Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag har pimpat min MTB

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Gjorde ett test idag som funka så förbaskat bra att jag bara ville visa/tipsa andra om en halvannorlunda tillämpning.

Med en hyfsat "direkt från hyllan" lösning har jag satt på ett klicklåshållare på min mountainbike framme vid styret och har nu en riktigt schysst moving map display när jag är ute och cyklar, så att säga..

Lite bilder på Andreee.se

Häpp...

A

Cool....

Om du använder GSpot (tror jag det heter) så kan du få kompassriktningen.
Riktigt roligt.

Ursprungligen av Goflorp:

Cool....

Om du använder GSpot (tror jag det heter) så kan du få kompassriktningen.
Riktigt roligt.

Ja, jag har tittat lite på de program som finns. Jag har iTrail, men inte hunnit testa det så mycket. Jag har nämligen en annan GPS-loggare som är rätt kraftfull och bra (utan skärm).

Sen är jag löjligt förtjust i att se den lilla blåa pricken röra sig i realtid när jag cyklar, så jag har svårt att släppa kartan!!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-18 04:15

Ser bra ut, har själv letat efter något som får en att ge sig ut och utforska lite mer Hur exakt har du satt fast mobilen? Vad är det för hållare? Kan man ha ett fodral på mobilen samtidigt? Det hade varit bra att ha ett riktigt stadigt gummiskydd på mobilen ifall den/jag skulle trilla av

Snyggt ! Men ska iPhonen inte vara vänd mot dig så du kan läsa ?
Står på din hemsida; "bygga min egen dator". Jösses ! Låter svårt.
Min pappa byggde vår första TV genom en byggsats han köpte. Kommer inte ihåg det men minns hur han klättrade på taket och installerade antenner.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-17 22:56

Det gäller att ta det lugnt när man cyklar i så fall. Jag brukar göra några rejäla krascher per år med min MTB och jag tror inte iPhonen skulle gilla det...

Nåja, snyggt var det iaf

Hej på er!

Kul med lite feedback...

KaRo- telefonen är rättvänd när man cyklar och läsbarheten är faktiskt riktigt bra!

Visst får man ta det försiktigt! Tanken är nog inte att ha den framme på de värsta trailsen. Det händer ju att man lägger sig...
Men det är en mycket enkel klick-mekanism, så vill jag ta bort den tillfälligt så är det ett 2 sekunders jobb. Men den är rätt fin att ha på lite längre turer när man inte är på hemmaplan.
Man behöver ju inte ha den igång hela tiden heller, men jag blev positivt överraskad av att batteriet höll som det gjorde. Var ute i 55 minuter med GPSen på hela tiden (och skärmen då så klart). Slog inte ens av WLAN och det var me 3G på. Ljusstyrkan var strax under medel, men närmare mitten är minimum.
Efter turen hade var ca 80% av batteriet kvar.

Om du klickar på bilden så får du upp en liten bildserie. Där bör det framgå att jag har iPhonen i ett fodral som du säger. Annars hade det nog varit för riskabelt.

Mitt fodral var förberett med en bälteshållare i hårdplast.

På en av bilderna ser du baksidan av mitt hölje. Där är en knopp, också av hårdplast som man skjuter in i hållaren som sitter på styret, tills dess att det "klickar". Sen sitter den fast. Telefonen kan rotera kring infästningen.

Skall se om jag kan få upp nån video med lösningen in action.

Hur bra är GPS:en på att mäta hastighet? Jag drog ner nåt program som var gratis som visade hastighet efter GPS. Funkade inget vidare i bilen.

Var köper man ett sånt iPhone-fodral/fäste?

Vore intressant med lite recensioner på GPS-program från AppStore om det är någon som har testat.

Ursprungligen av stevenD:

Hur bra är GPS:en på att mäta hastighet? Jag drog ner nåt program som var gratis som visade hastighet efter GPS. Funkade inget vidare i bilen.

Var köper man ett sånt iPhone-fodral/fäste?

Vore intressant med lite recensioner på GPS-program från AppStore om det är någon som har testat.

Jag är inte intresserad av att använda den som bilnavigation, så jag kan tyvärr inte svara på din fråga. Har dock hört att det skall komma en mjukvaruuppdatering, eller ett program, som gör att den skall fungera bättre till bil.

Men jag tror aldrig det var det tilltänka användningsområdet, om det nu överhuvudtaget är upp till Apple att bestämma sånt.

Jag köpte mitt fodral i en auktoriserad Applebutik i Zürich. Jag tror det är Phillips (av alla) som gör mitt. Finns nog ett oändligt antal att välja från.

  • Medlem
  • 2008-08-18 20:51

Vad som är lite skoj är att det ser ut på Google Maps att du är mitt ute i en flod

Ursprungligen av F:

Vad som är lite skoj är att det ser ut på Google Maps att du är mitt ute i en flod

Ja, jag står i princip med ena foten i vattnet. Huset ligger ända nere vid floden Limmat som rinner genom Zürich, så man kan nog säga att markeringen på kartan är korrekt med hänsyn till skalan på bilden.

GPS:ens mätningar och visningar är jag väldigt nöjd med!

Cool, blev sugen på att söka upp ett liknande fodral och göra samma sak.

Någon vet om det går att få tag på detta fodral, eller ett liknande? Var inne på Macoteket, men de hade inte något som var ens i närheten.

1
Bevaka tråden