Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MC68B50P sökes till skadad Oberheim

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter med en Oberheim DMX som skadats i transport, och ett socklat chip (MC68B50P) har mist ett ben. Vad jag förstår är det en ACIA (Asynkron Communication Interface Adapter) för MIDI-expansionen. Tur att den var socklad!

Är det någon i krokarna av Sthlm/Uppsala som sitter på ett dylikt, eller har tips på var man kan åka och handla sig ett? Det känns ju overkill att beställa från Elfa !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-09 08:53

Den är inte så lätt att få tag på, ELFA har den inte, den verkar bara finnas på:

VINTAGE PLANET - Parts Service for Vintage Synthesizer Repair

Priset speglar hur lätta de är att hitta...

Försök att löda dit ett nytt ben om det finns något kvar i kretsen att löda på. Vet du att benet används till något, det kanske bara är bundet till jord?

Modifiera IC

Gjorde i ett annat fall en modifiering där benet var kapat på en IC
Använde en Dremel med sliptrissa + förstornings glasögon
Man slipar försiktig tills man ser ledningsbanan (Krångligt men det går)
Då den snurrar med ganska högt varvtal så får man vara VÄLDIG försiktig och lätt på handen
Sen lödde jag dit en tunn tråd ner till kortet.(Fixerades med epoxy)

ibland går det att löda en tunn tråd (t.ex en kardel frånen multiledarkabel) direkt till ytan där benet lossnat.

Benet är kapat jäms med kanten. Men det kan ju vara värt ett försök som ni säger.

Jag har ett par MC6850 till övers, men kommer inte ihåg om det var exakt den typen du söker (MC68B50P) Är inte hemma förrän på måndag kväll - kan kolla då om du vill. Ev kan det fungera med andra varianter av 6850, men tyvärr har jag inga datablad att jämföra med...

Tack, jag väntar med spänning!

Ursprungligen av The Introvert:

Tack, jag väntar med spänning!

5 V?

Ursprungligen av The Introvert:

Tack, jag väntar med spänning!

Tyvärr, jag hade bara "vanliga" MC6850P, alltså inte B-versionen som klarar 2MHz klockfrekvens...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-09 23:56

Den finns visst på Elfa.

kostar en dryg hundring.

WT

Ursprungligen av waveterm:

Den finns visst på Elfa.

kostar en dryg hundring.

WT

Åh? Har du en direktlänk, jag kunde inte hitta den genom deras sökmotor?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-10 09:13

Jo, det finns den som heter bara 6850:

ELFA - Elektronikdistributör i norra Europa

Jag är osäker på vad det är för skillnad mot den med ett "B" i namnet, antagligen är den buffrad eller något? Vet inte om det gör något.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-10 09:51

Same same.......different name. Different manufacturer.

WT

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-10 10:45

Njae, enligt databladet:

MC6850 Datasheet pdf - ASYNCHRONOUS COMMUNICATIONS INTERFACE ADAPTER - Motorola

så går 6850 att klocka upp till 1.0MHz, 68A50 att köra upp 1.5MHz och 68B50 upp till 2.0MHz. Det innebär att man alltid kan ha en B, men om det går att använda en 6850 i det här fallet beror på hur kretsen ser ut, det är möjligt att det inte kommer att funka.

Det var precis så jag förstod det också. Eftersom de flesta DIY MIDI-interface jag sett använt en "vanlig" 8650 så ökar även mitt hopp att den ska vara rakt utbytbar. Värt att pröva iaf.

Här en bild på eländet :-/ En skruv i överdelen har gått rakt ned i underdelen när lådan klämts ihop.

Ah, vilken otur! Hoppas det löser sig!

Om du kan avvara en så skulle jag ändå gärna testa med en!

Ursprungligen av The Introvert:

Om du kan avvara en så skulle jag ändå gärna testa med en!

Inga problem! Jag kan stoppa den i ett vadderat kuvert och skicka till dig. PMa din adress...

Ursprungligen av Europe Endless:

Inga problem! Jag kan stoppa den i ett vadderat kuvert och skicka till dig. PMa din adress...

PM skickat (och ja, jag är trött och menade att skriva 6850 i rubriken, inget annat... )

Om det inte funkar så kan du skicka den trasiga till mig så kan jag dremla och pilla lite.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-13 22:56

99.se to the rescue! To the 99-mobil.. (säges med batman-röst )

Oj, vad snälla ni är! Jag återkommer med PM, min mailprovider ligger nere sedan ett dygn tillbaks (första gången det strular på 8 år!) ...!

Tack, tack. Ska klura på någon fyndig ersättning

Holy interface adapter, Batman!

Det tog ett tag för mig och säljaren att hitta en överenskommelse, och efter det har jag haft sjukt mycket att göra på jobbet men nu blir det snart testdags. Europe ställde upp med en testkrets, många tack!

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-02-28 09:06

hallå..

lite sent men jag hatr en sån som du söker.
om det då är aktuellt fortfarande.

Hej Dag! Tack för erbjudandet - jag ska testa Europes "vanliga" M6850 först, men jag återkommer vid behov.
Himla snällt

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-02-28 19:18

Hmmm, tror att jag också har sådana liggandes i någon låda

1
Bevaka tråden