Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple .mac blir MobileMe

Tråden skapades och har fått 383 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av hugin:

Det är inte möjligt att ställa in en "reply to"-adress i Mail.app heller.

Jo, om du ställer in två konton i Mail.app. Då kan du välja vilket av de kontona som du skall svara med. Välj då det som inte är MobileMe.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-14 09:22
Ursprungligen av oliverwide:

Jo, om du ställer in två konton i Mail.app. Då kan du välja vilket av de kontona som du skall svara med. Välj då det som inte är MobileMe.

Det är något helt annat än det jag pratar om.

Ursprungligen av hugin:

Det är något helt annat än det jag pratar om.

Vad menar Du då? Att man skall kunna skriva in vilken adress som helst?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-14 12:14
Ursprungligen av oliverwide:

Vad menar Du då? Att man skall kunna skriva in vilken adress som helst?

Nej, se Ylans bild och "Svara till"-fältet. Det är vad vi pratar om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-13 23:29
Ursprungligen av hugin:

Det är inte möjligt att ställa in en "reply to"-adress i Mail.app heller.

Jodå!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-14 09:23
Ursprungligen av Ylan:

Jodå!

Vänligen, Ylan

Ja, det stämmer. Jag var kanske lite otydlig. Mig veterligen finns det inget sätt att ställa in en permanent "svara till"-adress. Men man kan så klart göra det för varje individuellt mail man skickar.

Ursprungligen av hugin:

Ja, det stämmer. Jag var kanske lite otydlig. Mig veterligen finns det inget sätt att ställa in en permanent "svara till"-adress. Men man kan så klart göra det för varje individuellt mail man skickar.

Vilket inte är allt för kul.

Jag riggade ett vanligt IMAP-konto med mina MobileMe-uppgifter, där jag ställde min adress på min egen domän som svarsadress.
Då tillät inte Apple att man skickade mailet. Trots att användarnamn och lösenord till smtp-servern stämde, så känner deras servrar av att man försöker skylta med en icke MobileMe-adress.

Då ställde jag istället in en egen smtp-server, så att jag skickar mail via mitt konto hos Loopia. det fungerar förvisso helt okej, men när man synkar kontot på sin iPhone tappar man push-funktionen.
Dessutom är det bara i Mail.app och i iPhonen (efter att ha synkat kontot med kabel från iTunes) som man svarar med sin egen adress. När jag loggar in på MobileMe och mailar identifierar jag mig så klart som fredrik.dolk[at]me.com

Det är dock så jag kör nu. Min iPhone kollar mailen varje kvart, istället för att få mailen via push. Dessutom får jag stå ut med att inte kunna identifiera mig med min egen domän när jag kör webmailen.

Vad som är ännu värre - för mig - är att det inte går i iPhone'n. Detta gör att jag inte kan eftersända alla mina mail till min egen domänadress till mitt MobileMe-konto - få dom pushade och kunna svara på dom med min egen domänadress som avsändare. Trist. Trist.
Mail-push blev nu ointressant för mig. Kalender-push är dock finemang.

Ursprungligen av Ylan:

Det verkar inte möjligt i webbappen!

Vänligen, Ylan

Har fått problem med min adressbok. Innan jag drog igång MobileMe så var allt frid och fröjd. Men efter jag ställt in att allt ska gå över "Molnet" så är det tomt i adressboken i telefonen? Men inte på datorn, eller me.com ?

Har du lagt in (i telefonen) att kontakter ska pushas från molnet?

Ja, var inne och dubbelkollade det precis. Har på mitt Mac konto valt att E-post samt kontakter skall pushas. Men ändå fungerar det inte

Kan ni logga in på MobileMe via www.me.com? Går fan inte för mig...

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-14 15:03
Ursprungligen av erikohman:

Kan ni logga in på MobileMe via www.me.com? Går fan inte för mig...

Går hur bra som helst för mig. Funkar nästan snabbt t.o.m.

Ursprungligen av hugin:

Går hur bra som helst för mig. Funkar nästan snabbt t.o.m.

Hmm, får bara att det är fel på min anv. eller lösen trots att dom funkar bra i iPhonen i Mail...

har någon lyckats med att ställa in Mail, så att det går skicka mail från datorn? Jag får bara felmeddelande på smtp.me.com.. Hur har ni gjort?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-07-14 14:37
Ursprungligen av jonas.larsson:

har någon lyckats med att ställa in Mail, så att det går skicka mail från datorn? Jag får bara felmeddelande på smtp.me.com.. Hur har ni gjort?

Jag fick oxå felmeddelande men jag provade att göra ett nytt konto i mail.app och valde då att mail.app skulle sätta upp mobilme själv och då gick allt bra efter det..

