Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 171 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av pesc:

MMS? Nu har du ju riktig mail?

Suck, inte en till som säger det. Varför ha SMS när jag ändå kan skicka mail? Om jag snabbt vill skicka en bild till en annan mobil är det MMS som är enklast eftersom 99% av alla telefoner som säljs idag kan ta emot såna. Hur många har egentligen mail inställt på sin mobil? <1% ?

Som Baron säger är vi alla olika behov och vanor så låt mig vilja ha MMS om jag känner så. Du får gärna ha VVM men för mig är det blahablaha.

Inläggen i denna tråd är flyttade hit från en annan tråd och kan därför se lite konstigt ut till att börja med. /Kainen (Moderator)

Senast redigerat 2008-07-25 14:13
  • Medlem
  • 2008-07-25 11:04

Att överge MMS kan iofs likas vid att fimpa diskettstationen. MMS är snart passé även för användare av andra mobiltelefoner.

Ursprungligen av Baron:

Att överge MMS kan iofs likas vid att fimpa diskettstationen. MMS är snart passé även för användare av andra mobiltelefoner.

Det tror jag inte en sekund på, MMS kommer bli större och större.

Varför säger att att man lika gärna kan maila? Typ 0% av mina vänner har mail i sin mobil. Varför?

Därför dom har MMS

  • Medlem
  • 2008-07-25 11:32
Ursprungligen av Patrik D:

Det tror jag inte en sekund på, MMS kommer bli större och större.

Varför säger att att man lika gärna kan maila? Typ 0% av mina vänner har mail i sin mobil. Varför?

Därför dom har MMS

Jag tror du har helt fel. Jag tror att MMS kommer att dö ut. Varför vill man hålla på med MMS som man bara kan läsa i telefonen? e-post gör ju samma sak fast mycket bättre. Och när alla har e-post i telefonen blir ju MMS helt onödigt.

Det var svårt att föreställa sig en dator utan diskettstation, serie- eller scsi-port 1998. Och så kom iMac. Vem saknar disketterna i dag?
I rest my case...

Ursprungligen av Baron:

Jag tror du har helt fel. Jag tror att MMS kommer att dö ut. Varför vill man hålla på med MMS som man bara kan läsa i telefonen? e-post gör ju samma sak fast mycket bättre. Och när alla har e-post i telefonen blir ju MMS helt onödigt.

Det var svårt att föreställa sig en dator utan diskettstation, serie- eller scsi-port 1998. Och så kom iMac. Vem saknar disketterna i dag?
I rest my case...

Det kommer dröja minst 5-6 år innan "alla" har e-post i sin mobil och det ersätter MMS. Kan ni helt ärligt säga hur många i eran kontaktbok som har e-post i sin mobil, det kan inte vara många.

Och varför jämför du disketter och MMS? Jag har inte svårt att tänka mig en mobil utan MMS (jag har ju en idag), men bara för att Apple har valt att inte ha MMS i sin mobil betyder inte det att tekniken är död, 99% av mobilerna har ju MMS just av anledning, att folk använder det!

Varför finns det ett MMS-program till iPhone (med jailbreak)? För att ingen använder det?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-07-25 14:46
Ursprungligen av Patrik D:

Varför finns det ett MMS-program till iPhone (med jailbreak)? För att ingen använder det?

Det finns fortfarande disketter att köpa. Men det betyder ju inte att det är det bästa alternativet. Det betyder inte ens att det är bra, den enda slutsatsen man kan dra av det är att en del använder det för de har alltid har gjort det.

''Vi kanske skulle stannat kvar i havet hela bunten...'' /Douglas Adams

Ursprungligen av Patrik D:

Det kommer dröja minst 5-6 år innan "alla" har e-post i sin mobil och det ersätter MMS. Kan ni helt ärligt säga hur många i eran kontaktbok som har e-post i sin mobil, det kan inte vara många.

Om max 3-4 år kommer nog de flesta skratta åt att det kostar 1,69 kr för att skicka en lågupplöst bild via MMS, istället för i ett mail gratis. Och många gör det redan nu.

