Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XBMC Media Center på Apple TV!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I och med beta 1 av XBMC Atlantis finns nu inofficiellt stöd för Apple TV. Jag har under några veckor hjälpt Scott Davilla med att buggtesta och måste säga att det verkar mycket lovande.

Här finns en liten mini-guide (på engelska): XBMC Community Forum - View Single Post - XBMC for Mac (beta1) on the AppleTV

Mycket nöje!

Senast redigerat 2008-09-21 01:09

Fjärrkontrollsstödet är lite sisådär, men är man villig att kompromissa så funkar det.

För att pausa en film får man lov att trycka på "Menu" för att få fram menyn och sedan trycka på OSD-pausknappen där. Lite knöligt, men det funkar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-09-22 12:57

Vad (förutom apple tv stöd) talar för XBMC Atlantis istället för Plex ?

Kör Plex på min Macmini och är mycket nöjd, speciellt sedan bytet till MediaCentral som skin.

XBMC funkar på 10.4 också. Det gör inte Plex (ännu).

Funktionsmässigt vet jag inte om något talar för eller emot varken XBMC eller Plex, men det är ju XBMC-gänget som gjort det stora jobbet. Plex är ju "bara" en fork, och jag vet inte riktigt om de tillfört så jättemycket. Jag kör hellre XBMC mest för att det faktiskt är de som byggt upp systemet från grunden.

Har du provat XBMC på din Mini? Varför anser du Plex vara bättre?

Sedan är det väl egentligen inget som hindrar att man kör MediaCentral på XBMC heller? Annars tycker jag att MediaStream-skinnet till XBMC verkar kunna bli riktigt trevligt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-09-23 02:09
Ursprungligen av staed:

XBMC funkar på 10.4 också. Det gör inte Plex (ännu).

Funktionsmässigt vet jag inte om något talar för eller emot varken XBMC eller Plex, men det är ju XBMC-gänget som gjort det stora jobbet. Plex är ju "bara" en fork, och jag vet inte riktigt om de tillfört så jättemycket. Jag kör hellre XBMC mest för att det faktiskt är de som byggt upp systemet från grunden.

Har du provat XBMC på din Mini? Varför anser du Plex vara bättre?

Sedan är det väl egentligen inget som hindrar att man kör MediaCentral på XBMC heller? Annars tycker jag att MediaStream-skinnet till XBMC verkar kunna bli riktigt trevligt.

My bad, jag menade också MediaStream och ja det är riktigt snyggt.

Inte provat xbmc (än) men får se när jag tar mig tid. Någon som borde kunna få bra fart på en av dom vore integrering mot iTunes.

Kört Plex (osxbmc) drygt ett halvår tror jag och det är överlägset allt annat när det gäller att koda av 1080p. XBMC lär göra det lika bra så vi får se vad som kommer skilja dom åt.

Tråd på XBMCs forum angående Plex (gissar att den är duktigt vinklad till XBMCs fördel).

Som sagt verkar det som om XBMC har problem med Apple Remote för tillfället, men det lär ordna sig innan skarp release. Det får man nog ta hänsyn till om man jämför de två.

XBMC håller som bäst på med integration med iTunes och iPhoto: XBMC Media Center // D4rk // 2008 //

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-23 18:02
Ursprungligen av staed:

Som sagt verkar det som om XBMC har problem med Apple Remote för tillfället, men det lär ordna sig innan skarp release. Det får man nog ta hänsyn till om man jämför de två.

XBMC håller som bäst på med integration med iTunes och iPhoto: XBMC Media Center // D4rk // 2008 //

Vet du om de använder OS X stack helt och hållet i Mac versionen eller om de har kvar något från Xbox versionen, för nätverkskoden i Xbox releaserna suger verkligen totalt.. Verkar som om de kör med ett statisk TCP fönster eller något liknande dumt, då hastigheten över länkar med hög delay är verkligen under all kritik..

Testade just beta-1 versionen, tycker personligen inte att det har hänt så mycket, buggarna med cache inställningarna är kvar, buggarna för dirlists är kvar samt library buggarna som gör att den "glömmer" allt tills man startar om..

Får väll hoppas att de får till dem tills release men jag har inte höga förhoppningar..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-09-25 03:33

Jag registrerade alltså här på 99.se bara för att bemöta "kritiken" som ntity lägger fram

Ursprungligen av ntity:

Vet du om de använder OS X stack helt och hållet i Mac versionen eller om de har kvar något från Xbox versionen, för nätverkskoden i Xbox releaserna suger verkligen totalt.. Verkar som om de kör med ett statisk TCP fönster eller något liknande dumt, då hastigheten över länkar med hög delay är verkligen under all kritik..

Vi använder XDK för Xbox versionerna

Ursprungligen av ntity:

Testade just beta-1 versionen, tycker personligen inte att det har hänt så mycket, buggarna med cache inställningarna är kvar, buggarna för dirlists är kvar samt library buggarna som gör att den "glömmer" allt tills man startar om..

Har du rapporterat någon av dessa buggarna, eller du "väntar till någon annan gör det" ?
XBMC // Wiki //

Ursprungligen av ntity:

Får väll hoppas att de får till dem tills release men jag har inte höga förhoppningar..

Se svar ovan

/ Pike - XBMC Projektledare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-25 19:29
Ursprungligen av pike2k:

Jag registrerade alltså här på 99.se bara för att bemöta "kritiken" som ntity lägger fram

Vi använder XDK för Xbox versionerna

Har du rapporterat någon av dessa buggarna, eller du "väntar till någon annan gör det" ?
XBMC // Wiki //

Se svar ovan

/ Pike - XBMC Projektledare

Jag har rapporterat andra buggar men inte dessa specifikt, mest för att det inte hände så mycket med de andra och jag redan har arbetat runt dem och funderar på att byta ut xboxen helt och hållet.

Så stacken kommer alltså från win2k eller xp, det förklarar varför den suger så hårt, då de kör med statiska fönster som standard..

Men om du vill ha information om buggarna som jag ser så:
Har en mapp på en annan maskin, denna kan monteras per CIFS eller XBMSP, denna har 57 mappar i sig, går jag in i en undermapp till denna och trycker back så får jag en tom vy, inga mappar eller filer. Detta sker med båda CIFS & XBMSP.

mount/57 undermappar/mapp alltså.

I september '07 verkade in ha sönder cacheinställningarna, eftersom sedan dess tar det lika länge att ladda in cachen om den är 4M eller 16M, detta är rätt uppenbart pga den låga hastigheten som stacken ger på VPN länken som har hög delay, detta löses ju dock lätt genom att skrota xboxen och köpa en mac-mini som mediacenter istället då länkproblemet löser sig genom en korrekt IP-stack..

Vad det gäller "Har du rapporterat någon av dessa buggarna, eller du "väntar till någon annan gör det" ?" så kunde jag egentligen inte bry mig om någon annan gör det eller inte, media systemet som hanterar serierna som jag ser automatisk mildrar buggarna så de inte stör mig och library funktionen har jag aldrig gillat direkt så den använder jag inte..

Lycka till med releasen

1
Bevaka tråden