Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda iPod Classic som extern hårddisk.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja! Hade tänkt använda min iPod Classic som extern hårddisk för skolarbeten osv. Jag vet att det går men hur gör man det?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-05 09:05

Om den inte dyker upp i finder(mac)/utforskaren(win) när du kopplar in den så gå in i iTunes och markera enheten (klicka på den när den dyker upp i listan till vänster) och sedan kan man välja ett alternativ som gör att den kommer dyka upp som hårddisk... dock kommer jag i skrivandets stund inte ihåg vad alternativet heter.

  • Medlem
  • Vårgårda
  • 2008-09-12 00:27

Det är lätt, som föregående skrivare säger så är det bara att klicka i rutan för "Använd som extern enhet". Sedan ska den dyka upp i Finder/Utforskaren.

Jag har bara ett litet problem, när jag kopplar in den i en PC (jag använder MacBook så klart) så säger den att den måste formatera hårdisken enligt.... kommer inte ihåg vilken standard det var. Jag vågar inte göra det eftersom jag inte vill bli av med allt innehåll jag har på den.
Nu till min fråga.
Hur gör jag för att kunna använda den på både PC och Mac utan att bli av med allt som redan finns på den?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-17 10:15
Ursprungligen av maaseja:

Det är lätt, som föregående skrivare säger så är det bara att klicka i rutan för "Använd som extern enhet". Sedan ska den dyka upp i Finder/Utforskaren.

Jag har bara ett litet problem, när jag kopplar in den i en PC (jag använder MacBook så klart) så säger den att den måste formatera hårdisken enligt.... kommer inte ihåg vilken standard det var. Jag vågar inte göra det eftersom jag inte vill bli av med allt innehåll jag har på den.
Nu till min fråga.
Hur gör jag för att kunna använda den på både PC och Mac utan att bli av med allt som redan finns på den?

Du får först kopiera allting från din iPod till din mac, sedan koppla in iPoden i din PC och formatera om den med fat32 filsystemet, detta kan både OSX och Windows läsa och sedan synca tillbaks allting till din iPod.

  • Medlem
  • Vårgårda
  • 2008-09-22 06:05

Problemet är att jag har inte plats att kopiera allt till min mac.
Måste jag formatera den i en PC för att det ska funka?
Räcker det inte med att formatera den med MS DOS filsystem (fat16) på Macen?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-22 19:31
Ursprungligen av maaseja:

Problemet är att jag har inte plats att kopiera allt till min mac.
Måste jag formatera den i en PC för att det ska funka?
Räcker det inte med att formatera den med MS DOS filsystem (fat16) på Macen?

Jag vet inte om det fungerar att köra fat16 på en iPod, däremot om du formaterar den så kommer du att bli av med all musik som du har på din iPod (ifall du inte har backup av den på en annan dator redan).

1
Bevaka tråden