Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Luras Telia med priserna?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-07-03 00:25

Jag kollade på pdf. filen om alla priser för iphone abonnemangen och gissa vad jag ser, något som det inte har nämnts något om iallafall vad jag har sett /hört..

iMini:

Engångsavgift: 250 kr (200 kr)
Månadsavgift: 299 kr (239,20 kr)
Bytesavgift: 100 kr (80 kr)
Fakturaavgift: 19 kr (15,20 kr)

iMidi
Engångsavgift: 250 kr (200 kr)
Månadsavgift: 489 kr (391,20 kr
Bytesavgift: 100 kr (80 kr)
Fakturaavgift: 19 kr (15,20 kr)

iMaxi
Engångsavgift: 250 kr (200 kr)
Månadsavgift: 859 kr (687,20 kr)
Bytesavgift: 100 kr (80 kr)
Fakturaavgift:19 kr (15,20 kr)

....Kan någon förklara för mig fan detta är?

Säg att jag ska teckna iMini, första månaden med min iPhone kommer jag då få en jävel till räkning på 668 kronor?! (250+299+100+19)

Vad innebär bytesavgift? Är det om man byter abonnemang?

Om detta stämmer kommer alla att få en räkning på såhär mycket kronor första betalningen:
iMini - 668 kronor
iMidi - 858 kronor
iMaxi - 1228 kronor

Kan det bli mer underbart :D? inte nog med att bara månadskostnaden är dyr som den är.

Är sånt här normalt när man tecknar nytt abonnemang?

EDIT: Ändrade så att det blir lättare att läsa

Senast redigerat 2008-07-03 00:36

Öppningsavgift kommer man sällan ifrån när man startar ett abonnemang.
bytesavgift borde vara om du ta med ditt gamla nummer från en annan operatör.

finns alltid massa dolda avgifter som dom inte säger nåt om, bara att acceptera.

Nu har ju Telia släppt priser på andra abonnemang, ta en titt.
Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

  • Medlem
  • 2008-07-03 00:55

Men de ovanstående avgifterna kommer väll med de andra abonnemangen också?

Ja, Startavgift och Porteringsavgift (byte alltså) är inget ovanligt. Fakturaavgiften lär du kunna slippa med E-faktura eller Autogiro.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-03 01:29

Har sökt men ej fått klarhet...

Nån som vet om öppningsavgiften ingår i ("förbetalda" abb'en) t.ex: iMini, Telia Mobil 99 etc.? Eller tillkommer den utöver s.a.s.?

Om man läser huvudinlägget så verkar det inte som att det ingår. Och varför skulle det göra det?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-03 01:39

Nä, det behöver det inte göra. Vore bra om det ingick i själva samtalspotten bara... lixom bra & veta...

Ursprungligen av DaPhox:

Nä, det behöver det inte göra. Vore bra om det ingick i själva samtalspotten bara... lixom bra & veta...

Men en öppningsavgift kan man dessvärre inte prata med

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 08:56

Däremot bjuder väl Telia på öppningsavgiften fram till sista augusti... har för mig att jag läst det i en massa reklam.

  • Medlem
  • Ödeshög
  • 2008-07-03 13:57
Ursprungligen av Trineo:

Däremot bjuder väl Telia på öppningsavgiften fram till sista augusti... har för mig att jag läst det i en massa reklam.

Det stämmer, har stått på banners lite överallt på telias hemsida. Man får väl hoppas bara att det gäller för iPhonen med

Edit: Står bland annat på denna sida https://www.tewss.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?productRef=/privat/produkter_tjanster/mobilt/abonnemang/teliamobil/mobil_99_199_299.product&navigationPath=/privat/produkter_tjanster/mobilt/abonnemang/teliamobil_99_199_299/

"Fri engångsavgift för mobilabonnemang
Beställ ett mobilabonnemang senast 24 augusti 2008 så bjuder vi på engångsavgiften för abonnemanget, värde 250 kr. "

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-03 15:33

OK. Asså jag pratar om öppningsavgiften för samtal. Ibland kallat uppkopplingsavgift.
Försöker igen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 15:51

Detta kan läsas på fullständiga prislistan för iPhone abonnemangen.
"8. Ingen öppningsavgift vid användning av de fria minuterna."

Länk: https://www.tewss.telia.se/files/Telia_Mobil_iPhone_prislista.pdf

Att det skall vara så svårt att läsa har jag aldrig förstått...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-03 16:40
Ursprungligen av Trineo:

Detta kan läsas på fullständiga prislistan för iPhone abonnemangen.
"8. Ingen öppningsavgift vid användning av de fria minuterna."

