Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Realistic Concertmate MG-1. Rengörning?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2008-09-12 16:23

Hej!

Köpte för några månader sedan en Realistic Concertmate MG-1. Då jag misstänker att den mycket troligtvis kan ha legat i en tysk källare i X antal år så tänkte jag nu i helgen öppna upp den och se hur den ser ut invärtes. Om ingen öppnat och rengjort den tidigare vilket jag tvivlar på så finns ju risk att det där skumplastdammskyddet har kladdat ner kretskortet. Det är väll ett vanligt förekommande problem har jag fått för mig?

Vad ska man i så fall ta bort det med? T-röd, kemisk ren bensin? Vad är bra och vad är dåligt? Samt ska man fixa något med pottarna när man ändå så har den öppen? Är det något mer man kan passa på att kolla/rengöra/fixa när man ändå så har den öppen?

Jag har som sagt inte öppnat den ännu men jag är förebered på det värsta.

Tips och råd mottages tacksamt!

Mvh// indigo

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-12 17:04

Min var helt tokgeggig, skrapade bort det mesta från reglarna och så, använde inget rengöringsmedel. Du kan ta ett gammalt lakan och torka bort en bit i taget, det går åt mycket trasa eftersom det är extremt geggigt. Jag plockade isär några reglar som var sladdriga och tryckte ihop skalet. I med lite litiumfett också. Glöm inte att modda! Finns massa roliga grejer att göra och enkelt som tusan. Som jag tidigare sagt, du "måste" göra en mod så att VCO:erna går minst en oktav djupare, samt LFO eller ENV till VCO2 så du skipper stå och rycka i detuneregeln för att spela synksolo.

Förresten; MG-1 må se ut som en billig kopia, men den sparkar bak som få! Jag vill ha en till som reserv, säg till när du tröttnat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 20:54

Klägget sitter mellan frontpanelen och kretskorten som är fästade i den. Lossa kretskorten försiktigt och med klägget neråt, har du tur hänger klägget på potar och reglar fortfarande och går att försiktigt lossa små bitar i taget över en papperskorg medans du fortfarande håller korten neråt. Du vill inte ha klägg på kretskorten eller inuti reglarna! När du fått bort det som går att plocka bort för hand får du ta alla bitar som sitter kvar med en trasa, resterna som är kvar efter det tar du bort med isopropanol och en massa tålamod.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-12 22:35

Ja just det, jag använde "elektronikrengöring" på insidan av panelen, sprayade på och torkade av, på kortet minns jag inte.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2008-09-12 23:39

Har har börjat så smått och kan väll inget annat än säga vilket jävla kladd, men med lite tålamod kommer det nog bort.

Platon vart hittade du de moddarna? Gogglade lite som hastigast och fick mest upp filteringångsmodden och hur man installerade midi.
Hur funkar moddarna? ska man installera switchar någonstans också för på och av? LFO eller ENV till VCO2 verkar oerhört användbar

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-13 00:13

Jag kollade schemat:
Realistic / Moog MG-1 Service Manual & Schematics
Tyvärr har jag ingen anteckning om exakt vad jag gjorde eller vilka värden jag hade och så, trial and error liksom Har två bilder som egentligen inte visar något alls.

Ska kolla lite nu...
Tror nog R2 och R28 på page-35-a.jpg är av intresse för oktavmodden. Två switchar.
Från R117 (regel) kan du plocka ENV mod till R27 (vco2 detune), en potentiometer för mängd.
R70 tror jag jag klippte och sen en switch för normalläge (mod till vco1+2) eller endast VCO2.

Några resistorer också, vilket du kan se på bilden.

Ja just det, klippa efter R2 och R28 och sen switch mellan normal och en med lägre resistans så får du ner pitchen.

Bifogar så jäkla snygg bild på kopplingen.

Senast redigerat 2008-09-13 00:25
  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2008-09-16 00:27

Ser spännande ut platon. Blir inga moddar just nu men till framtiden skulle det sitta fint med ett par.
Nu är den hel och ren iallafall, plockade isär tangentbordet också och rengjorde där också. Vissa sliders har dock blivit väldigt sega. Vad ska man ha och smörja med?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-12 23:04

Sent svar, lithiumfett, jag köpte CRC sprayburk.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-10-16 18:58

Ny sida 1 mg-1 realistic restauration

  • Medlem
  • 2009-08-28 13:19
Ursprungligen av SynthX:

Ny sida 1 mg-1 realistic restauration

Gör du moddar också, ifall man har tummen mitt i handen?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-08-28 21:35

indigo: Inga orm i din va?

1
Bevaka tråden