Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ja e så jävla glad idag!

Tråden skapades och har fått 3729 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Loggade in och det gick åt pipan - BankID var utgånget och jag fick skaffa nytt.

Skaffa nytt var görlätt via Handelsbanken, bara leg med dosan och kolla under "beställa" "BankID på fil" - som tur var hade jag INNAN installerat "personal". Så beställda BankID't hamnade direkt där i. Valde lååååångt lösenord...

Problemet var när jag var på skatteverket första gången, Personal får spatt om ens bankID är för gammalt...
OCH DET HAR PROGRAMMET SVÅRT TALA OM.....Bara en grå rad där manväljer vilket ID man vill köra...

Väl inne kan jag ju säga att beskedet såg positivt ut...

Jag vill också tacka Apple som hjälper mig att spendera denna återbäring samma dag som jag får den.
tack tack

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-03-19 22:56

Lyckades hitta min lösenords-ledtråd till sällan använt BankId, även mitt besked mycket positivt, kul att få posta i denna tråd på nytt

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-03-20 07:07

Såg att detta var gladtråden..... Går till surtråden i stället.

Noterar med glädje och viss stolthet att jag haft rekordinkomst för 2011. Dessvärre renderar detta ett inlägg i surtråden beträffande restskatt.

Jag är så glad för idag har jag äntligen fått hämta min och flickvännens katt. Säg hej till ragdollen Spike.
Stort plus är att jag fått ett nytt motiv att fotografera under dagarna.

Enda negativa är att det är en kille och inte en tjej så jag kunde döpa den till Siri... Steve blev underkänt som namn dessutom.

Ragdolls verkar härliga. Vi har tre birma i samma färgteckning som er ragdoll:)

Min Drobo FS har nu levererats och är redo för uthämtning

YES !

Är lycklig för att opponentskapet idag gick perfekt och att vår egen uppsats genererar högsta betyg efter en mycket kort komplettering!

Jag är fett nöjd med att ha satt 100% på tentan i programmering, har fyra "pending-jobb-möjligheter"!

Dessutom är mina visitkort är klara (KLARA) och jag ska på webbdagarna på torsdag! Wohooo!

Ursprungligen av klarabara:

Jag är fett nöjd med att ha satt 100% på tentan i programmering, har fyra "pending-jobb-möjligheter"!

Dessutom är mina visitkort är klara (KLARA) och jag ska på webbdagarna på torsdag! Wohooo!

Vilket vackert efternamn du har!

Helt övertygad om att det kommer gå förbannat bra för dig framöver. - och det är du värd.

  • Medlem
  • 2012-03-20 14:14

Jag är glad för att tentan igår gick bättre än förväntat (första salstentan någonsin!), var på en trevlig tentapub några timmar innan jag åkte hem och gick ut och bjöd en kompis som fyllde år på mat. Och idag beställde jag en Airport Express och leveransdatum skulle vara på torsdag, men nu fick jag ett mail som sa att den blivit skickad och beräknad levdag imorgon! Apple är snabba!

Ursprungligen av jac:

Apple är snabba!

Du menar snabba äpplen

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-03-20 18:04

Har äntligen löst min första badboll!
De senaste veckorna har iMacen och främst Firefox tagit konstpauser och badbollat. Firefox har blivit så segt att den kastat om bokstäver när jag skrivit, mckyet urfstrernde...
Det var inte mina +75 flikar, cookies/LSO-cookies, 30 addons, 14 plugins, eller en taskig version/beta som fick sidorna att hacka.
Orsaken så vitt jag vet berodde på att nån idiot ställt in FF att spara historik i 999 dagar. Det blir i mitt fall en lista på över 250 000sidor...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-21 07:17

Vem var idioten....?

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-03-21 10:06

Blir glad över att jag med glimten i ögat ber min kursare ta med en termos kaffe till mig och hon undrar om jag vill ha mjölk och socker också

Jag bara måste dela med mig av min glädje! Först och främst för att jag nu kommit upp i tillräckligt många inlägg för att kunna skriva här
Annars är jag allmänt glad för att jag blivit kallad till intervju till mitt drömjobb, fått beviljad a-kassa efter månader av pappersexercis och träffat en helt underbar kille! Så jag skulle nästan kunna dö lycklig i det här läget.