Ursprungligen av Baron:

Jag tror du har helt fel. Jag tror att MMS kommer att dö ut. Varför vill man hålla på med MMS som man bara kan läsa i telefonen? e-post gör ju samma sak fast mycket bättre. Och när alla har e-post i telefonen blir ju MMS helt onödigt.

Man kan användaMMS till datorn också. Det har alltid fungerat för mig och är dessutom snabbare än att e-posta. Testade alldeles nyss och skickade samma bild utan text till samma e-postadress som jag har. MMS kom fram efter ca 30 sek medan e-posten fastnade utan att komma iväg (det händer ofta). Dessutom står det mer fält när man ska e-post (ärende osv) som inte känns nödvändiga att använda.

Kan inte jämföra kostnaden mellan att MMS:a eller e-posta en bild till en dator. Kanske är det lite dyrare med MMS men den kostnaden kan jag ta.

Är ett MMS-fan som ni förstår och använder det mycket eftersom jag gillar bilder och animationer mycket. Jo, animationer går galant att posta till datorn också.

  • Medlem
  • 2008-07-25 15:17
Ursprungligen av KaRo:

Man kan användaMMS till datorn också. Det har alltid fungerat för mig och är dessutom snabbare än att e-posta. Testade alldeles nyss och skickade samma bild utan text till samma e-postadress som jag har. MMS kom fram efter ca 30 sek medan e-posten fastnade utan att komma iväg (det händer ofta). Dessutom står det mer fält när man ska e-post (ärende osv) som inte känns nödvändiga att använda.

Jo, man kan mms:a till en dator, men då har det blivit ett mail. Hur svarar du på det? Hur håller du ordning på en konversation?

Att mms över huvud taget finns tror jag beror på att man inte har kunna maila på ett bra sätt. Nu kan man det och det är en tidsfråga innan alla kommer att göra det.

Gränssnittet kanske kommer att skalas av i nya mms-lika mailklienter så att upplevelsen blir liknande, men formatet mms känns som en nödlösning, ett sidospår i väntan på fungerande mobilmail.

Ursprungligen av Baron:

Jo, man kan mms:a till en dator, men då har det blivit ett mail. Hur svarar du på det? Hur håller du ordning på en konversation?

Att mms över huvud taget finns tror jag beror på att man inte har kunna maila på ett bra sätt. Nu kan man det och det är en tidsfråga innan alla kommer att göra det.

Gränssnittet kanske kommer att skalas av i nya mms-lika mailklienter så att upplevelsen blir liknande, men formatet mms känns som en nödlösning, ett sidospår i väntan på fungerande mobilmail.

Meningen med MMS är inte att man ska ha en lång konversation, utan att snabbt ska kunna skicka en bild eller video till en annan telefon, och det kan man inte göra med mail idag, det är inte alls lika smidigt, som med MMS (eller SMS för den delen).

Säg att du står vid nån sevärdhet och snabbt vill skicka en bild till någon som du bara har ett telefonnummer till, ska man först ringa och be om mailadressen? Med MMS behöver du ju bara numret till personen du känner.

  • Medlem
  • 2008-07-25 15:27
Ursprungligen av Patrik D:

Meningen med MMS är inte att man ska ja en lång konversation, utan att snabbt ska kunna skicka en bild eller video till en annan telefon, och det kan man inte göra med mail idag.

Det finns inget i tekniken "e-post" som gör att man inte kan göra det du vill. Det är på klientsidan man ska jobba lite mer. Varför skulle man inte kunna filma med en iPhone och maila iväg filmen om man (tex Apple) skrev en mailklient som ser ut som en mms-app?

Ursprungligen av Baron:

Det finns inget i tekniken "e-post" som gör att man inte kan göra det du vill. Det är på klientsidan man ska jobba lite mer. Varför skulle man inte kunna filma med en iPhone och maila iväg filmen om man (tex Apple) skrev en mailklient som ser ut som en mms-app?

Jo, men du behöver ju fortfarande en e-post adress att kunna skicka till, hur ska du kunna skicka ett mail till ett telefonnummer?

Grejen med MMS är ju att det är så enkelt och smidigt, man tar numret man har i telefonboken och skickar en bild, det hela är så mycket enklare.

