Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad gör ett bra ljudkort?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag finns det lika många märken och modeller som det finns sniglar på månen, dvs... massor
Tänkte försöka dra igång en diskussion kring ämnet för att solla lite i djungeln av olika kort.

Vad gör ett ljudkort bra egentligen? och vad använder ni för kort själva? Varför är micpreamp´et på just ditt kort bättre än nått annat? Vad gör en bra ad / da-omvandlare? Firewire eller USB 2.0?

Tyck till så får vi se om det kommer nått vettigt ur den här tråden

Mvh

Niklas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-21 11:57

För mig som aldrig sysslar med någon akustisk musik av något slag så är definitionen av ett bra ljudkort nåt i stil med:

- Mycket låg latency.
- Stöd för ASIO, WDM och helst WaveRT också.
- Stabila drivrutiner för alla populära OS.
- Drivrutiner som följer eventuella standarder i respektive OS, utan massa ful-lösningar.
- Absolut inga bloatade drivrutiner, inga inbyggda 3D-effekter, inget surround osv osv. Följ standard och gör det bra liksom!
- 24bit-stöd, så man slipper tänka så mkt på ljudnivåer hela tiden när man spelar in.

Min bästa upplevelse hittills är nog Audiophile 2496, men sålde det när det såg ut som att M-Audio aldrig skulle göra några Vista-drivare till kortet. Numera har de dock fixat det, så det känns som ett bra ljudkort igen tycker jag. Vet dock inte om de implementerat WaveRT.

Viktigt också förstås är att det är hyfsat bra D/A och A/D, utan resampling som inte går att komma runt. Men sen bryr jag mig inte så jättemycket om att det är absolut top-notch. Bara det låter OK och uppfyller allt annat ovan.

Skall man snacka finlir så handlar det om hur bra stereobilden är, om fasförskjutningar undviks i högsta möjliga mån, hur bra den interna klocksignalen är, och givetvis hur klart och tydligt ljudet är på olika frekvenser. Det kan låta överdrivet men en riktigt bra d/a gör enorm skillnad för ljudet. Värt att lägga pengar på.

Sen är firewire-ljudkort generellt sett stabilare och lättare att driva med datorn. USB är lite mindre stadigt.

När det gäller ingångar och micpreampar så finns det hur många olika alternativ som helst.

Jag gillar mitt Focusrite Saffire för det levererar enormt bra på alla punkter, för sin prisklass. Hela den serien rekommenderas varmt!

Ursprungligen av geminister:

Skall man snacka finlir så handlar det om hur bra stereobilden är, om fasförskjutningar undviks i högsta möjliga mån, hur bra den interna klocksignalen är, och givetvis hur klart och tydligt ljudet är på olika frekvenser. Det kan låta överdrivet men en riktigt bra d/a gör enorm skillnad för ljudet. Värt att lägga pengar på.

Absolut! Bra D/A omvandling = bättre stereobild, bättre detaljrikedom, bättre djup. Helt enkelt lättare att jobba. Hur ska man kunna göra bra produktioner om man inte hör vad som försigår i ljudbilden? En dålig D/A-omvandlare är som att jobba med fotoretush utan zoomverktyget.

myhrman: Visst, Audiophile 2496 är bra ljud för de pengar de kostar, men något höjdarkort är det verkligen inte. Ganska platt tvådimensionellt egentligen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-04 14:11
Ursprungligen av axeman:

myhrman: Visst, Audiophile 2496 är bra ljud för de pengar de kostar, men något höjdarkort är det verkligen inte. Ganska platt tvådimensionellt egentligen.

Ja, så är det säkerligen med tanke på hur många år på nacken de omvandlarna har nu, men enligt mina kriterier var det ändå ett finfint kort. Det är ju knappas så dåligt som alla realtek osv osv som är inbyggt i varenda laptop man kan hitta idag. Drivrutiner osv är såpass mycket viktigare för mig, så i min bok är det fortfarande det bästa kort jag haft.

Just nu kör jag med Echo Audiofire2. Tycker det är skräp jämfört med mitt gamla audiophile 2496. Ljudet kanske är snäppet bättre, eller samma, men drivarna mkt kassare.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-31 04:26

men då ska man komma ihåg inte pajja allt med feta multibandsKompressorer och expanders .. då kan man lika gärna köra på eisa-buss-kort \ soundblaster 16-åkband på en intel 486 dator från 1992

1
Bevaka tråden