Länk: https://www.tewss.telia.se/files/Telia_Mobil_iPhone_prislista.pdf

Att det skall vara så svårt att läsa har jag aldrig förstått...

Tro mig trineo: brukar sällan missa nåt & just den punkten gick mig förbi... det var faktiskt j-t mycket på den sidan...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 16:05

Hmm, angående de alternativa abonemangen. jag var ute efter fastpris på rubbet, ringa, smsa, surfa hur mkt jag vill till ett fast pris. Om jag tolkar det hela rätt kan jag köpa Telia Fastpris och få allt det där för 798kr och betala 3000kr för telefonen? Det känns billigare jämfört med iMaxi med tanke på att man i det abonemanget borde lägga till 199kr/månad för fastpris på 3gtrafik?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 16:46

DaPhox: sant, du brukar inte missa saker, det har jag märkt... men jag är bara så trött på att folk frågar och frågar och frågar utan att försöka ens ta reda på det själv. Allt står ju på internet.

Så det var inte att jag försökte vara vresig mot dig eller så, bara irriterad på att folk inte bemödar sig leta själva.

  • Medlem
  • 2008-07-03 17:52

Tack för all info grabbs <3

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-07-05 12:08

en annan sak som är SJUK!

ringde telia igår o skulle höra med de hur jag skulle göra för att förlänga mitt abbonemang o ta ut en iphone.. fick till svar "nää det går inte".

jag har ett telia student abbonemang (jämnställs med max25 enligt tanten i telefon). förklarade för henne att jag tecknade ett abbonemang i februari månad, band upp mig 12månader, dock utan något extra såsom telefon eller dylikt. Vart inte informerad vid den tidpunkten när jag band mig (muntligt över telefon) att jag inte kunde förlänga abbonemanget under bindningstiden om jag ville plocka ut en telefon elelr dylikt.

kort o gott får jag svaret "du kan inte förlänga abbonemanget när du har mer än 3månader kvar", då svarade jag "men jag har ju ingenting bundet till abbonemanget, det va din kollega som tyckte jag skulle binda upp mig då jag fick ett par kronor i ringpott, sedan så har jag ingen telefon ens bunden till abbonemanget.. hade jag haft det hade jag förstått att det inte gått" får då som svar, "nej det går inte".

nehää.. "varför inte det då?" svar= "nej det är bara så, en bindningstid är en bindningstid", "okej, men om jag begär en slutnota på återstående tid o sedan tecknar om abbonemanget med ny bindningstid, det borde ju fungera? man kan ju behära slutnota om man skulle vilja byta abbonemang" "nej det går inte, då måste du byta operatör", "okej så ni vill inte ha mig som kund alltså?"

vart så jävla lack på telefonförsäljaren så jag la på. ska fan gå ner i en teliabutik o fråga istället där man står öga mot öga o pratar, för i min värld så låter det här som sämta jävla business för telia själva, om man inte ens kan förlänga sitt abbonemang o ta ut en telefon..

jag har en iphone idag, vilket är omöjligt att köpa via någon svensk operatör, utöver det så har jag tecknat ett abbonemang hos telia, och sedan återkommit med nå frågor angående abbonemanget o då frågade damen på telia om jag ville binda upp mig för att jag fick några kronor i ringpott. Visst varför inte liksom? jag är skitnöjd med telia hittils, bra teckning, bra priser, fria sms, bra röstbrevlåda, vad finns o klaga på liksom? visst kör på.. vart dock inte informerad om: jag inte får ta ut en telefon under bindiningstiden, ävenfast jag skulle förlänga abbonemanget o betala samma kontantinsats som nykunder.. låter sjukt i min värld.

Hade jag plockat ut en telefon så hade jag mycket väl kunnat förstå att jag inte kunde förlänga abbonemanget då de vill få in pengar för att få sin vinst och förtjänst på den telefon de sålde i första hand, men det är inte fallet här.

