Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Publiceringsplattform - finns det?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-09-01 11:22

Det heter säkerligen inte så. Jag föreställer mig ett mellanting mellan InDesign, iWorks och alla de webbpubliceringsverktyg som finns. Att göra en tidningssida, en poster eller rentav en broschyr och att kunna trycka på knappen "Publish online" eller "Export for web"...

Finns det ett program, en programsvit eller en finurlig kombination av program och plugins som möjliggör ett så snabbt och slimmat arbetsflöde? Ett sätt att hantera nyheter och annan information till en organisation, via förinställda layout- och kodformat, så att det kommer ut som både trycksaker och färdiga websidor i andra ändan?

Ett program som både skapar webbstandardiserade (så långt det nu är möjligt) sidor, och dokument färdiga för tryck?

Jag vet att frågan är oerhört korkad, men här på jobbet pratar ledningen som om den enda lösningen är ökad komplexitet, kaka på överlappande kaka, fler arbetsmoment och mer makt till it-avdelningen.

Och jag skulle tycka att det vore roligt om det fanns, någonstans, en organisation som kommunicerar både via nät och papper och har lyckats minimera antalet moment och, ähum, maximera automatiseringen.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-09-01 16:47

Ett program som klarar allt är de flesta "våta dröm" men det existerar inga sådana program. Det finns program som påstår sig klara PDF, HTML och allehanda andra publiceringsformer men precis som många andra integrerade program så är det alltid någon del som är en akilleshäl.

Den här typen av programpaket brukar också, med tiden, halka allt längre efter, inom olika områden därför att utvecklarna inte hänger med eller orkar att hänga med.

Sedan är hela tanken med en publiceringsplattform helt fel därför att det är väsentliga olika saker att ta fram en broschyr för tryck, en tidningssida och en sida avsedd för webb.

Det finns inget program för att producera TV, radio och tidningar - en plattform och jag vill påstå att det inte heller finns en vettig, fungerande lösning för tidningar, tryck och webb.

  • Medlem
  • 2008-09-01 17:35

Usch då! Nej, totallösningar är sällan just det. Jag önskar mig bara att antalet arbetsmoment skulle vara så få som möjligt. Mallar och automatiserade arbetsflöden. Jag menar, det borde vara möjligt om man har väldigt simpla, fastlagda rutiner och sträng layout utan avvikelser. Men det är också så att den drömmen om kontroll och enkelhet ofta får hålla sig i en mycket liten trädgård för att leva ostörd.

Jag bara undrar hur tidningsdrakarna gör?

Visst finns det lösningar för att kunna producera information så att de når ut i flera kanaler. Exempelvis personaltidning-intranät-rss.

Tidningar använder idag redaktionella system. De flesta av dessa kan både skapa en tidning och skapar websidor. Det gäller bara att kunna malla formaten hårt. Se till att alla textförfattare vet hur de skall tagga sina texter och exempelvis välja bilder. Sen matas informationen in i systemet och ut kommer en tidning, websida eller valfri annan plattform.

Dock kostar system av detta slaget en hel del pengar. Har jobbat med redaktionella system till och från de senaste åren. Så fråga på om du fortfarande har ett intresse.

  • Medlem
  • 2008-09-12 22:01

De redaktionella systemen brukar vara beroende av ett webbpubliceringssystem. I alla fall om man tittar på vad "de stora drakarna" pysslar med.
I Sverige har Infomaker erövrat markanden för printprodukter (dagspress) med sitt Newspilot och kopplar sitt system mot olika webbsystem, tex Escenic eller Polopoly.
På Sydsvenskan kör vi Newspilot och håller som bäst på med att koppla ihop det med Escenic.

Ursprungligen av Baron:

De redaktionella systemen brukar vara beroende av ett webbpubliceringssystem. I alla fall om man tittar på vad "de stora drakarna" pysslar med.
I Sverige har Infomaker erövrat markanden för printprodukter (dagspress) med sitt Newspilot och kopplar sitt system mot olika webbsystem, tex Escenic eller Polopoly.
På Sydsvenskan kör vi Newspilot och håller som bäst på med att koppla ihop det med Escenic.

Korrekt.

Fast det finns ju massor med andra system att köpa. På IFRA finns det ju 100-tals system att köpa. Den 9-10 oktober i Rom lär en del nytt visas upp.

