Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Profiler i iPhone:en

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har beställt men ännu inte fått min iPhone och undrar lite försiktigt om det finns profiler i iPhone:en. För er som inte är bekant med profiler så är det ett smidigt sätt att göra en mängd inställningar på en och samma gång genom att byta profil.

T ex kan jag ha en profil som heter jobbet, en som heter bilen, en hemma och en natt. När jag är på jobbet vill jag inte ha hög volym på ringsignalen eftersom det stör mina arbetskamrater, men jag vill att skärmen hela tiden är igång eftersom jag alltid har en inkopplad mot strömadaptern, osv. När jag sedan åker hem för dagen i min bil växlar jag profil till bilprofilen, som har sina specifika inställningar osv.

Är det någon som vet om detta finns eller ska man måsta skriva en liten app själv?

/.

Det finns inte. Du är välkommen att skriva den själv. Berätta hur det går.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-09-01 06:31

Tyvärr har du endast Tyst och Normal läge på en iPhone.

Det enda jag hittat med Tyst läget är att du kan ställa in om det ska vibrera eller inte.

Men detta vore ju riktigt intressant att ha så om någon får för sig att programmera något liknande så får ni gärna skriva i forumet.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-05 18:03

Däremot kan man höja/sänka volymen på ringningen med knapparna på sidan av telefonen.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-09-12 15:06

olika profiler?

Hejsan!
Är det någon mer än jag som saknar en profil funktion på denna annars grymma lur?
Jag menar en fuktion där man kan anpassa ringsignaler/ljudnivå efter var man är som t.ex. kontoret, bilen, ute, ljud på/av räcker inte riktigt till tycker jag... vad säger nu?

Ja, som gammal SE-användare så saknar jag oxå profilerna som fanns i dom lurarna. Men man kan ju hoppas att det kanske kommer nån trevlig lite app för detta

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-12 15:10

Saknar det inte, använde det aldrig med mina tidigare lurar. Tycker det funkar bra med att telefonen antingen ringer eller är tyst/vibrerar.

Ursprungligen av speer:

Hejsan!
Är det någon mer än jag som saknar en profil funktion på denna annars grymma lur?
Jag menar en fuktion där man kan anpassa ringsignaler/ljudnivå efter var man är som t.ex. kontoret, bilen, ute, ljud på/av räcker inte riktigt till tycker jag... vad säger nu?

Helt allvarligt, om det är just ljudvolymen som är dealen, kan jag inte komma på hur det skulle vara smidigare med en profilfunktion än att bara trycka på volymknapparna för att ändra den sktuella ringvolymen - man slipper gå in i några menyer etc. Bara att ställa volymen.

Ursprungligen av theplague:

Helt allvarligt, om det är just ljudvolymen som är dealen, kan jag inte komma på hur det skulle vara smidigare med en profilfunktion än att bara trycka på volymknapparna för att ändra den sktuella ringvolymen - man slipper gå in i några menyer etc. Bara att ställa volymen.

Profiler är precis som allt annat, något som vissa vill ha, andra inte. Själv har jag en ganska varierad dag och det kan vara allt från lyssna på musik när jag cyklar till att sitta i möten där jag inte vill störas av någon annan än min fru och min chef via att jag sitter på kontoret och bara jobbar.

Profilfunktioner jag har sett är förutom ljudvolym även filtrera vilka telefonsamtal som släpps fram, om vibratorn ska vara på, om ljud från SMS eller mötesbokningar ska ljuda. En annan tanke är att kunna sätta på mellan vilka tider som profilerna ska vara på. Nattproilen går på automatiskt kl 22, jobbprofilen är på mellan 08 och 17.

/.

Möjligheten till profiler är ju en jättebra grej!!

Man kan ju då konfigurera telefonen så den bara genom ett par knapptryckningar får helt andra inställningar som passar olika behov.

Man kan välja t ex ett annat sätt att ringa, stegrande ringsignal (ojsan det hade inte den fina iPhone heller..) olika vidarekopplingar, olika ljusstyrkor, vibrera eller inte m.m m.m.

