Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TR-606 mods

Tråden skapades och har fått 95 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Håller på att modda min 606a efter bl.a. confusedmachines instruktioner, jag blev dock lite konfunderad över följande:

Steg 6 (från c o n f u s e d m a c h i n e s | v . 0 2)
...run two wires from a "2.2meg" potentiometer to the holes left...

En 2.2 meg pot?! kan det verkligen stämma?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 23:45

Han har skrivit det både på schemat och i texten, så det borde inte vara någon felskrivning. Kanske svårt att hitta. Men inte omöjligt. Kör med 1M; du kanske inte får lika lång decay iofs..

k, anade oråd eftersom jag inte hittade någon på de vanliga ställena jag köper komponenter ifrån, får väl gräva djupare då, för lång decay vill jag ha, låååååååånga booooooooms

hmm... tips om var man kan hitta ~2 meg pots i europa hade uppskattats! hittar bara i USA, där både potsen och frakten är svindyr! vill inte lägga över hundringen på EN pot!

jag har en 1megspot för decay på min, och det räcker gott och väl till oändlig decay.
man kan låta den slå ett slag på bd, sen kan man stoppa sequencern, åka in till stan för att ta en kaffe, och när man kommer hem igen så låter den fortfarande.

  • Medlem
  • 2008-07-17 19:14

Min blev sågottsom färdigmoddad med alla moddar jag kunde hitta på nätet och efter egna ideer, men då så började den brumma och så går den inet igång. Lagom skoj. Lät som det kom ifrån någon konding i trakten runt regulatorn.

  • Medlem
  • 2008-07-17 19:18

För lång decay är ingen hit skulle jag tro. Det blir lite samma fenomen som på 808an om man har för lång. Decayen käkar upp sig själv.

CV in på decayen är latjo. Börkigt att få den skalad dock.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-17 22:00
Ursprungligen av 18db:

CV in på decayen är latjo. Börkigt att få den skalad dock.

Japp, typ omöjligt... men att slänga in extra svep-enveloper som triggas från t ex pukorna är trevligt.
Geoff Waterston 606 mods - part 2

kom gärna med tips på fler mods om ni har/kan. Jag tänkte verkligen maxa min 606 modda den till absurdum med alla möjliga och omöjliga mods... just nu är planen att göra alla confused machines modsen, separata utgångar, mute switchar, CV in/ut på allt, audio in på HH och SD...

jag har dock inte hittat några instruktioner för CV ut/in eller audio in på SD, men läst om att folk gjort det... någon som vet / kan tipsa?

...och just det, i och med att jag ska trycka in så mycket mods måste jag fixa en break-out box. I och med jag jobbar på tryckeri så kan jag trycka rätt fritt och rätt gratis, så tänker nog trycka faceplaten på plexiglas med lite luckor här och där så man ser råttboet av sladdar i boxen...:p

Ursprungligen av 18db:

För lång decay är ingen hit skulle jag tro. Det blir lite samma fenomen som på 808an om man har för lång. Decayen käkar upp sig själv.

CV in på decayen är latjo. Börkigt att få den skalad dock.

ah ok... testar med en 1meg då och ser om jag är nöjd... CV in på decayen hade ju varit ball! vad menar du med att det är klurigt att få den skalad?

  • Medlem
  • 2008-07-18 15:12

Kopplar du ett cv klaviatur till cv in så kan du inte spela melodier på den. Ett C blir inte ett C osv.

Vissa (dock ett fåtal) synthar har väll 1,2 volts cv medans de alldra flesta har 1v/oktav. Vad 606an har vet jag inte. Inte är det 1v/oktav ivf

just ja! du får ju inte missa att snedställa en av oscillatorerna i hihatsen heller.
typ "piou,piou,piooou".
tvärsepiga ljud.

Gjorde färdigt BD moddsen häromveckan, allt utom decayen funkar, har felsökt lite men inte fått fräs på decayen. Blev lite frustrerad och la 606an åt sidan och började på x0xi0 (en x0xb0x mod). Det är ju dock inte så att jag gett upp min 606a, så har lite, antagligen dumma, frågor, ni får ursäkta, jag är n00b och lite snurrig, hoppas ni har överseende...

taget från: c o n f u s e d m a c h i n e s | v . 0 2

2. Remove Capacitor "C16"
Man ska alltså inte ersätta C16 med något?

3. Remove Resistor "R56" and replace with a "470k" resistor. Now solder a wire between "R56" (the side the connects with "C16"), going to the point on the circuit board between Capacitor "C23" and "C24" (where they both meet).
Jag har lödat en sladd från R56 till C24 och inte mitt imellan dem som det står, men det är väl samma sak? Har fixat pitch env med dioder som också skulle lödas imellan, men det funkar bra, lödat till C24.

