Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk till MacBook

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-12 13:39

Hej,

funderar påatt skaffa en Macbook. som standard och enda valbart alternativ sitter det 5400 rpm diskar i. ni som jobbar med dessa och Audio applikationer, upplever ni att det rullar på. Om inte när börjar det knaka.

Jag vill ha 7200 rpm i är det lätt att byta och isf hur mycket bättre blir det ?

/

Det rullar fint för mig, har nog aldrig märkt av att disken inte hinner med. Hade lite problem ett tag med ableton när mitt liveset blev stort men det visade sig vara minneshanteringen, hade bara en gig då. Testade att köra projekten på en snabbare extern firewire-disk men jag kunde faktiskt inte se nån märkbar skillnad i prestanda.

Vore kul att veta dock hur andra uppfattat det. måste snart byta ut min 80gigare jag med.. 7200 är det inte större risk att burken väsnas mer då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-12 13:54

Mycket lätt att byta om man bara är lite teknisk. Batteriet bort, 3 skruvar och sedan 4 skruvar. Jag har bytt i min MacBook Pro till en 7200 och märker inte av mer ljud eller värme.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-12 14:04

köp den billigaste konfigurationen, sen köper du en hårddisk någon annanstans. macbutikerna tar överpris för sina hårddiskar.

jag har en 320gb samsung 7200 i min macbook. märker av varken mer hetta eller mer ljud jämfört med min syrras som är samma, men med originaldisken. tror dock 5400rpm duger väl för de flesta ändåmål.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-08-12 14:09

Har en MB med 4 GB minne och kör med Logic 8. Funkar kalasbra utan att lagga det minsta.

Jag har en 5400-varvare i min svarta Macbook temporärt, och det går inte alls att köra så många ljudspår man vill i Ableton. Att skaffa 7200-varvare är att framtidssäkra sin dator, skulle jag säga.

intressant.. hur många är det då? Men visst, jag sitter väldigt sällan med fulla studioinspelningar men tycker att jag lastar på en hel del ibland.. Måste testa maxgränsen när jag kommer hem.

Jag tror gränsen var 14-15 spår i 44khz 16bit samtidigt.

Jag är nästan säker på att jag kunde köra flera audiospår i 44 kHz 24 bit på min gamla iBook med en 4200-varvare

Hivade just in 40 stereospår 44khz. 7 av filerna var 24 bit resten är 16 men.. det beter sig lika kvickt som det vore ett spår... D-lampan blinkar till nån gång vid start men det märks inte.

Satte alla på rec och spelade in en snutt, dvs 40 kanaler stereo 24bit i 44.1khz.. funkar fint, vanlig Macbook c2d 2ghz med 2 gig ram, 5400 80gigaren som satt i från början. Det såg lite jobbigt ut vid inspelning det ska erkännas, grafiken var låst bitvis särskilt i början, men den får med allt från att man trycker rec och inte ett klick eller sprak nånstans. Min åsikt är att spelar man in 80 kanaler kör man kanske inte på systemdisken oavsett.

Sitter iofs i XP nu men det hoppas jag inte har med saken att göra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-17 03:40

Tänkte vidare på det... Kör man Ableton live kan man ju ställa om varje "clip" så det läggs i RAM istället för att hämtas från HD´n. Då verkar systemet kunna gå ruggigt fett. Sitter iofs och jobbar med en iMac, så visst är det skillnad men gör man så och har redigt med RAM så kanske inte hårdiskens hastighet spelar den största rollen såvida man inte kör 30-40 spår...

Nä precis. Satt faktiskt igår på tåget och pillade på ett mixprojekt där alla filer låg på en gammal 20gig mp3-spelare via usb, orkade inte kopiera över men det gick fint. 10-15 kanaler sådär iaf, men den hackade till just i början så jag antar att det cashades upp i minnet snarare än streamade. Men som du säger när man kör session-läge och inte asmånga kanaler i taget med mindre clip via minnet så är hårddisken inga som helst problem. Snarare abletons minneshantering (vid långa stora liveset) men det verkar ocså ha blivit bättre numera. Mindre än 2 gig ram bör man inte ha för såna grejer.

1
Bevaka tråden