Newspilot är riktigt bra till dags/kvällspress, men knappast något för andra tidningar eller för den delen som grund för tex organisationer. Infomaker skulle kunna fylla ett stort hål där som svensk producent, fast det krävs mycket mer modulär uppbyggnad. Dagspressen är mycket mer strömlinjeformat än tex om vi tar en tidning som Teknikens värld. Mallning dagspress har sina krav, månadstidningar är mycket mer löst.

Precis som du skriver så är det med vanligt i sverige att det används flera leverantörer och som i sin tur kör med olika former av utbyte mellan systemen. XML har ju i mångt och mycket revolutionerat vardagen.

Om vi ser 5-10 år framåt så får många grafiker på tidningarna se upp. Det blir mer att kontrollera slutresultatet av mallarna innan saker går i tryck än att själv göra jobbet. Tittar vi på de riktigt stora och dyra systemen så kan man plocka bort momentet idag. Fast det kostar massor av tid att bygga rätt mallar. Ett par 100-mallar och det är ingen som kan se att det är mallat.

Dagsvara i sverige är annars ett ställe att åka och få insperation om inget annat. I januari i Stockholm för intresserade.

Hur stor är er organisation och er budget?

Allt går nämligen att lösa, men det är inte ekonomiskt försvarbart för mindre organisationer att införa redaktionella system. Det finns lite mindre system, men man måste då ta i beaktande att det ställer stora krav på förändringar i arbetssättet hos alla inblandade.

De flesta mindre organisationer väljer hellre att lösa sina viktigaste "pain points" genom att automatisera och rationalisera de arbetsmoment som är mest jävliga

  • Medlem
  • 2008-09-13 11:05

Infomaker har ju kunder med ganska spretig utgivning, så nog fungerar i alla fall Newspilot även för tidskrifter. Det beror ju mest på hur man konfigurerar det.

Sweet, vad menar du med "grafiker"?

Ursprungligen av Baron:

Infomaker har ju kunder med ganska spretig utgivning, så nog fungerar i alla fall Newspilot även för tidskrifter. Det beror ju mest på hur man konfigurerar det.

Sweet, vad menar du med "grafiker"?

Om man ser på kunderna så är det ju bara LRF Media som använder News Pilot till tidningar som inte är dagstidningar. Har dock ingen aning om i hur stor utsträckning de använder systemet.

Tar vi stora drakar som Bonnier Tidskrifter, Egmonts och Allers Förlag så kör de med helt andra lösningar. Ju mer frilansare och ju mer som skall produceras utanför tidningshusen, desto tydligare blir det att Newspilot inte fungerar för det segmentet.

Jag har tittat mycket på Newspilot men har inte fått flödet att bli helt optimalt för tex för en tidning som motsvarar för att ta ett exempel Teknikens värld. Ju mer bildspråk som är inblandat, ju mer tydligt blir det att andra bolags lösningar är mer optimala.

"Grafiker" kallar jag de som inte benämns som journalister, korrekturläsare (de få som finns kvar borde K-märkas) och annat löst folk som inte jobbar med den grafiska delen av produktionen. Layoutare kallas de för en del. DTP-producenter kallas de i vissa tidningshus. Kärt barn har många namn?

  • Medlem
  • 2008-09-14 10:30

... Ja men exakt! Gud så bra en tråd får växa om man lämnar den ifred ett tag. "Redaktionellt system" lät som det jag tänkte på. Det är svårt att förklara när jag fortfarande inte har lärt mig ett jota om kod utan bara har en uppfattning om vad som är möjligt, baserad på vad jag sett på olika sidor. Ska jag behöva lära mig allt om webbutveckling också (svar: ja)?

  • Medlem
  • 2008-09-14 10:39

Richard, det är nog rätt tänkt av dig, att sådana dyra lösningar inte passar mindre organisationer. Jag har inte hört mig för än hur stora vi är på oss på avdelningen, och det är mer mitt personliga intresse för att förbättra arbetsmetoder än att det ingår i mina arbetsuppgifter att utveckla verksamheten. Jag attraheras starkt av idén om en "totalmallning" av allt material som ska publiceras.

Var försiktig med dina önskningar, det kan hända att de infrias...

1
Bevaka tråden