Ursprungligen av Signhild:

Jag bara måste dela med mig av min glädje! Först och främst för att jag nu kommit upp i tillräckligt många inlägg för att kunna skriva här
Annars är jag allmänt glad för att jag blivit kallad till intervju till mitt drömjobb, fått beviljad a-kassa efter månader av pappersexercis och träffat en helt underbar kille! Så jag skulle nästan kunna dö lycklig i det här läget.

Varför dö nu när du precis börjat få styr på läget?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-03-21 19:28

Nu är jag glad för att jag har Bahnhof som ISP. Bahnhof: Vi anonymiserar alla - rapport | svt.se

Ursprungligen av Mija:

Nu är jag glad för att jag har Bahnhof som ISP. Bahnhof: Vi anonymiserar alla - rapport | svt.se

Bahnhof, liberala debattörer m.fl. blåser ju upp införandet av "DLD" till helt orimliga former.

Visst - all trafik kommer att sparas i en tid av 6 månader. Vem som skickar ett mail till vem och när, vem som ringer vem på måndag den 12 augusti kl 12:30:29 osv. Detta skapar så klart enorma databaser av information, men är det verkligen ett hot mot vår personliga integritet på det sätt som t.ex. Bahnhof hävdar som orsak till sin "massanonymisering"? Det finns en trevlig reglering för att få tillgång till informationen, och det är ju inte direkt så att man för nöjets skull sätter sig och arbetar i dessa enorma databaser. Vi pratar om massvis av information som skulle bli otroligt svårt att sammanställa i syfte att åsiktsregistera och digitalt förfölja internetanvändare.

Jag tror alltså inte på det här med att Bahnhof gör alla sina användare anonyma. Det kommer enbart att leda till att de med kriminella syften fortsätter att begå brott, men än mer ostört. De ärliga användarna har ingenting att frukta även med "DLD".

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-03-21 20:16

Ja det är ju vad du tror och tycker.

Ursprungligen av Mija:

Ja det är ju vad du tror och tycker.

Absolut. Kände bara för att kommentera det hela eftersom Bahnhofs idé kan slå väldigt fel.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-03-22 07:41
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Absolut. Kände bara för att kommentera det hela eftersom Bahnhofs idé kan slå väldigt fel.

Som politiker säger du vad som helst för att göra partiet glatt och nöjt och för att komma upp dig till en bättre position.

Ursprungligen av Mija:

Som politiker säger du vad som helst för att göra partiet glatt och nöjt och för att komma upp dig till en bättre position.

Då tar du exempel på svaga politiker som inte förmår att stå upp för sina åsikter. Dock så kan jag väl se orsakerna till varför man resonerar så. Det är ju så klart många fler riksdagsledamöter som är motståndare till "DLD" än vad det gavs uttryck.

På onsdagar har jag tre timmar Bachatakurs o det gör mig glad

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2012-03-21 22:31

I dag satan i gatan var det enkelt att vara fotograf. Åka till Bryssel över dagen och plåta en riktigt fet konceptbil i en gigantisk studio som sparkar alla andra studios stjärt flera gånger om. B-ljus i mängder och hela paketet. Succé!

  • Medlem
  • 2012-03-21 22:39

Jag är glad för att sur-tråden finns!