Det visade sig vara att det inte ska vara smtp.me.com utan smtp.mac.com

Jag har ju comhem så ja satte mailout.comhem.se istället, och det fungerade lika bra..

Vad kan jag göra åt detta? Det står:

Tillbaka til min Mac fungerar inte som det ska eftersom den kräver en router med stöd för NAT-PMP (NAT Port Mapping Protocol) eller UPnP (Universal Plug and Play). Kontrollera att routern har stöd för ett av dessa protokoll och att det är aktiverat.

Jag använder Airport Express. Kan jag göra någon inställning där? Eller är detta någonting jag skall tala med min leverantör om?

  • Medlem
  • Malung
  • 2008-07-14 14:36
Ursprungligen av jobruce:

Vad kan jag göra åt detta? Det står:

Tillbaka til min Mac fungerar inte som det ska eftersom den kräver en router med stöd för NAT-PMP (NAT Port Mapping Protocol) eller UPnP (Universal Plug and Play). Kontrollera att routern har stöd för ett av dessa protokoll och att det är aktiverat.

Jag använder Airport Express. Kan jag göra någon inställning där? Eller är detta någonting jag skall tala med min leverantör om?

Gå in på AirPort-verktyg (finns i Program>Verktygsprogram) När din AirPort dykt upp, klicka på "Manuell inställning" Välj "Internet" Klicka "NAT" Markera "Aktivera NAT-portkopplingsprotokoll

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 14:06

Jag har problem med mitt "Moln". I Kontakter har jag lagt in allas födelsedagar vilket i vanliga dator innebär en kopiering/prenumeration från Adressboken till iCal men i "Molnet" försvinner det. Likaså när jag synkar det med iPhone. Vad göra?

Ursprungligen av Meo:

Jag har problem med mitt "Moln". I Kontakter har jag lagt in allas födelsedagar vilket i vanliga dator innebär en kopiering/prenumeration från Adressboken till iCal men i "Molnet" försvinner det. Likaså när jag synkar det med iPhone. Vad göra?

Jag har samma problem.

Jaha, nu funkar det.
Hörde nått om folk som ändrat till långt lösenord så jag testade det å nu kan jag logga in, vilken rolig bugg!

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2008-07-14 15:58

Nu fungerar MobileMe hos mig! Men vart tog Apple Icards vägen? :/ Tog dom bort dom helt?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-14 17:00
Ursprungligen av Nelson:

Nu fungerar MobileMe hos mig! Men vart tog Apple Icards vägen? :/ Tog dom bort dom helt?

Ja. Det och bokmärken togs bort.

Hej,

jaghar en fråga som kanske är ganska självklar, men jagär ganska dålig på webb. Har signat upp ett trial-konto hos MobileMe (och fick också 1 163 kronor reserverat på mitt konto, tack!!) då jag tycker att MobileMe verkar vara en bra allt i ett lösning för mig. Tänkte nämlugen lägga upp min hemsida på MobileMe och avsluta mitt avtal med webbhotell. Men, går det verkligen att använda MobileMe osm webbhotell eller har jag missuppfattat något? Gör min hemsida i iWeb så jag tycker det verkade som en smidig lösning.

/Carl

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-14 16:57
Ursprungligen av julius:

Men, går det verkligen att använda MobileMe osm webbhotell eller har jag missuppfattat något? Gör min hemsida i iWeb så jag tycker det verkade som en smidig lösning.

/Carl

Om du nöjer dig med sidor du gör i iWeb så kommer du nog klara dig bra med bara Mobile Me. Men det skiljer sig en del från ett vanligt webbhotell. Du kan t.ex. inte köra php och mysql etc. Det är ren html som gäller.

Jag tycker inte push fungerar så värst bra.. Jag kan få 2 mail till datorn, vänta 10 min utan att få det i telefonen, men går jag in och hämtar manuellt så kommer dom. Och allt är inställt som de ska vara.

Sen så har jag inte lyckats med att få mina kontakter på mobileMe att synca med iPhonen..

Varning: Om ni har ställt in olika ringsignaler för olika personer i iPhone så försvinner dessa om man kör push även för Adressboken.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-14 20:59
Ursprungligen av Zimmerman:

Varning: Om ni har ställt in olika ringsignaler för olika personer i iPhone så försvinner dessa om man kör push även för Adressboken.

Tack för varningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-15 08:40
Ursprungligen av Zimmerman:

Varning: Om ni har ställt in olika ringsignaler för olika personer i iPhone så försvinner dessa om man kör push även för Adressboken.

Jag pushar mina kontakter till vår exchangeserver på jobbet och personliga signaler funkar kanon för mig... foton för varje kontakt också.

Tänkte att det kan vara bra att veta att det kanske funkar annorlunda för mobileme och exchange.

Bevaka tråden