Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 12:42

Har du ett vanligt Telia-abonnemang (dvs inte ett iMini/iMidi/iMaxi) och är ansluten till Telias tjänst "Datatrafik Rörlig Avgift" eller "Datatrafik SurfPort (fastpris)" så måste du ringa till supporten för att be dem att aktivera SurfPort. Du vet att det fungerar när du kan komma åt sidan mobil.teliasurfport.se via Safari (se till att stänga av WiFi innan du provar detta).

Nu har jag ännu inte fått någon faktura från Telia så jag kan inte garantera att detta fungerar. Men enligt Telias hemsida så borde det fungera. De skriver:

Citat:

4. Hur vet jag att jag har rätt inställningar i min mobiltelefon?
Om du kan läsa SurfPorts sida som finns på mobil.teliasurfport.se så har du rätt inställningar.

5. Vad ingår i maxtaxa 9kr/dygn för Datatrafik via mobilens inbyggda webbläsare?
När du har rätt inställningar i din mobil så ingår den trafik som genereras via den inbyggda webbläsaren i mobiltelefonen i maxtaxan.

Exempel på trafik som räknas in i maxtaxa via mobilens inbyggda webbläsare:
Surfa på SurfPort
Stream av ljud- och videoklipp som finns inne på SurfPort
Surfa på Telia - Bredband, telefoni och digital-tv
Surfa på Aftonbladet: Sveriges nyhetsportal
Surfa på Google
d v s helt vanliga webbsidor ingår i maxtaxan.

Exempel på trafik som inte ingår i maxtaxan via mobilens inbyggda webbläsare:
Stream av ljud- eller videoklipp på andra sajter än SurfPort.
Surfa via en webbläsare som inte klarar av att visa SurfPorts sida.
Använda andra applikationer som konsumerar data, t.ex. telefonens inbyggda e-postklient, Windows messenger, real-player m.fl.
Kostnader för ringsignaler
Kostnader för spel till mobilen
Om mobilen används som modem till en dator för surfande.

6. Vad händer om jag kopplar upp mig till en annan förstasida än SurfPort via mobilens inbyggda webbläsare?
Den trafiken räknas in i maxtaxan 9 kr/dygn.

Observera att du som har ett vanligt Telia-abonnemang enligt ovan, och läser mejl, ser på youtube etc (dvs trafik som inte går via webbläsaren) betalar 20 kr / MB om du har "Datatrafik rörlig avgift" eller max 69 kr / dygn om du har "Datatrafik Surfport (fastpris)". källa.

Det kan alltså bli ganska dyrt. För att undvika att telefonen kopplar upp sig automatiskt så kan man under Inställningar -> "Hämta nya data" inaktivera Push och kryssa i "Manuellt".

Senast redigerat 2008-07-16 12:54

Betyder det att allt man surfat för hittills är man betalningsskyldig för OM man inte aktiverat det? Jag pratade med dem i butiken och de sa att det var okej och deras support har inte sagt något om aktivering när jag har frågat. Undrar hur man kan bevisa det när fakturan dimper ner bara..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 13:58

OM du inte kan nå mobil.teliasurfport.se och

1) har tjänsten "Datatrafik rörlig avgift" så kostar det 20 kr / MB
2) har tjänsten "Datatrafik Surfport (fastpris)" så kostar det också 20 kr / MB, men max 69 kr / dag

1
Bevaka tråden