Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blåst av en telia-säljare?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpa en iPhone idag. Hade kikat på webben tidigare och bestämt mig för abb. 199:- + fastpris datatrafik för att sedan köpa iphone för 4300:- ca.

När jag kommer in i butiken blir jag erbjuden 199:- i månaden men FÖRHÖJD månadskostnad (100:-) och sedan datatrafik på det. Då, om jag förstod det rätt kostade iPhone bara runt 2000:-

När jag sedan nämnde det jag kikat på så sa hon: bra då kör vi på det, det blir enklare.

Någon som har koll på detta? Åkte jag på 2000:- extra nu och en kul provision till en säljare?

Jag förstår inte varför du tror du blivit "blåst"? Hon lät dig köpa telefonen med det upplägg du själv valt och då blev du blåst?

Ursprungligen av Rickard A:

Jag förstår inte varför du tror du blivit "blåst"? Hon lät dig köpa telefonen med det upplägg du själv valt och då blev du blåst?

Haha nej nej, det är jag som kanske formulerar mig dåligt.
Jag var beredd på 4200. Det jag undrar är om dom har t.ex. sänkt priserna då hon erbjöd något som såg ut att vara identiskt med det jag tänkt, MEN ca. 2000:- billigare.

Men som säljare, där man har en kund som är villig att betala mer, det säger man inte nej till.

Hoppas det blev lite klarare nu, så ni förstår vad jag är ute efter.

Så är det inte. Hon erbjöd dig att betala mindre "up front" mot en förhöjd månadskostnad på 100 kr. D v s betala 1200 nu eller 0 kr nu men 100 kr i månaden i 12 månader...

Klart man sprider ut en kostnad i tiden om det går. Då sätter du in 1100 på banken och får ränta på pengarna vartefter... Grattis!

Ursprungligen av jonte0:

Klart man sprider ut en kostnad i tiden om det går. Då sätter du in 1100 på banken och får ränta på pengarna vartefter... Grattis!

Är det gratis att dela upp kostnaden då? Annars faller ju allt eftersom utlåningsräntan sannolikt är högre än inlåningsräntan, inte sant?

När jag köpte min iphone med max 25 så visade han på deras skärmar i butiken att man inte betalade extra, ingen ränta osv. för att betala mindre nu och mer varje månad!
Det är väldigt enkelt, om du nu har en butik nära dig, att gå in i butiken och pilla med olika alternativ på skärmen.

Att man tjänar en slant som konsument för att man låter binda upp sitt abonnemang är väl ganska naturligt? Alternativt låter det gå jämt upp?

  • Medlem
  • 2009-01-19 22:52
Ursprungligen av northernlight:

Att man tjänar en slant som konsument för att man låter binda upp sitt abonnemang är väl ganska naturligt? Alternativt låter det gå jämt upp?

Binder gör man ju ändå eftersom Telia är de enda som har iPhone.

  • Medlem
  • 2009-01-19 22:50

Tar bort lite spydigt skräp.
Admin

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-20 00:04

http://www.idg.se/2.1085/1.177926 kanske inte e helt sanning?
\\- att teliaSonera skulle vara dom enda, alltså ;]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-20 06:59

Hur lång bindningstid har du tagit? Är det 24 månader (misstänker jag) så har du blivit "blåst" på 400:-. Är det däremot 18 månader så har du sparat 200:-.

Den förhöjda månadsavgiften med 100:- är en avbetalningsplan till Telia för skillnaden mellan up front eller (som vissa säger) sprida ut kostnaden... det senare är sällan gratis.

Jag har frågat en telia försäljare och det är gratis!!

1
Bevaka tråden