Jag tycker att det ska finnas en balans mellan att inte peta i renhårigt folks angelägenheter, samt att kunna använda tekniska finesser och övervakning för att plocka de som inte kan hålla tassarna borta från syltburken.
På något sätt tycker jag ändå att det får krävas något litet hederligt polisarbete för att fastställa vad, vem, var och varför INNAN man börjar rota i saker och ting. Att få ut uppgifter har ju uppenbarligen gått i många fall hittills, som positionering av mobiltelefoner och samtalslistor. Dessutom har man ju uppenbarligen lyckats plocka en och annan barnporrdistributör med hjälp av IP-adresserna. Jag förstår inte varför MINA samtal, MIN e-post och MIN internetaktivitet ska loggas när jag inte ägnar mig åt något brottsligt. Jag inser att man därmed missar ett enkelt sätt att fånga fula fiskar i nätet, men integriteten måste få kosta lite.
Nu är vi ganska förskonade i Sverige från maktmissbruk och övergrepp från myndigheters sida gentemot enskilda medborgare, men principiellt kan ju den informationen som sparas användas till många saker. En mindre nogräknad regering skulle kunna kolla vilka partiers hemsidor medborgarna surfar in på och sen ställa till med förtret för de som inte är följsamma. Listan kan göras lång. Kalle på lämplig myndighet kan hålla järnkoll på vem hans fru Lisa ringer till och när.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag tycker att det ska finnas en balans mellan att inte peta i renhårigt folks angelägenheter, samt att kunna använda tekniska finesser och övervakning för att plocka de som inte kan hålla tassarna borta från syltburken.
På något sätt tycker jag ändå att det får krävas något litet hederligt polisarbete för att fastställa vad, vem, var och varför INNAN man börjar rota i saker och ting. Att få ut uppgifter har ju uppenbarligen gått i många fall hittills, som positionering av mobiltelefoner och samtalslistor. Dessutom har man ju uppenbarligen lyckats plocka en och annan barnporrdistributör med hjälp av IP-adresserna. Jag förstår inte varför MINA samtal, MIN e-post och MIN internetaktivitet ska loggas när jag inte ägnar mig åt något brottsligt. Jag inser att man därmed missar ett enkelt sätt att fånga fula fiskar i nätet, men integriteten måste få kosta lite.
Nu är vi ganska förskonade i Sverige från maktmissbruk och övergrepp från myndigheters sida gentemot enskilda medborgare, men principiellt kan ju den informationen som sparas användas till många saker. En mindre nogräknad regering skulle kunna kolla vilka partiers hemsidor medborgarna surfar in på och sen ställa till med förtret för de som inte är följsamma. Listan kan göras lång. Kalle på lämplig myndighet kan hålla järnkoll på vem hans fru Lisa ringer till och när.

Jag försöker att hålla mitt svar till att vara politiskt neutralt så att vi slipper den klassiska ideologiska debatten kring detta. Forumet är inte riktigt anpassat för djupa politiska diskussioner.

För det första så kommer det även fortsättningsvis att krävas ett hederligt polisarbete. Det är ju genom en brottsmisstanke och en inledd förundersökning som man kommer att begära utdrag av de uppgifter som sparas hos operatörerna. Detta innefattar ju någonstans att man inledningsvis måste fastställa vad, vem, var och varför i någon omfattning. Annars blir det ett enormt projekt att hitta vad man söker.

Och ja, det går absolut att komma åt viss data även innan det här direktivet införs i Sverige. En av polisens enheter (Rikskriminalen?) har ju nyligen gått ut och hårt kritiserat detta direktiv på grund av att lagringstiden endast är satt till 6 månader. Huvudsyftet bakom kritiken är att man i dagsläget kan hämta ut data från en tid som är över 6 månader. Och här har du ett problem, om man ska vara ärlig. Området är alldeles för dåligt reglerat i lag som det ser ut i dag, och där kommer "DLD" (Data Retention Directive) att ha betydelse även om man nu menar att lagringstiden borde vara längre än vad den blir. Detsamma gällde egentligen även för FRA - området var alldeles för oreglerat och nu har vi fått en reglering. Tyvärr så verkar detta inte riktigt gå hem - många verkar föredra att det är oreglerat eftersom man inte i allmänhet känner till detta faktum.

Jag tror inte inte att detta direktiv blir något större problem - varken för operatörerna eller för vår personliga integritet. Regeringen har inte direkt tillgång till de uppgifter som lagras, och det finns en tydlig reglering för hur Polisen och rättsvårdande myndigheter kan begära ut data. Mig veterligen så granskas begäran även av domstol, vilket gör att risken för missbruk minskar rejält.

Måste säga att min glädje nådde nya höjder när jag upptäckte att världens högsta kran står parkerad utanför mitt fönster

Jag e så jävla glad idag för att vitkålen bara kostar 1kr/kilo

Bevaka tråden