Det blir ju mer och mer vanligt med just profiler, inte bara på mobiltelefoner, så att Apple inte har den möjligheten känns ju lite sniket när man ändå vill ha det till att iPhone är världens bästa och mest avancerade lur. Tyvärr är det ju en ganska lång väg dit, även om iPhone är bra på mycket och unik i vissa avseenden.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-12 17:20
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Möjligheten till profiler är ju en jättebra grej!!

Man kan ju då konfigurera telefonen så den bara genom ett par knapptryckningar får helt andra inställningar som passar olika behov.

Man kan välja t ex ett annat sätt att ringa, stegrande ringsignal (ojsan det hade inte den fina iPhone heller..) olika vidarekopplingar, olika ljusstyrkor, vibrera eller inte m.m m.m.

Det blir ju mer och mer vanligt med just profiler, inte bara på mobiltelefoner, så att Apple inte har den möjligheten känns ju lite sniket när man ändå vill ha det till att iPhone är världens bästa och mest avancerade lur. Tyvärr är det ju en ganska lång väg dit, även om iPhone är bra på mycket och unik i vissa avseenden.

Dr Tinnitus

Finns iofs en signal som är stegrande.

Ursprungligen av zappee:

Finns iofs en signal som är stegrande.

Nej, inte stegrande i egentlig mening. Mensyegrande ringsignal så avses ju normalt på mobiltelefoner att ringningen börjar på lägsta volym (kanske bara vibrator först) sen ökar den för varje ringning till den slutligen ringer på maxvolym, ja om man inte hunnit svara för det förstås.

Den stegrande signal du menar är väl den som har tre-fyra toner från lägre till högre, men det är ju samma volym på alla.

Dr Tinnitus

personligen använde jag bara profiler för att gå från normalt läge till ljudlöst.
Knappen owns

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-09-14 00:06

knappen på utsidan är verkligen guld! Missbrukar den nog

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-14 16:14

Var och varannan tråd här handlar snart om vad iPhone saknar och inte vad den har, det finns ingen information eller kunskap att hämta längre utan det är bara "gnäll" tycker jag. Att så många ägnar tid åt att jämföra iPhone med tex SE och Nokia och säga, men den har ju inte det och inte det. Det är lite konstigt tycker jag. Jag ser i stället vad iPhone har och att det är en pryl (telefon) med ett nytänkande i sitt format och funktioner, tillsammans med min dator (Mac) som gör att andra telefoner känns gamla och omoderna. Precis som iPod gjorde med de mp3-spelare som då fanns, då den kom med sitt klickhjul, 5GB lagring, firewire och iTunes.

Visst, iPhone har inte profiler, som du har vant dig att se dom hos SE och Nokia, istället får du lära dig att tänka på ett annat sätt när du använder en iPhone. För mig är det viktigare att telefonen kan synkroniseras mot mina datorer (adresser, kalender, mail) och det gör den 100% bättre än de andra. Dessutom har vi bara sett en liten spets av isberget när det gäller smarta och användbara program till iPhone, det har faktiskt bara gått 2 månader sen Appstore öppnade. Och drygt ett år sedan den Släpptes. Hur länge har Ericsson jobbat med telefoner?

Visserligen tror jag att det är lättare för en person som använt Mac och blivit tvingad att stå ut med SE och de andra mobiltillverkarnas styvmoderliga sätt att behandla oss, med få och knappt användbara program och funktioner för Mac men även där är många snabba på att döma ut iPhone.

Ericsson har jobbat med telefoner sedan 1876 och Sony har funnits sedan 1946 ändå kan Apple knäppa dom på näsan

Ursprungligen av MatsOlov:

Var och varannan tråd här handlar snart om vad iPhone saknar och inte vad den har, det finns ingen information eller kunskap att hämta längre utan det är bara "gnäll" tycker jag. Att så många ägnar tid åt att jämföra iPhone med tex SE och Nokia och säga, men den har ju inte det och inte det. Det är lite konstigt tycker jag. Jag ser i stället vad iPhone har och att det är en pryl (telefon) med ett nytänkande i sitt format och funktioner, tillsammans med min dator (Mac) som gör att andra telefoner känns gamla och omoderna. Precis som iPod gjorde med de mp3-spelare som då fanns, då den kom med sitt klickhjul, 5GB lagring, firewire och iTunes.

