Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor ang. enskild firma...

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så här ligger det till. Jag + en person i USA har jobbat
på ett program till Apples iphone.

Jag står som kontoinnehavare på Apples "Appstore" där programvaran kommer att säljas.
Apple kommer varje månad att sätta in vinsten från försäljningen på mitt bankkonto.

Min "kollega" i USA kommer få 70% av vinsten, jag 30%.

Hur funkar detta för mig skattemässigt?
Funderar därför att fixa enskild firma.
Därefter kommer jag föreslå honom att "fakturera mig"
70% av vinsten varje månad. Han har inget eget företag i USA.
Kan jag bli skyldig att betala arbetsgivaravgifter och annat konstigt?

Jag har ett fast vanligt jobb vid sidan om. Hur dras skatten då?
Låt säga att jag har 22.000:- i vanlig lön.
Programmet ger 10.000:- i vinst till oss på en månad.
7.000:- sätter jag in till Amerikanen 3.000:- blir kvar till mig.
Hur får man då ut pengarna skattat och klart i praktiken? Och hur mycket blir kvar?

Behöver jag skatta för hans pengar också eller nåt annat struligt?

Ingen som har en susning?

Det bästa är nog att kontakta skattemyndigheten och be om svar.

Spontant så tror jag att du kan åka på arbetsgivaravgifter, å andra sidan har jag inte en aning om hur det fungerar över landsgränserna så ta det med en nypa salt

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-09-03 10:13

Det kan vara knepigt om du har enskild firma, då kan skattemyndigheten tycka att du skall skatta för din kollegas del oxå, bäst att kolla med vårt kära RSV.

Har du AB så är det inga problem, då kan han fakturera dig pengarna.

Om du får 3000:- in till ditt företag så skall du betala arbetsgivaravgifter (ca 32,5%) på nettobeloppet, alltså "lön" + arbetsgivaravgifter = 3000:- .

Din "lön" blir då: 3000/1,325 = 2264:- , (arbetsgivaravgifter = 3000- 2264 = 736) dessa 2264 skall du sedan betala inkomstskatt på, storleken beror på vad du har i lön forutom dessa pengar.
Blir inte mycket kvar........

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-09-03 10:15

Glömde momsen, de som apple betalar dig är det inklusive moms ?

Ursprungligen av Pasay:

Glömde momsen, de som apple betalar dig är det inklusive moms ?

Vet inte riktigt. Apple betalar ingen skatt över huvud taget. Eftersom Sverige-USA
har nått sånt 0% avtal av nått slag. Med andra ord sätter de in 70% av vinsten
rent rakt av på mitt konto varje månad.

Hittade detta i nån broschyr från Skatteverket.

A. Tjänster enligt huvudregeln
Var anses tjänsten omsatt och vem är skattskyldig i Sverige?

1. Säljaren är etablerad i
2. Tjänsten tillhandhålls i
3. Tjänsten anses omsatt i
4. Skattskyldig i Sverige är

1. land utanför EG
2. Sverige
3. utlandet
4. ingen

Vet inte ifall detta kan gälla i mitt fall?

De borde uppdatera appstore-dealen med svenska regler; Istället för utvecklaren 70 % och Apple 30 % borde det stå Apple 30 %, staten 60 % och så utvecklaren 10 %...

Ja, det tycks ju vara sjukt svårt att starta eget. Nej det blir inte mycket pengar kvar.
Det svåra är ju att han skall ha hela 70%.
I värsta fall om jag gör fel antar jag att jag till och med kan gå minus ifall
jag inte ser upp med alla konstiga skatteregler. =P

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-09-03 12:47

Om du tar det "vitt" så blir du nog tvungen att betala skatt i Sverige.
Skicka ett mail till RSV och ställ frågan direkt om vad som gäller,
dom är bra att ha och göra med och svarar gärna på frågor och kommer med förslag.

Jo, jag hade tänkt köra det vitt dvs betala de skatter jag är tvungen till.
RSV pratar ett annat språk än mig = förstår dom inte.

Så den stora frågan är ju köpandet av tjänsten på 70% av vinsten varje månad av min kollega.
Ifall det "enkelt" går att lösa med att han bara fakturerar mig 70% av vinstsumman.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-06 19:13
Ursprungligen av drifter7508:

Jo, jag hade tänkt köra det vitt dvs betala de skatter jag är tvungen till.
RSV pratar ett annat språk än mig = förstår dom inte.

Så den stora frågan är ju köpandet av tjänsten på 70% av vinsten varje månad av min kollega.
Ifall det "enkelt" går att lösa med att han bara fakturerar mig 70% av vinstsumman.

10.000 kr - 30% skatt = 7.000 kr.
Jag hoppas att din "kompanjon" ska ha 70% av vinsten, och inte 70% omsättningen...

Kanske är det så att ni båda tjänar på att låta din kompanjon ta inkomsten och du får 30 off från han/hon??

Kolla upp dessa skatteregler innan ni går igång...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-09-03 15:56

Kolla Med RSV vad som gäller för enskild firma.
Annars får du skatta loss det och skicka det skattat och klart till
din kollega.
O:-)

Håller med Pasay, kolla med skatteverket. Går in och prata med dom, de gånger jag har haft med dom att göra har jag fått bra svar från dom och om man inte 'pratar samma språk' fråga en gång till...

