... för halva pengen,,, som sagt för min del D3x till hösten

Men förtusan D300 är en kalas kamera om du nu tänker DX o (N) cryslal

Trisen, 12 mp räcker långt för mig. Stora, fina pixlar då. En D3x blir mest troligt inte lika bra på höga ISO som vanliga D3:an.

D700 är inte bara billigare - den är mindre, vilket faktiskt betyder en del när man är under vatten. Så det blir nog inget batterigrepp om jag nu mot all förmodan skulle slå till på en. Synd bara att det verkar så förbenat svårt att få 14-24:an under vatten (för tjock och stor).

Thomas: Du råkar inte ha varit på Scandinavian Photo och diskuterat D3/D700 och undervattenshus idag?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-07-12 17:24
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Trisen, 12 mp räcker långt för mig. Stora, fina pixlar då. En D3x blir mest troligt inte lika bra på höga ISO som vanliga D3:an.

D700 är inte bara billigare - den är mindre, vilket faktiskt betyder en del när man är under vatten. Så det blir nog inget batterigrepp om jag nu mot all förmodan skulle slå till på en. Synd bara att det verkar så förbenat svårt att få 14-24:an under vatten (för tjock och stor).

O:-) För min del plåtar jag inte i UV .. och när jag tänker på D3x så är det för
Djuptrycks Magazin med tryck <300 dpi ..
Jag plåtar massor för dagspress och där är tryckbarheten runt 170 Dpi

D700 är en Dj..ligt bra kamerahus till den pengen Allt i mjukvaran är det samma som D3
och jag trivs mycket med ett hus som ligger nice i handen (om man nu inte måste
plåta massa Sport i snabba sekvenstagningar...) D700 har mm samma kropp som D300

Ps; 14-24 jepp är en 1kg glasklump men Acc Såååå GRYM!!!
och som jag nämt innan .. är enligt samtliga experter (tester) den skarpaste zoom
som tillverkats.. tom grymmare än fast 24/2,8 eller 14/2,8 (Nikkor) och för min del
som jag råkar vara ägare till alla 3 / men 14-24 är det bästa jag har haft i vidvinkel..

En miss dock konkav front Leans så att skruva på ett uv skydd är att glöma :">

Hur kan du tro det? Jo, det stämmer... Vem av alla hjälpsamma personer var du?

Jag var inte särskilt hjälpsam själv, utan jag var där (stod i kostym) och pillade på en D3:a! Vilket sammanträffande!

Där ser man. Då vet jag precis vem du var! Onekligen ett sammanträffande. Är det D3:an som lockar eller är du som jag mer sugen på D700?

pesc, här är en rätt bra bild på Oly E-520 i hus, med port och en blixt.

Jag ställer helt klart alternativen:

D3

mot

D700 + 24-70/2.8

Samma pris... D3 + 24-70/2.8 rockar loss på nästan 60 papp och det är lite för mycket tycker jag!

Just nu är jag bara sugen på att veta när man skulle kunna få en D700 i handen... slutet på augusti, september? Vad tror ni?

Problemet med 14-24 är att det än så länge är väldigt svårt och väldigt dyrt att använda den UV. Det hade annars varit den optimala gluggen...

mishtv, 25 juli kommer den i butik. Det finns redan nu demoexemplar på många ställen runt om i världen, har dock inte sett något i Sverige än så länge. Jag räknar kallt med att den finns på plats på B&H Photo när jag kommer dit i början av augusti.

Skulle jag mot all förmodan anse mig ha råd blir det nog ett par fasta gluggar. Tänker mig 16 fisheye (för UV), 35/2.0 och 105/2.0 till att börja med. Zoom är inte så viktigt eftersom jag sällan använder vaniljbrännvidderna runt 50-70...

1
Bevaka tråden