4. Cut the trace going to "Pin 3" of IC5, cut the trace as close to where the leg is soldered to the board. Important thing is that "Pin 3" is isolated from any connection.

Jag har skurit av på båda sidor av pin 3, skulle jag bara skurit av vägen till pin 3? har prövat med en liten sladd från pin 3 till dit den gick innan jag skar, men det händer inget då...

9. Now you need to solder another "10k" resistor between "Pin 3" of IC5 and the positive 15V+ power supply. The easiest place to find the 15v+ is at "Pin 8" of IC5.

Här kan jag ha gjort fel, det var så trångt vid IC5 eftersom där sitter en trimpot piggybackad på ICn + en massa annat, så jag tänkte att det borde vara 15v+ dit pin 8 leder alltså till R55 så jag lödade resistorn dit ist...

...sen har 606an börjat brumma i takt, ett fel som jag hade tidigare, men som AS lagade, tror det hade något med volympotten att göra, HHsen har även flippat up och triggas 24/7, men det tänker jag inte ge mig in i förrän jag ska modda HHsen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 16:48
Ursprungligen av henrikgo:

4. Cut the trace going to "Pin 3" of IC5, cut the trace as close to where the leg is soldered to the board. Important thing is that "Pin 3" is isolated from any connection.[/I]
Jag har skurit av på båda sidor av pin 3, skulle jag bara skurit av vägen till pin 3? har prövat med en liten sladd från pin 3 till dit den gick innan jag skar, men det händer inget då...[I]

Som jag fattar det så ska du isolera den helt.

Ursprungligen av henrikgo:

9. Now you need to solder another "10k" resistor between "Pin 3" of IC5 and the positive 15V+ power supply. The easiest place to find the 15v+ is at "Pin 8" of IC5.[/I]
Här kan jag ha gjort fel, det var så trångt vid IC5 eftersom där sitter en trimpot piggybackad på ICn + en massa annat, så jag tänkte att det borde vara 15v+ dit pin 8 leder alltså till R55 så jag lödade resistorn dit ist...

Till R55 borde gå alldeles strålande!

Ursprungligen av henrikgo:

...sen har 606an börjat brumma i takt, ett fel som jag hade tidigare, men som AS lagade, tror det hade något med volympotten att göra, HHsen har även flippat up och triggas 24/7, men det tänker jag inte ge mig in i förrän jag ska modda HHsen...

Ajdå, det låter inte så bra.. Hoppas du får ordning på allt!

Ursprungligen av zthee:

Som jag fattar det så ska du isolera den helt.

Till R55 borde gå alldeles strålande!

grr, då verkar jag ju gjort rätt, vilket väl är bra iofs, men varför funkar det då inte..!?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 17:38
Ursprungligen av henrikgo:

grr, då verkar jag ju gjort rätt, vilket väl är bra iofs, men varför funkar det då inte..!?

Hur lång decay har du nu då?

Om du rattar på trimpotten vad händer då?

Ben 2 IC5 och mellan C23 och C24 är var jag skulle kolla.

För om jag fattar kretsen rätt så funkar det så att så fort IC5B triggar så går IC5A igång och höjer spänningen mellan C23 och C24 - vilket gör att IC5B fortsätter att oscilliera. Och när väl "lagg-kretsen" över (dvs. 2.2m potten och de där motstånden + konding) har gjort sitt så faller spänningen från IC5A och med det så börjar även IC5B falla och sen sluta..

Så de ställen det kan vara fel på är ju antingen i kopplingen mellan dem eller i "lagg" delen av IC5A.

Har du ett oscilloskop så kan du kolla?

Jag blir dock osäker i sånna här lägen - är det ström eller spänning som reglerar vad som händer?

Du kan ju peta in en riktig envelope istället för den där diodgrejen?

http://members.iinet.net.au/~ben.riggs/electronics/synthdiy/dr110/service_manual/voice_generators.gif Längst ner på sidan. Du får kanske exprimentera med värderna på Cx men det kan ju bli ballt!

Ursprungligen av zthee:

Hur lång decay har du nu då?

Om du rattar på trimpotten vad händer då?

Ben 2 IC5 och mellan C23 och C24 är var jag skulle kolla.

