Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byte av processor på bärbar dator

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2008-09-01 14:29

Har precis beställt en Asus X50RL, och undrar - hur bra idé är det att försöka köpa en ny processorn till den? Det här är mest spekulationer. Är det möjligt? Hur svårt är det att göra det själv?

Tack!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-01 14:34

Glöm det, på en laptop är allt oftast gjutet i en form, dessutom måste du hålla reda på 315 st olika pyttesmå skruvar för att öppna den. Garantin ryker förmodligen direkt. Stoppa i mer minne på den, på sin höjd. Hårddisk kan man byta själv - efter ett par år när garantin ändå är borta.

  • Medlem
  • 2008-09-01 14:36

Medhåll på PF:s inlägg.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-09-01 14:36

Alright. Men det finns inte servicecenters som tar sig an något sånt för en liten penning?

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2008-09-01 14:37

Tar ca. en timme eller två, ett gott tips är att fota varje steg för enklare ihopsättning.

Risken är ju att BIOS/chipset sätter stopp för ngt sånt. Det är inte säkert att datorn klara någon fetare cpu. Finns det nån Asus x50 med fetare cpu än den du beställt?

Laptopprocessorer är väl i regel fastlödade på moderkortet och inte utbytbara?

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-09-01 14:47
Ursprungligen av Hagelin:

Laptopprocessorer är väl i regel fastlödade på moderkortet och inte utbytbara?

Det är just det jag undrar, men det kanske diffar från dator till dator?

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-09-01 14:46
Ursprungligen av Synapskollaps:

Risken är ju att BIOS/chipset sätter stopp för ngt sånt. Det är inte säkert att datorn klara någon fetare cpu. Finns det nån Asus x50 med fetare cpu än den du beställt?

Okej. Nä, det gör det inte, inte i X50-serien. Vart kollar man upp huruvida datorn klarar fler GHz?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-01 14:47

Ge dig inte på det, ett tips i all vänlighet. Det kan bli alla möjliga problem. Värmeutveckling inte minst.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-09-01 14:48
Ursprungligen av PF:

Ge dig inte på det, ett tips i all vänlighet. Det kan bli alla möjliga problem. Värmeutveckling inte minst.

Nä, som sagt, bara spekulationer. Men hårddiskutbyte skulle ju isf vara aktuellt. Arbetsminnet (på 2GB) är det mesta den klarar av.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-01 14:50

Men om du byter hårddisken så förlorar du backupen på din Windows-installation, som ingår. De ligger enbart på hårddisk numera. Låt installeraren göra sitt jobb, ta en kaffe, installera Reason, Asio 4 All och börja sedan skapa med den i stället. Behöver du lagringsutrymme, köp en extern USB2-disk, de är billiga idag.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-09-01 14:52

Ja ja, jo jo, men som sagt - just wondering. Och hårddiskbyte skulle i sådana fall bli senare - om alls, just för att en extern är mer attraktivt enligt mig.

... Och jag dricker inte kaffe. O:-)

EDIT: Ang. Asio4All, would that do any good tillsammans med min UX2:a? Använde A4A i begynnelsen av mitt musikmakande när jag använde det inbyggda ljudkortet. Så......?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-01 14:58

Vet inte riktigt vad en UX2:a är, det är inte lika inarbetat som exempelvis en Juno2:a. Asio4All brukar iaf göra så att man med lyckat reslutat kan spela på instrumenten i Reason. Och de svarar lika gött och snabbt som just en Juno2:a.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-09-01 15:01

UX2:a = Line6 TonePort UX2

Det tycker jag mig kunna göra med inbyggda drivern.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-01 15:06

I så fall är det schysst. Jag tänkte mest på om du skulle köra interna ljudkortet.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-09-01 15:07

Så lo-fi är jag inte.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-01 15:08

Säg inte det, kan vara bra at times, när man vill packa lätt. Musiken man renderar blir lika bra.

Ursprungligen av PF:

Säg inte det, kan vara bra at times, när man vill packa lätt. Musiken man renderar blir lika bra.

Fast inte tusan hör man detaljerna med dålig ustrustning, så då renderar det ju "fel" ändå..

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-09-01 15:09

Jorå, det kan jag hålla med om.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-01 15:56

Som redan sagts, det är med 99,9% säkerhet fastgjuten processor. Visst går den att byta, men då måste du demontera hela datorn och löda loss gamla och löda fast nya. Och se till så det inte blir för varmt med den nya. Och se till så moderkort/chipset klarar den nya. Om det är högre FSB på den nya kommer moderkort och minnen också gå på högre frekvens och blir varmare..

Så ja, det är fullt möjligt att byta till en värre cpu, men jag har svårt att se att det skulle vara värt tiden/pengarna att göra det.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-09-01 15:59

I see ur point.

Hårddiskbyte på laptop, däremot, kan vara värt det. Jag bytte för ett tag sedan ut min gamla mot en 7200-varvare. Stor skillnad. Mycket snabbare uppstart av datorn och jag slipper den externa hårddisken för ljudinspelning (datorn presterar faktiskt bättre som musikdator nu än tidigare med extern hdd). Ungefär lika lätt/svår att byta som en hårddisk till en stationär.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-09-01 22:36

behöver inte vara omöjligt

vad sitter det för propp i nu?

Kanske inte helt relevant, men för ett antal år sedan så bytte jag till en snabbare cpu på min gamla bärbara häck (en Dell Latitude cpx-h) ifrån en P-III 550mhz till en P-III 750mhz. Den nyttjade en formfaktor som kallades för MMC-2 där cpu:n satt på ett separat kort som i sin tur fästes i moderkortet med standardsockel.

I samma veva forcerade jag upp bios till cpx-j också (för att få stöd för den snabbare cpu:n).

Ett tips kan vara: googla, googla och googla lite till. Förmodligen har någon annan haft samma tankar och/eller genomfört en liknande operation.

Dock, som alla andra här säger så besparar du dig själv nog en del tålamodsprövande jobb genom att istället se över andra delar av maskinen istället.

//Danne

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-09-01 23:47
Ursprungligen av nixpix:

Hårddiskbyte på laptop, däremot, kan vara värt det. Jag bytte för ett tag sedan ut min gamla mot en 7200-varvare. Stor skillnad. Mycket snabbare uppstart av datorn och jag slipper den externa hårddisken för ljudinspelning (datorn presterar faktiskt bättre som musikdator nu än tidigare med extern hdd). Ungefär lika lätt/svår att byta som en hårddisk till en stationär.

Jasså, det kan göra sån skillnad ändå? Det räknade jag inte med. Självfallet blir det genast mer intressant!

@ my03: En Intel Pentium Dual Core T2390 på 1.86 GHz, men som sagt, ett processorbyte är inte aktuellt. Jag var mest bara nyfiken. Tänker inte ta risken med min nya finfina dator.

Vad är det förresten för tumstorlek som brukar sitta i bärbara? Informationen jag får från Komplett.se är att det är SATA-diskar som gäller, men hur stora brukar dom vara? Chansar på 2.5"...?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-01 23:51

Standard i lappies är 2.5"-diskar, SATA-2.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-09-01 23:52

Okej. Det står "Serial-ATA-150" i specsen till W50RL, vilket betyder att..?

EDIT: Är detta något att hänga i granen exempelvis?

1
Bevaka tråden