  • Medlem
  • 2008-07-25 15:44
Ursprungligen av Patrik D:

Jo, men du behöver ju fortfarande en e-post adress att kunna skicka till, hur ska du kunna skicka ett mail till ett telefonnummer?

Grejen med MMS är ju att det är så enkelt och smidigt, man tar numret man har i telefonboken och skickar en bild, det hela är så mycket enklare.

Hur då enklare? Hur kan det vara enklare att ta ett nummer i telefonboken än att ta en e-postadress i samma kontakt i telefonboken?

Ursprungligen av Baron:

Hur då enklare? Hur kan det vara enklare att ta ett nummer i telefonboken än att ta en e-postadress i samma kontakt i telefonboken?

Som jag skrev tidigare, om man inte har en e-post adress till personen då? Då måste man alltså ringa till personen för att först ta reda på e-post adressen, inte speciellt "Apple"

Men iPhone är ju faktist inte speciellt anpassad för andra telefoner, det är ju meningen att alla ska ha e-post i sin mobil.

Och säg inte att alla har e-post adresserna inlagda i sin mobil, för det har dom verkligen inte.

  • Medlem
  • 2008-07-25 15:52
Ursprungligen av Patrik D:

Som jag skrev tidigare, om man inte har en e-post adress till personen då? Då måste man alltså ringa till personen för att först ta reda på e-post adressen, inte speciellt "Apple"

Men iPhone är ju faktist inte speciellt anpassad för andra telefoner, det är ju meningen att alla ska ha e-post i sin mobil.

Och säg inte att alla har e-post adresserna inlagda i sin mobil, för det har dom verkligen inte.

Hur man hanterar en kontakt skiljer sig inte mellan telefonnummer och e-postadresser. Hur gör jag om jag bara har en e-postadress? Den är ju dessutom mycket enklare att gissa sig till än ett telefonnummer om jag inte har vare sig adress eller nummer: patrik.d@foretaget.se

Jag säger inte att mms är dött nu. Men jag tror att det kommer att förlora mark till e-post ganska snabbt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-25 15:39
Ursprungligen av Baron:

Det finns inget i tekniken "e-post" som gör att man inte kan göra det du vill. Det är på klientsidan man ska jobba lite mer. Varför skulle man inte kunna filma med en iPhone och maila iväg filmen om man (tex Apple) skrev en mailklient som ser ut som en mms-app?

Håller med här. eller infoga en bild från sitt fotobibliotek. Kanske tom infoga en länk till kameran i appen som direkt lägger till bilden i mailet eller MMS:et.
Varför inte göra en app som klarar båda formaten till att börja med.

Att man inte har någons e-mail i sin telefonbok är en dålig ursäkt tycker jag. Jag har i stort sett e-mail adresser tillsammans med telefonnummer syncat med alla mina kontakter i adressboken. (ca 200 kontakter).

För mig är det så här=

E-post i mobilen är bra - kollar om jag fått någon post när jag är hemifrån och kan skicka post till andras datorer (fast ofta väntar jag tills jag kommer hem).

SMS är också bra - snabbt sätt att kontakta/svara utan att tvingas söka personer, går att krydda snabbmeddelandet med små animationer också.

MMS är bäst eftersom man snabbt kan göra allt och skicka det både till mobiltelefoner och datorer - skriva meddelanden, skicka bilder (ex "Den här fina utsikten har jag just nu") och även skicka små videos.

Vill kunna använda alla tre kommunikationssätten men om jag var tvungen att välja en så skulle det bli MMS eftersom det är mest flexibelt. Men det är jag det och med mina mobitel. Ser ju här i tråden att man har olika vanor och preferenser. Finns naturligtvis inget som är rätt-fel här.

Jag har ingen iPhone utan använder Nokia N95, SE K800, SE K750 och SE K530. Ja inte samtidigt alltså ! En del ska skänkas bort snart eftersom de är gamla och tröga.
Faktum är att det jag gör minst på telefonerna är att ringa !

Ursprungligen av KaRo:

(ex "Den här fina utsikten har jag just nu")

"Utsikt"..... är inte en MMS-bild 128x128 punkter....