Jag hoppas innerligen att den jag pratade med sist på telias support missförstod mig helt när jag frågade, om så inte är fallet, att hon förstod min fråga och det hon sa var korrekt, då byter jag operatör bums, oavsett hur nöjd jag varit med telia hittils.. det kommer kosta mig ungefär 300spänn att pynta slutnotan, vilket inte är några pengar, men ingenting jag tänker pröjsa telia för att sedan teckna ett likadant abbonemang igen.

isf blir det att köpa en iphone i italien för 500euro med kontantkort o köra sån där chip över simkortet som man gjorde i begynelsen utav iphone tiden.. svenska finns ju installerat i alla iphone 3g så det är ju inga problem...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 00:04

tim-, vad är stora dealen? Att teckna upp sig på en viss tid och få en pott att ringa för är exakt samma som att få en "kick" (rabatt) på en telefon. Sen är det förstås upp till dig och hur mycket du faktiskt fick i rinpott, om du känner dig lurad eller inte. Men självklart kan du inte få ringpott i februari mot 12 månaders bindningstid, och sedan innan ens halva tiden gått få en mobil prissänkt OCKSÅ (för det är ju vad nya iphone 3g är, prissänkt beroende på vilket abonnemang man väljer). Du kan däremot köpa den för "no commitment"-priset på 5500:- för 16GB-varianten och då behöver du inte förändra någonting alls med ditt abonnemang - du har kvar det abonnemang du är så nöjd med och har fortfarande bara 7-8 månader bindningstid kvar (något sånt borde det vara om du tecknade i februari).

Om du vill säga upp ditt abonnemang (och ja, det kan du göra oavsett vad hon säger), så får du begära en slutnota och den kommer att vara på Månadsavgift eller lägsta avgift [multiplicerat med] antalet månader du har kvar på bindningstiden. Du behöver inte byta till en annan operatör, bara om du vill behålla ditt nummer, då behöver du göra det. Det handlar egentligen om en teknikalitet, man kan inte "avsluta" sitt abonnemang helt och hållet, inte skicka telefonnumret någonstans, och sedan teckna upp sig på det numret igen. Tror det hamnar i någon sorts limbo i x antal månader/år innan det får användas igen. För att folk inte ska få skumma samtal som är till folk som sagt upp sina abonnemang.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-07-06 00:37

josie:
url?

sedermera så hade jag blivit informerad om bakslagen av bindningstiden hade jag inte tatt den, vilket jag inte blev, och besvisbördan ligger på deras sida då det är ett muntligt avtal... aja ska tjaffsa mer på måndag.

Jag har också en trist story.

Min pappa blev uppringd i mars av en telefonförsäljare som ringde för Telia's räkning. Telefonförsäljaren ville att han skulle byta abonnemangs-form för att det skulle bli billigare att ringa och kunde få en subventionerad mobil om han ville.

Eftersom han har sett min iPhone och visste att den var på gång till Sverige sa han att han inte var intresserad för att han väntade på iPhone. Då sa telefonförsäljaren att han kunde få ett presentkort på 1000 kronor som gällde när pappa skulle köpa ny telefon om han bytte abonnemang med bindningstid på 18 månader. Dumt nog så tackade pappa ja till det.

Det där presentkortet på 1000 kronor gäller inte för iPhone och pappa har nu en bindningstid på nuvarande Telia-abonnemang som gör att han är tvungen att köpa en osubventionerad iPhone. Tack för den liksom.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-06 01:23

MItt motto är tacka aldrig ja till telefon försäljare. Det är alltid något som inte stämmer och till slut kostar det mer än det är värt.

//Rob

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag har också en trist story.

Min pappa blev uppringd i mars av en telefonförsäljare som ringde för Telia's räkning. Telefonförsäljaren ville att han skulle byta abonnemangs-form för att det skulle bli billigare att ringa och kunde få en subventionerad mobil om han ville.

Eftersom han har sett min iPhone och visste att den var på gång till Sverige sa han att han inte var intresserad för att han väntade på iPhone. Då sa telefonförsäljaren att han kunde få ett presentkort på 1000 kronor som gällde när pappa skulle köpa ny telefon om han bytte abonnemang med bindningstid på 18 månader. Dumt nog så tackade pappa ja till det.

Det där presentkortet på 1000 kronor gäller inte för iPhone och pappa har nu en bindningstid på nuvarande Telia-abonnemang som gör att han är tvungen att köpa en osubventionerad iPhone. Tack för den liksom.

Om presentkortet inte gäller iPhone (hur vet ni det förresten?) så gäller inte avtalet och kan hävas.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-07-06 00:43

Att det är ett muntligt avtal spelar vad jag vet ingen roll, däremot är det ett distansavtal och då gäller speciella regler (till konsumentens fördel). Oavsett vilket så brukar det väl vara så att de skickar hem en skriftlig bekräftelse tillsammans med avtalet där det står hur du går till väga för att ångra dig?

