Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Juno-60

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-17 16:44

För ungefär två år sedan drabbades min stackars Juno av en sorts demens. Denna tog sig uttryck i oregelbundna omstarter, vilket gjorde den mer eller mindre oanvändbar. Efter råd från bl.a. SAS lyckades jag i går råda bot på detta genom att plugga ut och rengöra alla kontakter inuti synten - äntligen!

Det som återstår att göras, och anledningen till att jag skriver detta, är två saker:

1. Fixa det dubbeltriggande klaviaturet

Jag har vid ett tidigare tillfälle tagit ut och rengjort det, men detta har tyvärr inte hjälpt. Har någon här erfarenhet av liknande restaureringsarbeten?

2. Byta ut den sprakande mastervolympotentiometern.

Någon som vet vilken pot detta är? Ser ut som ett helvete att löda bort för en novis som mig. Vilken elektronikspray rekommenderas om jag skulle försöka rengöra den? 5-56 håller jag mig borta från.

  • Medlem
  • 2008-08-17 16:48
Ursprungligen av ZX81:

2. Byta ut den sprakande mastervolympotentiometern.

Dragit/snurrat den 100 något gånger? Fixat alla sprakande pottar jag stött på so far.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-17 17:03
Ursprungligen av BMX:

Dragit/snurrat den 100 något gånger? Fixat alla sprakande pottar jag stött på so far.

Tack för tipset! Efter att jag snurrat den cirka 30 gånger så försvann spraket helt, men sen kom det tillbaka igen efter att jag tryckte lite lätt på den. Det blev i vilket fall bättre än tidigare.

Inga idéer om klaviaturet? Såg att du beställde bussningar till Pro~One för ett tag sen. Vet inte om de båda klaviaturen är konstruerade på samma sätt. Mekaniken är i vilket fall rätt enkel så det borde ju gå att fixa.

  • Medlem
  • 2008-08-17 17:06

Inte beställt dom än, haft lite att stå i.. Ska beställa till både min pro one och octave cat'en vid tillfälle men jag tror inte det är samma bussningar som på J60..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-17 17:29

Köp Oszillin av Kjell & co och spraya i volympotten - smörjer och stärker rossliga kolbanor..
Kjell & Company - tillbehör helt enkelt!

Klaviaturet: Öppna och rengör kontakt-stången under hela klavituret från oxid. Gnid med t ex stålull...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-17 18:04

Stålull - att jag inte tänkte på det förra gången jag rengjorde! Den här gången blev resultatet mycket bättre. Vissa tangenter känns dock trögare än andra. Dags att byta ut fjädrarna?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-17 18:36

Stålull på bussbaren? Då är den garanterat förstörd. Dels ryker pläteringen så att det blir sämre kontakt, dels blir det enklare för ny smuts att sätta sig där. Nej, det är vanlig rengöring med lämpligt rengöringsmedel som gäller. Man måste dock göra det flera gånger ibland.

Sluta också spraya en massa trams i alla pottar. Skiten försvinner inte bara för att man sprutar i en massa konstiga substanser. Det kommer att komma tillbaka och slitaget på potten är minst 100 ggr högre när det är smuts i den. Öppna istället potten, rengör med t ex isopropanol och tandborste (vanligt diskmedel funkar ofta också bra), smörj potten om det behövs och stäng den sedan igen. Då klarar de flesta pottar 10-20 år till utan problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-17 18:39

elektronikspray EH!

isopropanol \ kanjang

släng den annars om den inte har DCBjax
senare skaffa en

-- jävla drag i infra~värmen i dess kretsar av nån anledning!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-17 18:45

101 infravärme från Roland

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-17 18:53

Jag antar att poten måste lödas bort innan den kan rengöras... :-/

En polare har förresten en Pro~One med grymt sliriga potar. Kanske borde rengöra dem också då man är i farten. Någon som vet ifall det är standardpotar, så att det är möjligt att skaffa nya om de mot all förmodan skulle gå sönder under rengöringen?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-17 19:26
Ursprungligen av ZX81:

Jag antar att poten måste lödas bort innan den kan rengöras... :-/

Ibland, ibland inte. Jag rengjorde nyligen samtliga pottar i min SH-5:a (38 st) och det var inte många som jag behövde löda loss. Är de PCB-monterade måste man i regel löda loss dem, men det är egentligen att föredra. Vill bestämt minnas att mastervolympotten på Juno-60 är PCB-monterad. Jag köpte själv en Juno-60 för några månader sedan och efter rengöring har den varit knäpptyst.

Ursprungligen av ZX81:

En polare har förresten en Pro~One med grymt sliriga potar. Kanske borde rengöra dem också då man är i farten. Någon som vet ifall det är standardpotar, så att det är möjligt att skaffa nya om de mot all förmodan skulle gå sönder under rengöringen?

Pottarna på Pro~One är av väldigt dålig kvalité. Jag har inte rengjort några sådana, men när det gäller vissa typer så måste man nästan räkna med lite spill. Den på Juno-60 är dock inga problem alls att rengöra.

Tyvärr är det inte så att det är lätt och går snabbt att lösa alla synthproblem. Om det tar 30 år för skiten att sätta sig är det inte säkert att det tar 30 sekunder för att få bort den. Det är dock jäkligt kul att sitta och spela och ratta på en ca 30 år gammal synth som om den vore ny.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-17 18:57

Hmmm...minns inte om det var exakt stålull jag körde - kanske bara var Lectro Clean på en bomulstuss, men jag tror inte att kontaktstången är plätterad alls så ingen skada skedd... Isoprop funkar säkert också..

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-17 18:58

~~~

OT: Den har DCB + Kentons Pro-DCB-omvandlare - funkar fint! Däremot är ju MIDI i sig inte särskilt tight, vilket jag stört mig på i många år. Det tightade dock till sig rejält då jag började köra MPC igen!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-17 19:47
Ursprungligen av ZX81:

~~~

OT: Den har DCB + Kentons Pro-DCB-omvandlare - funkar fint! Däremot är ju MIDI i sig inte särskilt tight, vilket jag stört mig på i många år. Det tightade dock till sig rejält då jag började köra MPC igen!

haha gøtt møssa

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-17 19:50

nej man vill inte vara tekniker
-- man vill vara musiker helst!
- jag trillar iofs till ⅝ på det ;]

1
Bevaka tråden