För om jag fattar kretsen rätt så funkar det så att så fort IC5B triggar så går IC5A igång och höjer spänningen mellan C23 och C24 - vilket gör att IC5B fortsätter att oscilliera. Och när väl "lagg-kretsen" över (dvs. 2.2m potten och de där motstånden + konding) har gjort sitt så faller spänningen från IC5A och med det så börjar även IC5B falla och sen sluta..

Så de ställen det kan vara fel på är ju antingen i kopplingen mellan dem eller i "lagg" delen av IC5A.

Har du ett oscilloskop så kan du kolla?

Jag blir dock osäker i sånna här lägen - är det ström eller spänning som reglerar vad som händer?

Du kan ju peta in en riktig envelope istället för den där diodgrejen?

http://members.iinet.net.au/~ben.riggs/electronics/synthdiy/dr110/service_manual/voice_generators.gif Längst ner på sidan. Du får kanske exprimentera med värderna på Cx men det kan ju bli ballt!

Just nu händer det ingenting när jag vrider på potten och decayen är som den var omoddad.

Tack för tipsen, ska testa snarast!

Hmm... riktig envelope ey? intressant, just nu har jag gjort två som jag tänkte sätta en trevägs switch mellan så man välja mellan omoodat eller ett av de två, de är väldigt enkla, det ena är som beskrivs på c o n f u s e d m a c h i n e s | v . 0 2 det andra är med två dioder i samma riktning...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-08 19:58
Ursprungligen av henrikgo:

3. Remove Resistor "R56" and replace with a "470k" resistor. Now solder a wire between "R56" (the side the connects with "C16"), going to the point on the circuit board between Capacitor "C23" and "C24" (where they both meet).
Jag har lödat en sladd från R56 till C24 och inte mitt imellan dem som det står, men det är väl samma sak? Har fixat pitch env med dioder som också skulle lödas imellan, men det funkar bra, lödat till C24.
[I]

Det beror på vilken sida av C24 du har lagt den. Ska vara på höger sida enligt denna bilden som jag för mig är componentside:

...och om jag får komma med pekpinnar så tycker jag att confused-modden är lite elak mot 606an eftersom den tar bort ena oscillatorn i baskaggen helt. Geoff Waterston-modden fungerar på motsvarande sätt men bygger till en feedback-loop på oscillatorn istället för att omvandla oscillator2 till loopen...
Geoff Waterston 606 mods - part 1

Hoppas det löser sig!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-08 16:53

kolla med Volantiz hur man får den värmekänslig på tuningen kring rasslet\klasslet\metallplinget när man kör på batterierna

tungt lödfett e a-o

- 18°C rokkar den bäst -- med en sladd ut från frysen, haha ;]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 20:25

Jag gjorde Geoff Waterston-modden på den jag moddade för ett antal år sedan. Fördelen med den är att den bara är att plocka bort om man vill ha tillbaka 606:an som den var(om man gör det smart, kondingarna som skall bytas ut kan man parallellkoppla med ett par andra i stället). Jag struntade i CV-in också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 20:31

Nu vill jag ju egentligen inte modda min - men det bästa vore ju om man kunde bygga en breakout box som när den var urkopplad gjorde så att 606:an fungerade som normalt..

Men hur man ska fixa det vet jag inte

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 20:42
Ursprungligen av zthee:

Nu vill jag ju egentligen inte modda min - men det bästa vore ju om man kunde bygga en breakout box som när den var urkopplad gjorde så att 606:an fungerade som normalt..

Men hur man ska fixa det vet jag inte

Eller så har du två st 606or. En moddad och en normal

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-08-08 20:52
Ursprungligen av zthee:

Nu vill jag ju egentligen inte modda min -

kör wartner efter bara!! tar bort vårtor ju!! såg på teve!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 20:48

Det ska jag tänka på nästa gång jag ser en till salu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 20:54

Känns mer som imodium plus i det läget..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-08 20:54

sägtill om ni fixar en kandklapp på 606 .. innan dess e den fan helt värdelös ;]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-09 12:38
Ursprungligen av ~~~:

sägtill om ni fixar en kandklapp på 606 .. innan dess e den fan helt värdelös ;]

Köp en BOSS Handclapper HC-2 och trigga ifrån LT/HT ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-17 20:55

Fan, här sitter man och börjar funderar på att modda maskinen

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-17 21:28

...som sagt hoppa confused-modden i så fall...bara dumt att ta bort ena oscillatorn i kaggen...

Bevaka tråden