Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkla hemsidor: Shutterbug från Xtralean

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ni sett Shutterbug från Xtralean?

Det verkar vara ett enkelt och smidigt program för att skapa hemsidor för nybörjare. Genom några få steg publicerar man bilder och annat. Jag funderar på att köpa in licenser till våra @mac.se användare och skulle vilja ha lite feedback från andra 99mac användare innan jag klickar på "köp"

MacNN testade och gav 4.5 av 5 möjliga poäng:
Electronista | Review: XtraLean Software ShutterBug

Ursprungligen av MacNN:

ShutterBug v2.3.4 by XtraLean Software is one of those pleasant little programs that quickly earned a place in my Dock. An easy to use content building application, ShutterBug lets you create photo albums, photo journals, or any other type of web site in a hurry. It is just over five MB installed, so it certainly lives up to being extra lean.

My favorite applications are the ones that you can begin using immediately without any prior knowledge of the program or interface. With ShutterBug, I was able to set up and publish a practice web site to my .Mac account in minutes without any reference to the online help or manual. It is completely intuitive and the folks at XtraLean have obviously put a lot of thought into optimizing the interface.

Ingen som tittat på programmet? Kanske inget att ha?

Finns det så många som är nybörjare här när det gäller att skapa hemsidor tror du ?
Tycker det verkar som att många kan en del och redan har sin sida eller blogg. Jag har själv gjort två hemsidor genom att köpa flashgrafik. Enkelt för mig som amatör även om FTP var svårt (fast det berodde nog på att Surftown hade en norskskrivande supporter- kille). Funderar själv på att använda Create a free website | Free Myspace layouts | Flash Myspace layouts.

Ursprungligen av Björnström:

Ingen som tittat på programmet? Kanske inget att ha?

Har laddat hem demo. Verkar helt OK - och som sagt mycket enkelt att använda. Dom gör ju även ImageWell som jag använder ganska ofta. Enkelt program även det. Skulle inte ha problem med en licens på Shuuerbug.
Tack gärna !

Rapidweaver är ett annat system/program som är mkt enkelt att hantera för nybörjaren.
Kör det själv och frun tycker också om det.

RapidWeaver - Powerful Web Design Software for Mac OS X, kostar 375 :-

Inte provat Shutterbug, men jag skall titta på det och göra en seriös test(fast nu är klockan 01:40...så vi tar det imorrn).

En första kik på deras hemsida säger att det ser Macigt ut...

..och att det verkar vara enkelt att hantera.

skall ladda ner demo imorgon.

Jag provade ShutterBug för inte alltför länge sedan och blev inte alltför förtjust i det. Det är okej om man vill göra fotoalbum och inte har så stora krav på att kunna förändra utseendet, men vill man göra andra typer av sidor är det ganska torftigt. Det är ett bra program om man vill kunna dra en hög bilder till det och exportera det som ett album direkt över t ex SFTP eller .mac.

Dessutom ser gränssnittet väldigt grått och tråkigt ut. ShutterBug har sina ljusa sidor, men de lyser igenom alltför sällan. Vill man kunna skapa vanliga hemsidor skulle jag hellre rekommendera RapidWeaver eller Sandvox.

Tack för tips!

Marcus rekommenderar Rapidveawer och jag kan delvis hålla med. Man skall dock veta och känna till att Rapidveawer ibland är väldigt begränsande och ibland fullständigt tvärtom - med rätt plugin.
Det finns en hel marknad med folk som tillverkar plugins till RW och mer eller mindre lever på det. Programmet utvecklas och de ser sin främste konkurrent i iWeb.

Pluggarna är av två typer, funktionsplugg (bildspel, ren HTML, Blogg etc) och sedan rena stylesheets som ger utseendet.

För nybörjaren och den som vill smälla upp en massa egna bilder på fotosidor så är det både roligt och hyfsat bra.

I övrigt känns det lite "leksaks".

Björnström, kan du inte kolla lite på realmacsoftware vad de har, kanske kan man förhandla till sig en deal på 33% off eller ngt sånt. Det behöver ju inte vara gratis...

Ursprungligen av Goflorp:

För nybörjaren och den som vill smälla upp en massa egna bilder på fotosidor så är det både roligt och hyfsat bra.

I övrigt känns det lite "leksaks".

Björnström, kan du inte kolla lite på realmacsoftware vad de har, kanske kan man förhandla till sig en deal på 33% off eller ngt sånt. Det behöver ju inte vara gratis...

Jag tycker hela vitsen med att "köpa in" till 99.se är att det är "gratis". Får man många användare automatiskt, kan man sedan ha en tråd för det på forumet.
Att betala är helt ok om man väljer från den marknad som finns därute. Själva vitsen med detta program, är ju just att det skall vara enkelt. Dom som behöver fler funktioner mm. kommer ändå att välja "andra" program som komplement.

Ursprungligen av Goflorp:

Björnström, kan du inte kolla lite på realmacsoftware vad de har, kanske kan man förhandla till sig en deal på 33% off eller ngt sånt. Det behöver ju inte vara gratis...

Problemet med Rapidweaver är ju att programmet kostar lika mycket som hela mac.se tjänsten (360kr, resten är ju moms) per år så skulle man köpa in tillräckligt med licenser skulle det inte bli en krona över. Och det verkar inte finnas några bra volymlicenser.

1
Bevaka tråden