Varför krångla till det. De svenska reglerna är mycket enkla och tydliga.

Du beskattas inte för dina kassaflöden.
Du beskattas för din vinst.

T.ex:
Om du får 10.000 kronor inklusive moms = 8000 exklusive moms från Apple och din vän fakturerar dig 70% = 5600 kronor så blir dina intäkter 8000 - 5600 = 2400 kronor. Från det får du sedan dra för alla dina olika omkostnader, t.ex. internet, ny dator och iPhone och hur mycket är det då du har kvar att beräkna skatten på?

Det svenska skattesystemet är inte krångligt och skatterna för små och stora företag är inte höga.

Helt riktigt räknat, men det fans en liten hake som bör kollas upp och det är att vännen inte har ett företag. Hade alla parter varit inom svenska gränser är det frågan om någon form av anställning. Inget företag, ingen f-skatt. Men hur det behandlas när bara en är i Sverige och de andra i USA har jag ingen aning om.

I denna tråd har jag och några till förklarat hur det fungerar med inkomster från Appstore:

http://www.99.se/utveckling/248058-appstore-hur-g-r-med-skatter-etc.html

Denna tråd handlar om ifyllandet av blanketter mm:
http://www.99.se/utveckling/248972-app-store-paid-contract-ans.html

Jorå Taz, ena tråden har jag startat och i den andra är jag delaktig.

Min kompanjon skall ha 70% av vinsten. Problemet är att han endast är 17 år och kan således inte stå som juridisk person på appstore. Så därför är jag reggad där och kontot är mitt.

10.000- 30% skatt ? Hur menar du då?

10.000 - 7.000 (utgift) = 3.000 ... sen dras väl alla skatter + övriga avgifter
från den summan av mig?

kejjo berättar inte hela sanningen om skatter. 30% i skatt är vad en privatperson ser att det dras i skatt på lönebeskedet. Ovanpå det betalar arbetsgivaren 40% till i skatt.

14.000 total lönekostnad, det är inkl arbetsgivaravgifter ovanpå lönen (x 1.42 ungefär).
10.000 är din bruttolön.
3.000 går bort i skatt, kallas för personalskatt och det syns på lönebeskedet.
7.000:- är din nettolön, vad din arbetsgivare skickar till ditt bankkonto.

Tittar man på kalkylen som egen företagare, så visar det sig att totala lönekostnaden är 14.000:- och av det får man behålla 7.000:-, en snabb överslagsberäkning ger att det är ca 50% man betalar i skatt (då man som egen företagare betalar sina egna arbetgivaravgifter eller egenavgifter om man har enskild firma) och runt där ligger det alltså. Eller snarare strax över 50%, när lönebeloppet är större och marginalskatterna märks mera.

Så kalkylen för dig och din kompanjon kan alltså se ut så här.

Inkomster från Applestore 10.000:-
Ovanpå det delar ni 70%/30%. Dvs den ena får 7.000:-, den andre får 3.000:-.

På beloppet 7000:- skall ca hälften betalas i skatter (arbetsgivaravgift eller egenavgifter + personalskatt), dvs 3.500:- till skattetrollen och 3.500:- till bankkontot.

På beloppet 3000:- skall ca hälften betalas i skatter (arbetsgivaravgift eller egenavgifter + personalskatt), dvs 1.500:- till skattetrollen och 1.500:- till bankkontot.

Totalt skall på beloppet 10.000:- i inkomster betalas skatter för 3500:- + 1500:- = 5000:-. Du ser, ungefär hälften går bort i skatt.

Det exakta beloppen framgår av min lösning för att producera lönespecifikationer som du kan ladda hem från min bokföra moms site.

Lönespecifikationer:
Bokföra moms, skatter, utgifter och intäkter - Lönespecifikationer

Missade att partner Mr 70% bor i USA. Du är då inte skyldig att betala hans skatter, det får han göra själv. Alltså deklara sina inkomster i sin egen deklaration. Då blir det 7000:- skickar du till USA som betalning på hans faktura (ingen moms på det heller), sedan skickar du 1500 till skatteverket och 1500 till dig själv.

Ursprungligen av Taz_1999:

Missade att partner Mr 70% bor i USA. Du är då inte skyldig att betala hans skatter, det får han göra själv. Alltså deklara sina inkomster i sin egen deklaration. Då blir det 7000:- skickar du till USA som betalning på hans faktura (ingen moms på det heller), sedan skickar du 1500 till skatteverket och 1500 till dig själv.

Precis! Det är detta jag funderat över!
Så jag behöver inte betala arbetsgivaravgifter åt denna amerikan
trots att han är privatperson?

Han kan således bara skicka en faktura till mitt företag på 70% av vinsten varje månad?
Vad skall finnas med på hans faktura för att den skall vara godtagbar för skatteverket?
Räcker hans namn, adress + Soc sec. number?

Du bokför hans faktura som en kostnad i din enskilda firma. Du behöver inte hans soc sec number (eller tax idetifier code eller vad det nu hette). Det är ingen som i Sverige som kommer att använda sig av det.

Jo, vad som skall finnas med på en faktura i Sverige har jag beskrivit väldans tydligt på denna sida:

Vad skall en faktura innehålla (bokföra moms . se)

En del saker "faller bort" då fakturan är mellan länder som inte är med i EU, tex momsreg nr är ju onödigt.

1
Bevaka tråden