Visst, iPhone har inte profiler, som du har vant dig att se dom hos SE och Nokia, istället får du lära dig att tänka på ett annat sätt när du använder en iPhone. För mig är det viktigare att telefonen kan synkroniseras mot mina datorer (adresser, kalender, mail) och det gör den 100% bättre än de andra. Dessutom har vi bara sett en liten spets av isberget när det gäller smarta och användbara program till iPhone, det har faktiskt bara gått 2 månader sen Appstore öppnade. Och drygt ett år sedan den Släpptes. Hur länge har Ericsson jobbat med telefoner?

Visserligen tror jag att det är lättare för en person som använt Mac och blivit tvingad att stå ut med SE och de andra mobiltillverkarnas styvmoderliga sätt att behandla oss, med få och knappt användbara program och funktioner för Mac men även där är många snabba på att döma ut iPhone.

Ericsson har jobbat med telefoner sedan 1876 och Sony har funnits sedan 1946 ändå kan Apple knäppa dom på näsan

Jag vet inte om ditt inlägg är en respons till min ursprungliga fråga eller vad det är. Jag tar tillvara på det du säger om praktiska program "[d]essutom har vi bara sett en liten spets av isberget när det gäller smarta och användbara program till iPhone" och hoppas att du menar just sådana som mig som kommer på idéer om smarta program till iPhone. Min ursprungliga fråga var nämligen om det fanns något i telefonen eller något program som hanterar profiler, och om det inte fanns så indikerade jag att jag kanske skulle utveckla ett sådant, eftersom jag finner att profiler är just mycket praktiskt. Ett enkelt sätt att sätta tillståndet i telefonen/handenheten. Vissa använder bara volym av/på och då behövs inte profiler, andra vill ha mer möjligheter och då är ett sådant program praktiskt.

Nedan fortsätter jag på det som jag nog inte tycker tillhör tråden, men som inte bör stå obesvarat.

Jag hoppas verkligen inte att du ser det som att jag dömer ut iPhonen, för det gör jag inte. Produkten iPhone med sina två generationer är förhållandevis ung och verkar mycket lovande tycker jag. Jag ser med spänning fram emot de kommande generationerna SW och HW. Lite mindre buggar i OS:et, mer optimering och grundfunktionalitet i SW och mer tryck i HW kommer att göra susen för iPhone. Då kommer fler att se den som en naturlig konkurrent till sitt nuvarande märke när de ska byta .

Däremot håller jag inte med om att Apple knäpper SE (eller Nokia för den delen) på näsan. Dels anser jag att Apple är alldeles för stora för att knäppa någon på näsan. Det är något man gör innan man är en stor spelare, må vara att Apple "bara" är stora på angränsande affärsområden. Dels anser jag att om 3G, MMS, copy & paste och en finder hade funnits i iPhonen i första utgåvan hade de i viss mån knäppt SE och Nokia på näsan. Nu kom Apple med i och för sig revolutionerande idéer om hur ett gränssnitt kan se ut och kännas, men det kan knappast räknas som att knäppa någon på näsan när telefonen saknar basal funktionalitet som funnits på de andra företagens enheter i flera år.

Att säga att iPhonen synkar 100% bättre mot datorn är rent sakfel anser jag. Det visar att du är lika insnöad i din Mac-värld som du beskyller andra för att vara i sin PC- eller SE/Nokia-värld (förlåt påhoppet, men det bara ligger där i luften och väntar på smash). Jag började synka min Palm III med min PC på jobbet 1999. Det var visserligen inte en telefon men den synkade kontakter och kalender utan problem. Något år senare, om jag minns rätt, kom synkning med mail till Palm. Ytterligare lite senare hade jag en Ericsson-telefon (eller om det var SonyEricsson) och synkade kontakter, kalender och mail med den. Eventuellt samtidigt eller lite senare kom möjligheten att koppla upp telefonen mot MS Exchange Server och då fick man push-funktionalitet - alltid synkade kontakter, kalender och mail.

