Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ja e så jävla glad idag!

Tråden skapades och har fått 3729 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-01-15 07:35
Ursprungligen av Kottemannen:

Idag ska jag beställa följande: CTO: Apple iMac 27" Retina 5K | Quad Core i7 4,0 GHz
32GB | 2TB Fusion | AMD R9 M390 2GB.... tallalallalallalaaaa

Du beställer väl inte med 32GB minne direkt från Apple?

Ursprungligen av zinned:

Du beställer väl inte med 32GB minne direkt från Apple?

Njaa, Macoteket. Varför?

Ursprungligen av Kottemannen:

Njaa, Macoteket. Varför?

Kan vara ovärt om man kan byta RAM själv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-01-15 11:09
Ursprungligen av Kottemannen:

Njaa, Macoteket. Varför?

Vansinnigt dyrt.

Då du köper en 27" så kan du installera minnet själv, lika lätt som att ta på sig ett par strumpor. Jag gissar att Macoteket tar lika löjligt mycket betalt för minnet som Apple själva, dvs över 6000 kr för 32 GB. Du kan köpa 4x8GB minnen från t ex Crucial på Komplett, Webhallen etc för ca 2000 kr. Det är ju helt meningslöst att slänga ut över 4000 kr till ingen nytta

Då har du t o m kvar de minnesmoduler som du får till datorn, dvs minsta möjliga man kan beställa (2x4GB?).

Ursprungligen av zinned:

Vansinnigt dyrt.

Då du köper en 27" så kan du installera minnet själv, lika lätt som att ta på sig ett par strumpor. Jag gissar att Macoteket tar lika löjligt mycket betalt för minnet som Apple själva, dvs över 6000 kr för 32 GB. Du kan köpa 4x8GB minnen från t ex Crucial på Komplett, Webhallen etc för ca 2000 kr. Det är ju helt meningslöst att slänga ut över 4000 kr till ingen nytta

Då har du t o m kvar de minnesmoduler som du får till datorn, dvs minsta möjliga man kan beställa (2x4GB?).

Jo jag vet men direktiven på företaget säger att allt ska gå genom macoteket, Privat hade jag valt ditt alternativ

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-01-15 19:57
Ursprungligen av Kottemannen:

Jo jag vet men direktiven på företaget säger att allt ska gå genom macoteket, Privat hade jag valt ditt alternativ

Aha, ok. Ja, så länge du inte betalar själv behöver du ju inte bry dig om det

Tappade tydligen min GoPro kamera på parkeringen hemma i fredags utan att ha saknat den förrän i morse då jag åkte till jobbet.
När jag skrapa framrutan låg där en lapp med ett telefon-nummer och efter jobbet ringde jag och då visade det sig att en man någonstans ifrån mellan-östern hade hittat den. Han använde filmerna på microSD kortet att spåra min bil och skriva en lapp.
Fan så glad man blir

Hittelön ska han få så fort jag hämtat ut lite stålar även om han inte ville ha någon. Hans barn kan ju alltid köpa nått för dom.
Typiskt plastkorts-samhället att aldrig ha några stålar på sig :-/

  • Medlem
  • 2016-01-18 15:14

Det finns alltså genuint hyggligt folk fortfarande? Tack för det.
(Ibland kan det vara svårt att tro om man följer nyheterna)

Ursprungligen av Dalle:

Det finns alltså genuint hyggligt folk fortfarande? Tack för det.
(Ibland kan det vara svårt att tro om man följer nyheterna)

Japp, tydligen så

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-01-18 19:22

Citerar mig själv från sur-tråden :

Ursprungligen av zinned:

Oh, just det...jag blev varslad idag.

*slut på meddelandet*

Blev arbetsbefriad och påbörjade min uppsägningstid efter nyår. I förra veckan satte jag igång ordentligt med jobbsökandet och fick direkt napp, var på intervju, ännu en intervju och idag gick jag hem med anställningshandlingarna för mitt nya jobb under armen

Gytt!

  • Medlem
  • 2016-01-19 09:59

Är super glad att jag äntligen har Ryckt upp mig efter 1års arbetslöshet.
Ska börja studera juristprogrammet

Självfallet köpte jag en rMBP för ändamålet.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-01-28 12:01

Beställde en BTO (Build to Order) iMac i måndags, preliminär leverans datum angavs till 2-4 Feb, igår klockan 17 lämnade maskinen fabriken på Irland och en stund senare fick jag meddelande från UPS om ändrad leveranstid, självklart så tänker man ju direkt att det är förseningar men i stället för förseningar så blev det tidigare leverans.

Datorn levererades lite innan lunch vilket betyder att UPS och Apple fraktakt maskinen från fabrik på Irland till min dörr på ca 20 timmar, mycket imponerande och dessutom flera dagar tidigare än vad dom ursprungligen uppskattat som leveransdatum.

Tyvärr så lär inte minnet som jag beställde från annan leverantör komma förens i morgon

Pixel C beställd. Lite lång leveranstid när den ska skeppas till en vän i USA, packas upp för att testas så att allt är rätt och läggas i eget emballage utan kartongen och skeppas till Sverige, men det blir superbra i slutänden. Ska bli riktigt kul att testa Googles första egna (?) platta.

