Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med att välja ljudkort

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-16 17:47

Det verkar som att jag ska få tummen ur, och ge mig i kast med att försöka skapa lite egen musik mha datorn. Ett första steg borde väl då vara att skaffa ett vettigt (externt) ljudkort.

Jag är helt oerfaren inom det här med musikproduktion, så vore väldigt tacksam för förslag och tankar.

Sitter med en bärbar PC, Windows Vista. Vore smidigt med ett kort av formatet ExpressCard/54, så att det kan sitta i hela tiden utan att ta upp extra plats etc. Annars är väl USB 2.0 och FireWire (4-pin) uttag där man skulle kunna sätta in ljudkort.

(och har någon några andra generella tips om vad jag bör tänka på/saker jag borde veta, så tar jag gärna emot dem )

  • Medlem
  • 2008-08-16 18:22

Echo gör bra kort (audiofire) och skall ha väldigt bra drivers för Vista.

Echo Digital Audio Corporation

RME har en cardbuslösning med firewireliknande anslutning till deras ljudkort om du helst ville köra på den porten...täntke efterssom du frågade om allmänna tips också, här: RME: Hammerfall DSP Cardbus Interface

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-26 21:43

Tackar för länkarna.

Hörde lite med en nisse, som sa att man generellt sett får bättre ljudkort för pengarna om man väljer USB eller FireWire-anslutna ljudkort, så det där med ExpressCard/CardBus kanske blir lite nedprioriterat.

Har läst på lite ställen, och kollat runt lite mer hur prisbilden ser ut rent allmänt. Kommer nog räcka med någon/några enstaka ingångar, iom att jag inte har några apparater vid sidan av (än så länge). MIDI-ingång ska finnas, men det har väl de flesta. Tror jag kommer lägga runt 1600 kr på kortet, och sedan något inte allt för avancerat MIDI-keyboard till det.

Finns det några märken som är "allmänt kända" som högklassiga/billigt skräp/allt därimellan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-30 09:57

Det finns ju kombinerade midiklaviaturer och ljudkort också, t.ex Line 6 TonePort KB37 eller Novation XioSynth.

1
Bevaka tråden