Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ska PUSH fungera i MobileMe?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag äger en iPhone 2g och har ett MobileMe konto "trailen tar slut 8 augsti". Men det här med PUSH är ju lite si och så. För så fort jag ändrar något på me.com så ändras det aldrig på mobilen. Men det ändras på me.com när jag ändar på mobilen. Allt detta gäller kontakter, mail och kalender.

När jag synkade kontakterna för första gången så försvann alla 240 kontakter som jag hade. Jag vet hur jag ska få tillbaka dom. Men hur ska jag göra så de är kvar när jag synkar med mobileme igen?

Någon som vet någon lösning på mina problem?

MVH
Oskar Svärd

Jag hade samma problem tills jag upptäckte att jag inte had satt igång mobileme på iPhonen. OS 2.0 > Gå in i inställningar/E-post, kontakter, kalendrar/MobileMe och sätt igång det du vill ha syncat. Eller för att att vara nogrann så följ guiden till punkt o pricka som finns här: Apple - MobileMe - Setup - iPhone/iPod touch (Mac) / Midmus

Jag har liknande problem.. Låt oss säga att jag ändrar en sak i kalendern på me.com, då tar det kanske 5 min innan det ändras på min Mac och det ändras överhuvudtaget inte alls på min telefon.

Jag har tagit bort och lagt till mitt MobileMe konto flera, flera gånger på min iPhone..

Kan en återställning av telefonen råda bot på detta? Det tar sån jäkla tid bara..

Underligt, mycket underligt. För undertecknad fungerar denna synkning helt felfritt, och har gjort så sedan jag signade upp för ett trial-konto för några veckor sedan.

Om jag exempelvis ändrar något på datorn, så skickas detta först till Mobileme-webben, och sedan någon enstaka minut efter så har jag det på min Iphone. Från Iphonen så dyker uppdateringar som jag gör upp på en gång till MobileMe-webbsajten (märker man på symbolen bredvid 3G som febrilt jobbar), och till datorn kan det dröja några minuter eftersom jag har auto-synk på, om jag tillexempel hade tryckt på "Synkronisera nu" så hade ändringarna inträffat på en gång. Och gör jag en ändring på MobileMe-webben så finnes det på mina enheter (Macbook PRO samt Iphone) inom några sekunder - precis som det skall vara.

Ni är SÄKRA på att samtliga inställningar är korrekta i respektive program samt på Iphonen? Följ guiden som Midmus visade till punkt och pricka, då skall det fungera.

Det enda som stör mig är att mailen inte verkar köra IMAP. Varje gång jag tar bort något mail eller så i Mail.app så måste jag vänta till min nästkommande synk tar fart (kan förvisso trycka på Synkronisera nu), men alltså... IMAP vore ju att föredra. Det kanske också är IMAP, men jag som gör något fel?

Senast redigerat 2008-07-24 15:58

MobileMe synkar med din iPhone på momangen, men bara var 15:e minut med din dator jag har läst någonstans.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-07-28 10:53

Jag kan inte se att Push funkar alls.
Jag har _allt_ på MobileMe inklusive mailen och jag har Push på på telefonen, kör Telia och har bredband fastpris.
Så fort jag går in i Mail-programmet så letar den och hittar nya mail men om jag inte går in i Mail-programmet så kommer aldrig något.
Jag gjorde en ändring i min kalender på datorn, synkar med MobileMe och sen tittar jag på telefonen, nu 15 minuter senare har inget dykt upp på telefonen.

Apples egna info om problemen med mobileme bl.a. detta med push. Jag känner mig rätt glad över att jag inte fått min iPhone ännu eftersom det är just detta jag ser mest fram emot.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2008-07-28 11:10

Jag satte upp ett testkonto igår, och allt fungerade förutom kalendrarna. Webben och datorerna verkar vara separerade, men iTouchen synkar mot båda.

Idag har jag även haft trubbel med mailen, synkar inte i iTouchen.

Hoppas att detta bara är buggar som Apple rättar till inom kort, tjänsten är grym när den går som planerat.

Jag har jobbat som en galning fram och tillbaks för att få detta att fungera men utan större lycka.

Nu när jag har provat att köra från scratch tror jag att det funkade tills det att jag såg att min kalender skjuter vissa saker en dag - så att tex en sak som ska göras på fredagen blir lördag på min dator och på iPhonen medan det korrekta i .me kalendern är fredag.

Kan detta ha att göra med att veckan börjar med söndag på .me medan ical startar med måndag?

Kan man ändra detta?

UPDATED:

Har man ögon så finner man tillslut, fann det lilla kugghjulet där det fanns en pref. och där kunde man ändra detta och nu TROR jag allt ska fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-07 20:37

iCal fick jag jobba med. Byta i inställningar att veckor börjar på måndag. Byta tidszon. Gå ön i inställningar för hela mobileme och byta tidszon där med. Samt synca /återställa data på mpbileme två gånger. Men nu fungerar det!

Men hur får jag in To do i iCal på iPhone - Någon nämnde att det fanns inställningar för detta i iTunes men om man kör push så ska ändringarna ske på mobilen och där hittar jag inga.