Den skulle säkert se jättefin ut på en iPhone. Jag tror alla skulle klaga på att "Jamen, bilden ser så taggig ut på min iPhone" (Bilden förstorad till skärmens storlek).
MMS-standardens brister skulle snabbt förvandlas till Apples tillkortakommande

(Världens bästa media-data-telefon-tillverkare kan inte ens få ett MMS att se bra ut.)

Vidare har jag för mig rent historiskt att i USA använder folk knappt Text-Messaging (SMS) eftersom det (åtminstone förr) inte fanns kontakt mellan alla konkurrerande system som fanns där. Tänk dig själv om du som Tele2-kund bara kunde skicka till andra Tele2-kunder... himla skoj.
När MMS kom i USA ville operatörerna knappt ta i det, MMS blev dyrt. Man fick betala sura pengar för att skicka den där bilden.

Titta på en gammal Motorola-telefon och försök hitta "SMS" i menyn.... Det ligger fem nivåer ner igenom strax brevid "Ange nätförval" eller ngt sånt...

Personligen skiter jag i MMS, här skickas mail till t ex frugan. 1600 x 1200 punkter i bilderna från iPhonen är lite bättre. Dessutom så kan hon läsa dem i antingen datorn eller i iPhonen (samma mail-konto)

Ursprungligen av Goflorp:

"Utsikt"..... är inte en MMS-bild 128x128 punkter....

Den skulle säkert se jättefin ut på en iPhone. Jag tror alla skulle klaga på att "Jamen, bilden ser så taggig ut på min iPhone" (Bilden förstorad till skärmens storlek).
MMS-standardens brister skulle snabbt förvandlas till Apples tillkortakommande

(Världens bästa media-data-telefon-tillverkare kan inte ens få ett MMS att se bra ut.)

Vidare har jag för mig rent historiskt att i USA använder folk knappt Text-Messaging (SMS) eftersom det (åtminstone förr) inte fanns kontakt mellan alla konkurrerande system som fanns där. Tänk dig själv om du som Tele2-kund bara kunde skicka till andra Tele2-kunder... himla skoj.
När MMS kom i USA ville operatörerna knappt ta i det, MMS blev dyrt. Man fick betala sura pengar för att skicka den där bilden.

Titta på en gammal Motorola-telefon och försök hitta "SMS" i menyn.... Det ligger fem nivåer ner igenom strax brevid "Ange nätförval" eller ngt sånt...

Personligen skiter jag i MMS, här skickas mail till t ex frugan. 1600 x 1200 punkter i bilderna från iPhonen är lite bättre. Dessutom så kan hon läsa dem i antingen datorn eller i iPhonen (samma mail-konto)

Nu är det givetvis så att bilder via mail har sina fördelar. Men, alla har inte möjlighet att ta emot mail i sina nallar, och hur blir det då?

Därför är det bra om även möjligheten till MMS finns, då många fler kan ta emot MMS än som kan ta emot mail i nallen. Detta verkar få eller ingen av MMS-ratarna i dessa diskussioner fatta.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • 2008-08-30 23:47
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Därför är det bra om även möjligheten till MMS finns, då många fler kan ta emot MMS än som kan ta emot mail i nallen. Detta verkar få eller ingen av MMS-ratarna i dessa diskussioner fatta.

Jag tror snarare ett det är du som inte riktigt har läst inläggen från mms-ratarna ordentligt. I alla fall inte mina. Tagga ner lite.

Dr Tinnitus: Trkig debatt så vill egentligen inte delta, men bara uppmärksamma följande. Åtminstonde både Telia och Tre har storleksbegränsning 300kB per MMS. Så inga problem att varesig skicka eller ta emot bilder på upplösning upp till 1600x1200. (Och vill man njuta av alla pixlar så tar det ungefär 2 sekunder att föra över bilderna till datorn via blåtand när man hittat hem. )

Ursprungligen av KaRo:

Man kan användaMMS till datorn också. Det har alltid fungerat för mig och är dessutom snabbare än att e-posta. Testade alldeles nyss och skickade samma bild utan text till samma e-postadress som jag har. MMS kom fram efter ca 30 sek medan e-posten fastnade utan att komma iväg (det händer ofta). Dessutom står det mer fält när man ska e-post (ärende osv) som inte känns nödvändiga att använda.