Att det inte fungerar mot Mac är en sak och det håller jag med om att det har varit störande och jag kan förstå att du har tyckt att det har varit jobbigt att du inte kan synka mot just dina datorer (läs: macar). Men funktionaliteten har funnits där och har fungerat alldeles utmärkt i PC-världen, d v s om man har valt att använda de system som är tänkta att fungera ihop. Mac-världen hade inte kopplat upp sig mot den världen på den tiden och (rätta mig om jag har fel) kom inte igång förrän iTouch/iPhone och .Mac kom.

/.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-17 11:40
Ursprungligen av The Sweet Spot:

...och en finder hade funnits i iPhonen i första utgåvan hade de i viss mån knäppt SE och Nokia på näsan.
/.

En finder hopps jag aldrig kommer. Det är ju en av fördelarna med iPhone att slippa peta runt med filer för petandets skull. Datat och filerna ska finnas tillgängliga där jag behöver dem utan att jag manuellt ska behöva leta reda på dem i en katalogstruktur.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-17 11:50
Ursprungligen av The Sweet Spot:

/.

Tänker inte kommentera ditt inlägg då det bara blir pajkastning. Citerar en känd utförsåkare: Hä gå int' o förklar för he som int' begrip.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-09-17 11:12
Ursprungligen av MatsOlov:

Visst, iPhone har inte profiler, som du har vant dig att se dom hos SE och Nokia, istället får du lära dig att tänka på ett annat sätt när du använder en iPhone. För mig är det viktigare att telefonen kan synkroniseras mot mina datorer (adresser, kalender, mail) och det gör den 100% bättre än de andra.

Håller med dig till 100% Mats-Olov. Äntligen en telefon som funkar smidigt med min mac.

Ursprungligen av The Sweet Spot:

Att säga att iPhonen synkar 100% bättre mot datorn är rent sakfel anser jag.

iPhone synkar 100% bättre med en mac, än alla andra telefoner.

Ursprungligen av The Sweet Spot:

Mac-världen hade inte kopplat upp sig mot den världen på den tiden och (rätta mig om jag har fel) kom inte igång förrän iTouch/iPhone och .Mac kom.

Det var väl snarare så att mobiltelefonvärlden inte hade kopplat upp sig mot mac.

MatsOlov.

Det var ju ingen pajkastning, utan rena förklaringar och fakta. Och du kan ju inte påstå att han inte begriper, för det är ju just det han gör, och dessutom ser mer objektivt på det hela. Du själv däremot verkar bli bra gnällig bara för att folk som inte är Macfanatiker vågar knysta om att iPhone har vissa brister, och behöver utvecklas på vissa områden då den ligger efter t ex SE/Nokia på dessa.

Du har helt rätt i att iPhone är unik och nydanande på flera områden och funktioner, men det blir lite småfåning om man vägrar lyssna på kritik som ju kan vara konstruktiv.

Jag tycker mig ha sett dig svara i flera trådar, där folk saknat vissa funktioner på iPhone, att "det saknar jag inte" eller "det använder jag inte..." Och är det så ja då är det väl fint för dig. Men vi andra vill gärna se att iPhone utvecklas och får de saker vi saknar, antingen via apps eller via ny SW eller HW.

En kamera värd namnet.
Blåtand som funkar som det gör på SE/Nokia så man kan använda BT stereoheadset
MMS (Swirly till 2.1 är släppt nu)
Högre ljudnivå i högtalaren.
FM RDS Radio
Väckarklocka och alarm som funkar även om iPhone är avslagen
Editeringsfunktion för text värd namnet, markera kopiera flytta infoga fetstila kursivera och ändra font m.m.

LIstan kan göra längre, och allt detta har SE på sina finare mobiler sedan flera år tillbaka. Varför skulle det vara fel om iPhone fick även det, skulle den bli en sämre mobil då enligt dig?

Dr Tinnitus

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-18 13:02

Tar upp den här gamla tråden igen eftersom jag också skulle vilja ha profilmöjligheter.
E.x.
Bara Telefon
Telefon + iPhod
mm

Det finns ju egentligen redan TVÅ profiler Flygplansläge eller inte, så varför inte utveckla och få in användardefinierade också?

Konstigt att det inte finns en app för detta, inte har jag hittat nån iallafall.

1
Bevaka tråden