Senast redigerat 2016-02-05 21:47
  • Medlem
  • 2016-02-05 07:44
Ursprungligen av oldpeer:

Pixel C beställd. Lite lång leveranstid när den ska skeppas till en vän i USA, packas upp och läggas i eget emballage utan kartongen och skeppas till Sverige, men det blir superbra i slutänden. Ska bli riktigt kul att testa Googles första egna (?) platta.

Momsfiffel alltså?

  • Medlem
  • International user
  • 2016-02-05 10:02
Ursprungligen av Dalle:

Momsfiffel alltså?

Njä, men import skatten. Men det kanske ränkans som moms.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-05 11:52
Ursprungligen av oldpeer:

Pixel C beställd. Lite lång leveranstid när den ska skeppas till en vän i USA, packas upp och läggas i eget emballage utan kartongen och skeppas till Sverige, men det blir superbra i slutänden. Ska bli riktigt kul att testa Googles första egna (?) platta.

Låt din vän provköra den, och se till att du inte skickar en DOA jorden runt. Eller att den inte har C trasiga pixlar.

  • Medlem
  • 2016-02-05 12:14
Ursprungligen av juanito:

Njä, men import skatten. Men det kanske ränkans som moms.

Priset för den billigaste modellen på 32GB ser ut att ligga på 499 USD. I så fall ska både tull och moms betalas. (Om det sker på ett korrekt sätt)

Ursprungligen av Dalle:

Momsfiffel alltså?

Det är inte fiffel så länge inte statens fingrar kommer på en?

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2016-02-05 22:27

Nytt jobb, nya möjligheter.

Att min Apple Watch en gång i timmen påminner mig om att resa mig så jag kan hämta kaffe.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-02-27 23:52

Min iMac "27 är tillbaka från reparation där bildskärmen blev utbytt med hjälp av reklamationsrätten. 2-3 veckors (minst) väntetid hade jag förberett mig på men fick tillbaka datorn reparerad efter 5 arbetsdagar utan problem.

Jag gissade själv på att grafikkortet eller anslutningen till bildskärmen var trasig, men ett byte av bildskärmen löste mina grova grafikproblem!

Surtrådsinlägg

Senast redigerat 2016-02-28 08:04
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-02-29 11:15

Tisdag förra veckan blev en kompis' iPhone6s hämtad för skärmbyte. På torsdag kom den tillbaka. Samma vecka!

  • Medlem
  • 2016-03-10 16:29

Raubtier spelar i Uppsala ikväll. Någon mer från 99 som ska dit?

  • Medlem
  • 2016-03-22 00:06
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-22 17:07

Svågern ringer och säger att han köpt dator. Han är grymt kunnig i allt från murbruk till meditation, men inom IT är han, ja, en bit under Svensson vad gäller datorvana. Minns ej hur många HP laptops han avverkat genom åren.
Så jag frågar, vad blev det för någon?
-En Macbook, 13tum. Renita, remina nånting.

Skulle inhandla en iPad Pro till hustrun, som insett att hon vill ha en större skärm och den nya pennan, så hon kan skriva, rita och fota till diverse anteckningar, jobb, osv. Det räcker ju för ett inlägg i denna tråd.
Passerar MediaMarkt och tänker "jaja, en padda kan jag ju handla där" och svänger in. Ramlar rakt på en rea och där står en gammal Mac Pro demo, för mindre pengar än en iMac. Ja, ni fattar vad som hände. Ytterligare ett skäl till ett inlägg. Jag som inte är stationära-dator-killen kände mig glad som en speleman.
Väl hemma infann sig problemet med att få bort en demo-användare, vilket ju är gjort för att det inte ska gå. Men det gick ruskigt enkelt, bara man hittade en väg runt alla säkerhetssystem. Så med en ren installation, kopplar jag in Dropbox, Cloudstation och Adobe CC, sedan tar jag en kopp kaffe och väntar... Klart!
Under tiden har iCloud hittat mina mailadresser, twitterkonto och en massa annat och jag är back in business. Så det här med molntjänster, i min värld rockar det fett! Mac Pro:n kommer nu att få pryda sin plats och användas i någon form i 7-8 år i alla fall, innan den pensioneras som vacker vas.

Noterade att iPad Pro 9,7" äntligen går att beställa så jag drog in en order på en sån, 128 GB Wifi+4G med penna och ett smart keyboard. Med lite flyt kan jag ha paddan och pennan innan helgen. Tangentbordet tar nog någon vecka till.

Senast redigerat 2016-03-29 14:48
  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2016-03-29 15:35

Jag lever idag också. Hurra.

Idag är jag helt koffeinfri.

Efter 17 år ingen mera kaffe eller te

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-03-29 17:53
Ursprungligen av Borttaget:

Idag är jag helt koffeinfri.

Efter 17 år ingen mera kaffe eller te

Av vilken anledning får man fråga?

Senast redigerat 2018-07-23 14:50
Bevaka tråden