Kan inte jämföra kostnaden mellan att MMS:a eller e-posta en bild till en dator. Kanske är det lite dyrare med MMS men den kostnaden kan jag ta.

Är ett MMS-fan som ni förstår och använder det mycket eftersom jag gillar bilder och animationer mycket. Jo, animationer går galant att posta till datorn också.

Eh... onödiga fält? Det enda fältet som behövs är väl mottagare och det lär du inte slippa ifrån:cool:

Lite dyrare? Beroende på abbonemangsform så lär väl MMS kunna vara mycket dyrare, dvs: kronor per MMS och det adderar snabbt upp

Jag skulle iofs gärna ha en MMS applikation även om jag nästan aldrig använt den hittills i alla mina MMS kapabla telefoner. Det är för dyrt

Ursprungligen av Patrik D:

Det tror jag inte en sekund på, MMS kommer bli större och större.

Varför säger att att man lika gärna kan maila? Typ 0% av mina vänner har mail i sin mobil. Varför?

Därför dom har MMS

Ok om man ska titta på hur det ser ut i mobillandet nummer 1 så har dom INTE MMS och om vi tar efter dem så lär MMS inte bli större.

Jag tror mer på någon IM klient samt Mail - både SMS och MMS kommer i längden försvinna. Ser inget positivt i att man måste betala för varje litet meddelande som man skickar nu när man har exempelvis Telias datapaket.

Däremot kan jag tycka det är synd att Apple inte har lagt in detta - inte för att jag använder det utan mer för att känns som en enkel sak att fixa för att få tyst på några.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-25 11:26

Jag måste nog hålla med Baron om detta, så fort de flesta mobiler börjar få mailklient kommer det bli billigare och snabbare att skicka ett mail än att skicka MMS.

Dessutom bättre då man får sina meddelanden samlade på ett ställe istället för sms/mms/mail/ osv

Det är alltid lika underligt att så fort Apple väljer bort något vänds det till något positivt.

Hade Nokia eller SonyEricsson kommit med en "highend" mobil utan MMS hade man skrattat åt det även om den hade bra mailklient.

Och varför ska vi överhuvudtaget ha sms om man ändå kan skicka mail?

  • Medlem
  • 2008-07-25 12:55
Ursprungligen av Rickard A:

Det är alltid lika underligt att så fort Apple väljer bort något vänds det till något positivt.

Om du syftar på mitt inlägg så var det värdeneutralt i fråga om diskettstationen. Jag bara konstaterar att Apple var först ut med att lämna en teknik som var på väg att bli omodern. Det kan vara samma sak som sker nu. Jag tror det.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-25 11:49

Än så länge är det inte onödigt med MMS klient i mobilen men utvecklingen är på väg ditåt, tror inte varken mms eller sms kommer finnas om sådär 10år, då kommer det vara mail och nån typ av im klient man använder sig av.

  • Medlem
  • Mora
  • 2008-07-25 13:01

Kan ni alla inte bara acceptera att vissa tycker MMS är bra och vissa tycker mail går lika bra? Fan vad barnslig diskussion egentligen. Folk gillar olika saker, lev med det!

Ursprungligen av Flykt:

Kan ni alla inte bara acceptera att vissa tycker MMS är bra och vissa tycker mail går lika bra?

Man kan tro det. Vad man dock måste förstå är att det är Apple, som står över Gud, Allah, Buddah och allt annat som bestämt att MMS inte behövs och då är det så. Det är rätt oavsett hur fel det än är. Punkt slut. Bara gilla läget.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-25 14:06
Ursprungligen av Rickard A:

Man kan tro det. Vad man dock måste förstå är att det är Apple, som står över Gud, Allah, Buddah och allt annat som bestämt att MMS inte behövs och då är det så. Det är rätt oavsett hur fel det än är. Punkt slut. Bara gilla läget.

Tjaa... gillar man inte läget behöver man inte köpa telefonen

Bevaka tråden