Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lödklump på kretkortet

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2008-08-29 03:58

Hej!

Min Yamaha tx81z har lite problem med att den tappar minnet titt som tätt så jag misstänker att batteriet sjunger på sista versen så jag öppnade upp den ikväll för att se vad det var för batteri så att jag kunde beställa ett nytt då jag såg en lödklump på kortet som jag inte förstod mig på. Det fanns inga komponenter kopplade till den på ovansidan samt att den skilde sig från de andra genom att det inte såg ut som att den var maskinellt ditsatt (tror jag) eftersom det var bruna kanter runtom och den var större och tjockare. Det enda kan tänka på är att något på kortet blivit bortskrapat skadat och att sedan någon har lagt denna klump som en brygga. I övrig ser det inte ut som någon har rört något inuti den tidigare. Är inte så haj på elektronik som ni säkert förstår. O:-)

Bifogar en kass mobilbild där jag har märkt ut klumpen samt plus och minus.

Vad tror ni? Något att bry sig om?

// indigo

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-29 07:50

Antagligen inte. De bruna kanterna är antagligen bara resultat av gammalt fluss-medel och påverkar klumpen inte ledningen i plusbanan (i dialonal sträckning vänster-höger), så är det inget att bry sig om. Testa med multimeter om du är osäker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-29 07:58

Har du garanti kvar?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-29 13:11

Låter som ett bra upplägg för ett nytt X-files avsnitt.
"Var kommer den främmande brunkantade klumpen ifrån, vem har satt dit den, varför?
Zoom fram och tillbaka på den mystiska oskarpa bilden.

*intromelodi*

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-29 13:20

Nu ser ju jag inte så bra på bilden men Kroffes förklaring är mycket bra med ett tillägg: Det kan ju vara en "via", alltså en anslutningen mellan ovan- och under-sidan på kortet.

1
Bevaka tråden