Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny musikdator - Speccat o klart?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Måste skaffa ny dator då min vaio inte riktigt var så där asabra som man ville.
Jag har kollat på twandata för jag kommer ihåg att när jag var ung så var dom billiga o bra på komponenter. Jag raddar upp vad jag har kommit fram till och blir jätteglad om någon har synpunkter och tips.

INTEL CORE2 E8400 3.0GHz 1333/6MB BOX S775 1395kr
Moderkort 800kr
2 x 2.0 GB 1333MHz DDR3 NON-ECC CL9 DIMM = 2800kr "vet ej märke"
320GB sata2 ncq7200rpm 16MB T133 490kr "Samsung"
ATX Minitower USB Port in front. Namn:AC-Spades2 500w 12cm tyst 499kr "vet ej märke"
GIGABYTE Geforce 9800GTX PCI-Express 512MB 2XDVI HDTV 2590 "Gigabyte"

Något som inte funkar eller som bör göras bättre?
Funkar processorraften någorlunda?
Mvh Axel

Senast redigerat 2008-08-04 15:19

Ser fint ut tycker jag! Men har inte dunderkoll exakt på hur bra modeller på moderkort är . osv..

Ok! Nej, jag har lämnat just moderkortet för att det är så svårt att välja.

  • Medlem
  • 2008-08-04 15:17

Svårt att svara på när det inte står vilka fabrikat eller modeller det är på det mesta.

Ok, jag får inte ut mer information från twandatas hemsida tyvärr.

Moderkort och Chassi står det inget märke på (har ju inte valt moderkort än). Minnet tror jag är sådant "no-brand", dvs lite sämre än märkesminnen. Fast jag är ingen expert dock..

  • Medlem
  • 2008-08-04 15:31

Känns jäkligt dyrt rent spontant. Beställ på Komplett.se istället.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-04 15:42

Känns det värt att satsa på DDR3 istället för DDR2 som är sjukt mkt billigare? Är det någon enorm skillnad?

Borde inte en lägre klockad Core 2 Quad vara intressantare och tystare(?) än en högre klockad Core 2 Duo för musikbruk? En modern sequencer borde väl hantera flera kärnor utan problem.

Mm, funderade på det. Men jag tror att FL Studio inte har direkt stöd för kärnor. Läste nått om det. Plus att inte alla VST's har stöd för det. Och isåfall känns det safe att köra på Duo istället för Quad. Jag kör på DDR3 för att jag isåfall utnyttjar 1333Mhz-bussen gentemot DDR2's 800 max. (Såvitt jag vet)

Ursprungligen av myhrman:

Känns det värt att satsa på DDR3 istället för DDR2 som är sjukt mkt billigare? Är det någon enorm skillnad?

Borde inte en lägre klockad Core 2 Quad vara intressantare och tystare(?) än en högre klockad Core 2 Duo för musikbruk? En modern sequencer borde väl hantera flera kärnor utan problem.

  • Medlem
  • 2008-08-04 15:53

Det där är dyrt för ddr3 med. Köp en bra processorkylare så behöver du inte oroa dig för oljud. Chassit är alltid värt att satsa lite extra på förövrigt.

  • Medlem
  • 2008-08-04 16:05

Tror mer på något sådant. Ingen ide att ha 4 gb minne, xp kan inte adressera mer än ca 3,5 gb ändå. Hört att mer minne kan leda till instabilitet rentutav. Ska man ha mer minne behöver man 64bitarsos vilket är en hel hög med mer problem. Kanske langa på nån processorkylare med. Inte kollat speciellt noga på något, se det som ett förslag bara.

Den konfig. såg ju jättebra ut. Och billigare. Tack!
Fast det är ju isåfall DDR2 vs DDR3 som är frågan..

Ursprungligen av BMX:

Tror mer på något sådant. Ingen ide att ha 4 gb minne, xp kan inte adressera mer än ca 3,5 gb ändå. Hört att mer minne kan leda till instabilitet rentutav. Ska man ha mer minne behöver man 64bitarsos vilket är en hel hög med mer problem. Kanske langa på nån processorkylare med. Inte kollat speciellt noga på något, se det som ett förslag bara.

Tror det blir med DDR3, tack för hjälpen!

  • Medlem
  • 2008-08-04 16:31

Om du ska ha något annat moderkort, kolla att det stödjer dd3 bara.

Jepp det ska jag! Med denna kanske man kan spela Fallout 3?

  • Medlem
  • 2008-08-04 16:49

Det släpps till XBOX och PS3 också så det borde ju rimligen inte vara några problem.

edit: tydligen är det Oblivion-motorn

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-04 17:00

Jag valde också två kärnor, känns mer stabilt och funkar med alla mina program. Jag körde det beprövade chassit Antec Sonata Piano III, med PSU, tyst, billigt, snyggt.

Vad var det som inte funkade med Vaion?

1
Bevaka tråden