Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bokföring av ej momspliktigt syfte??

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå
Sitter och bokför på ett företag (AB)som för ett tag sen startade ett bygge som ej ska användas för momspliktigt syfte för företaget. Därav har bokföringen ställt till lite huvudbry för mig som är rätt så grön. Får bla omvända momsfakturor där det i vanliga fall vid omvänd moms konteras
4425 2440
2647 2617
Men i detta fall ska dessa fakturor enl. vår bokföringsbolag konteras
4425 2440
1181 2617
Vid månadens avslut är det detta som ska redovisas till Skatteverket. Dock efter detta innan månadens avslut, ska jag göra en omföring från4425 till 1181 som är pågående nybyggnation.
Men får också "vanliga" momsfakturor men dessa, enligt revsionsbolaget ska jag kontera vanligt
2641 2440
4010
Har faxat dom både omvända momsfakturor och vanliga och fått till svar att så ska det vara. Men jag tycker det är ologiskt, momsen får ej lyftas på omvända momsfakturor, men ska göra det på en "vanlig" faktura?? Blir detta verkligen rätt??:'(
Någon annan som vet hur det ska göras exakt, när det gäller en nybyggnation som inte går som ett momspliktigt syfte?? Någon som kan förklara??:confused:

Det din redovisningsfirma och du talar om är den nya byggmomsen, som innebär att byggföretag skall redovisa moms tvärtom mot det "vanliga" sättet, det kallas även omvänd skattskyldighet.

Det förklaras mycket bra i en bok som heter Rätt moms 2008, sid 114 eller i en bok som heter "Redovisa rätt 2008" sid 586.

Reglerna gäller endast byggtjänster och mellan byggföretag.

Tyvärr hinner jag just nu inte förklara mera, kan du få tag i dessa böcker på ditt bibliotek?

Läs lite mera här: Omvänd skattskyldighet inom byggsektorn | Skatteverket [NS4 version]

Ja, byggmomsen är jag helt på det klara med när det gäller och varför.

Men just i detta fallet då när det är ett bygge som ej är momspliktigt syfte ska det redovisas annorlunda enligt en revisor som jag har kontakt med.
Det är just det som jag vill ha förklarat.

1
Bevaka tråden