Någon?

mycket märkligt, detta. Vissa "jobbar som galningar" utan att få det att funka. Själv kan jag bara konstatera att allt fungerar perfekt för mig: allt synkas inom 10-15 sekunder åt alla håll (mellan hem-mac, jobb-mac och iphone), inklusive kalendrarna. Eller kalendern, singularis, får man väl säga nu när det alltid är en och samma kalender/mail/adressbok vare sig man är i nån av datorerna eller i iphonen.

Ursprungligen av Stinky:

mycket märkligt, detta. Vissa "jobbar som galningar" utan att få det att funka. Själv kan jag bara konstatera att allt fungerar perfekt för mig: allt synkas inom 10-15 sekunder åt alla håll (mellan hem-mac, jobb-mac och iphone), inklusive kalendrarna. Eller kalendern, singularis, får man väl säga nu när det alltid är en och samma kalender/mail/adressbok vare sig man är i nån av datorerna eller i iphonen.

Skönt att det går bra för vissa - jag tror också att jag äntligen får säga att jag nu tror det fungerar. Varför vissa har fått det att fungera direkt beror kanske på att man inte bara jobbat som en galning utan man antagligen är totalt inkompetent på området.

Nåväl - det enda jag inte får till är to do i iphonen - om nu det går?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-07 23:16

ni har aldrig funderat på att läsa på me.com?

Ursprungligen av zappee:

ni har aldrig funderat på att läsa på me.com?

Tack den hjälpen var precis det man behövde. Vad skönt nu ska jag gå och läsa på me.com

Hur kan jag missat det.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-07 23:22
Ursprungligen av draags:

Tack den hjälpen var precis det man behövde. Vad skönt nu ska jag gå och läsa på me.com

Hur kan jag missat det.

Får väl hjälpa dig på traven, nej todos synkas inte ut till iPhonen.

Ursprungligen av zappee:

Får väl hjälpa dig på traven, nej todos synkas inte ut till iPhonen.

Tackar. Stod detta på me.com?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-07 23:33
Ursprungligen av draags:

Tackar. Stod detta på me.com?

Troligtvis, men jag har inget konto där. Annars kan du chatta med supporttekniker från apple.com också angående mobileme.

Hade inte mobileme blivit en synktjänst bara inte push?

Ursprungligen av SenatorN:

Hade inte mobileme blivit en synktjänst bara inte push?

Jo, fast bara i fråga om hur Apple kommunicerar ut tjänsten. Man har helt enkelt slutat att använda termen "push" eftersom man inte har tillfredsställande kontroll över hur detta fungerar för enskilda abonnenter. Det är ju inte precis bara "1% av alla mobileme-användare" som har problem...

Jag tror att man valt att ta bort ordet "push" från marknadsföringen därför att det bara delvis handlar om push. Mellan molnet och iPhone pushas det friskt, men mellan molnet och Mac'en är det frågan om vanlig synk - ställer man denna synk på t.ex. automatiskt så synkas det med en frekvens som närmar sig push...men rätt ska va' rätt; det är inte riktig push-teknologi.

För mig har allt funkat klockrent från dag ett den 14 juli. Jag kör dock bara push på Mail (för Anteckningar's skull) numera då iCal bara pushar EN kalender - den egna. När även kalendrar man prenumererar på kan pushas så får tjänsten plötsligt ett riktigt värde. Än så länge är det en halvmesyr...under utveckling skulle man lugnt kunna säga.

(om man synkar iCal [USB+iTunes-riggning] så kan man synka även prenumererade kalendrar)

Ursprungligen av Stinky:

Jo, fast bara i fråga om hur Apple kommunicerar ut tjänsten. Man har helt enkelt slutat att använda termen "push" eftersom man inte har tillfredsställande kontroll över hur detta fungerar för enskilda abonnenter. Det är ju inte precis bara "1% av alla mobileme-användare" som har problem...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-08 23:26

Är det bara jag som inte riktigt fattar hur det funkar med PUSH?

Om jag har öppnat upp (så man ser alla appsen) iPhonen, så dyker skickade mail upp direkt.
Om jag har låst telefonen (svart skärm), så dyker inga mail upp.

Stämmer det verkligen?

Ursprungligen av pecka:

Är det bara jag som inte riktigt fattar hur det funkar med PUSH?

Om jag har öppnat upp (så man ser alla appsen) iPhonen, så dyker skickade mail upp direkt.
Om jag har låst telefonen (svart skärm), så dyker inga mail upp.

Stämmer det verkligen?

Mina mail plingar till efterhand de kommer in, även i låst läge/svart skärm. Och skärmen förblir svart.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-08 23:59
Ursprungligen av Stinky:

Mina mail plingar till efterhand de kommer in, även i låst läge/svart skärm. Och skärmen förblir svart.

Ok, då får jag se vad som är fel här. Det funkar inte så för mig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-09 00:19

Efter jag startade om telefonen så funkar det (argh! Borde tänkt på det innan), ibland.

Mail #1 - <30 sekunder
Mail #2 - kom inte alls fram
Mail #3 - <30 sekunder
Mail #4 - <30 sekunder

1
Bevaka tråden