Precis vad jag sa till min pappa. Tacka aldrig ja till en telefonförsäljare som har ringt upp dig. De har provision och alldeles för många har inga problem att ljuga en rakt upp i ansiktet för att få till en försäljning.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-07-06 12:32

nu har jag granskat och lusläst alla papper jag fick utav telia, Har inte fått någon information brevledes att jag bundit upp mig då jag gjorde det i efterhand (efter att jag tagit abbonemanget i bruk).

däremot hittar jag i villkor broschyren jag fick med abbonemanget att

"15.5 Utan hinder av vad som anges i punkterna 15.1 och 15.3 gäller att om parterna har öveskommit om bindningstid, får parts uppsägning verkan tidigast vid utgången av bindningstiden."

för att då spalta upp 15.1 och 15.3

"15.1 Kunden har, med undantag för vad som sägs i punkt 15.5 nedan, rätt att säga upp avtalet till uppgörande med tre (3) månaders uppsägningstid."

"15.3 telia har rätt att säga upp avtalet helt eller delvis med tre månaders uppsägningstid."

Alltså, jag är bunden till mitt abbonemang i 12månader, det var jag medveten om, jag vill inte säga upp det, jag vill _förlänga_ det ytterligare 18månader iom att jag plockar ut en iphone, alltså missar inte telia några intäckter.

vad som hör till här är:
1, Någon bindningstid var inte på tal när jag tecknade abbonemanget
2. jag har beställt ett abbonemang löst, utan något tillbehör eller någon kampanj.
3. jag har inte tagit ut någon subventionerad telefon, har inte någon förhöjd månadsavgift eller dylikt.
4. JAg ringer och frågar om hur jag ska göra något (kommer inte ihåg exakt). Då frågar supporten om jag inte ska binda mitt avtal så jag får 300kr i ringpott, som alla fick som band upp sig sa hon. Jag fick aldrig någon information om baksidorna med det här.
5. nu är jag uppbunden med ett abbonemang, jättenöjd allt fungerar frid och fröjd, förutom att jag får ringa o påpeka att de lagt dit anslutningsavgift o så på första fakturan, vilket inte skulle va då de hade fri anslutningsavgift om man täcknade abbonemang hos dem innan den första nästkommande månad (gällde alla abbonemang med eller utanbindningstid).
6. nu har det gått 4 månader och jag har fortfarande inte fått någon skriftlig bekräftelse på att jag bundit upp mig, och heller inget avtal om vad som gäller vid uttagande utav subventionerad telefon, vilket inte är möjligt säger de.

---
utav tidigare erfarenheter med andra mobiloperatörer har det aldrig varit några problem att i efterhand gå o plocka ut en telefon när man har tecknat ett separat abbonemang under förutsättning att man knyter upp sig ytterligare, den bindningstiden som gäller för specifik telefon.

---

som sagt för att återgå till telia så hoppas jag verkligen att de har missförstått min frågeställning när jag la fram den. för det är ju en dålig affär för de själva om de inte vill sälja telefoner och ha garanterade kunder ytterligare x antal månader.

löser inte det här sig smidigt så kommer jag vinka hejdå till telia, köpa en iphone utomlands och köra stealth sim i med telenor eller annan valfri operatör.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-07-06 22:21

för att fylla på. såg att man kan köpa den för 5495:- och behålla sin aktuella bindningstid, alltså ha mina 7-8mån istället för 18.

känns som en mycket bättre lösning. 300kr dyrare än om jag hade bundit upp mig 18månader.. känns som ett bättre alternativ.. tack telia för att ni gjort bort er

  • Medlem
  • 2008-07-07 23:12

Om jag köper telefonen lös för 5500 kronor, måste jag ha telia på den då? Eller kan jag behålla mitt comviq abonnemang?

Ursprungligen av can:

Om jag köper telefonen lös för 5500 kronor, måste jag ha telia på den då? Eller kan jag behålla mitt comviq abonnemang?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-07 23:52
Ursprungligen av can:

Om jag köper telefonen lös för 5500 kronor, måste jag ha telia på den då? Eller kan jag behålla mitt comviq abonnemang?

Var tänkte du köpa den lös?

can:
Du kan inte köpa iPhone 3G utan att samtidigt beställa ett Telia abonnemang.
Det finns inget ställe där du kan köpa den "lös".

Bevaka tråden