Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt från Pentax och Olympus...

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Pentax presenterar många nyheter...

Ringblixt för macro:

Pentax introduces AF160FC Macro flash: Digital Photography Review

15/4 DA Ltd och 1.4 teleconverter med SDM:

Pentax announces ultra-wide angle lens & Teleconverter: Digital Photography Review

55/1.4 DA* och 60-250/4 DA*:

Pentax announces two DA Star lenses: Digital Photography Review

Nya kitobjektiv till K-m:

Lightweight kit lenses for Pentax K-m: Digital Photography Review

Ny instegskamera, Pentax K-m:

Pentax K-m announced and previewed: Digital Photography Review

Med dessa nya objektiv får det väl sägas stå bortom allt tvivel att Pentax är de som satsar mest på optik för APS-C. Känns inte heller som att man räknar med att kunna satsa på småbildsformatet inom kort. Nya kameran är det väl inte så mycket att säga om. Liten, men inte mindre än Nikon D60 eller Oly E-420. Nya kitobjektiv känns i grund och botten som ett slöseri med resurser... Varför tillverka två olika 18-55:or?

Olympus har också några nyheter...

En prototyp på en u4/3 (Micro 4/3) kamera visas på Photokina idag:

Olympus develops Micro-four thirds DSLR: Digital Photography Review

En ny mellanmodell kommer att släppas i början av 2009:

Olympus announces development of Four-Thirds DSLR: Digital Photography Review

Det man kan säga är väl att mellanmodellen borde ha varit här redan. 10 MP sensor känns också lite snålt jämfört med konkurrenterna - framför allt eftersom denna sensor inte är någon höjdare vad gäller dynamiskt omfång och brus vid höga ISO. Inga objektiv ännu, många hade nog väntat sig att man skulle lanserat fler pannkaksobjektiv efter framgången med 25/2.8. Å andra sidan, 9-18 presenterades i typ april och har fortfarande inte dykt upp på marknaden...

Så där "ultra wide angle" var ju nu inte den där 15-millimetarn, utan ungefär 22,5 mm småbild. Bra så men jag som funderar på att skaffa Pentax 12-24 skulle lika gärna, eller hellre, ha en fast, raktecknande 12a (har redan en 17-70 zoom).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-22 13:16

Hm, detta får jag spana in ikväll...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-22 13:40

Kommer det något nytt från Pentax i övrigt, t ex under Photokina nu 23-28 september? Eller det är endast Nikon och Canon som kommer med nya grejor där?

Det här är Pentax nyheter under Photokina... Tillverkarna brukar presentera allt med start redan veckan före och sedan kontinuerligt fram till och under mässan. Allt för att inte samtliga nyheter ska komma på en dag och därmed riskera att försvinna i bruset.

Hmm, det är bra med nyheter tycker jag: en kamera, fem objektiv, och så då en TV och en ringblixt vilket kanske inte intresserar alla... Bra objektiv också, 55/1.4 är väl mest intressant. Kitgluggarna känns ganska menlösa jämfört med de som redan finns.

Johan, det ryktas ju att Tokinas 11-16/2.8 ska komma i Pentax-tappning men du lär nog få vänta några månader ytterligare på den. 15/4 är väl en DA Ltd i samma serie som deras pannkaksgluggar och ska i första hand vara liten...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-22 13:49

Aha, på så vis! Ok, får kika närmare ikväll på länkarna du angett i huvudinlägget.

Ja, Tokina har jag ju haft sen tidernas morgon utan att bli missnöjd. Tack för tipset.

Får kolla lite på vikt/storlek dock. Vore skönt om den inte blir för tung då K10an i sig ju väger en del. Och priset förstås. Pentax 12-24 är ju faktiskt riktigt prisvärd jämfört med Sigmas motsvarande etc.

Tokina kommer alltså inte att släppa sin glugg, utan Pentax kommer att tillverka en 11-16, gissningsvis DA* med vädertätning, som en del av samarbetet mellan företagen. Den lär väl väga ungefär som Tokinan (560 gram), möjligen något mindre.

Tokina 11-16 kostar mellan 6500-7000 kr beroende på var man tittar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-22 16:21

Mm, kikade lite hastigt på vad som komma skall när det gäller Pentax-grejor. Mm, inte mycket att hurra över, men bra att det kommer nya grejor i alla fall.

Pentax kommer med 11-16 f/2.8, men den ligger långt fram i tiden därför fanns den inte med i den närmaste objektivplaneringen.

En kompakt och pytteliten DA 15 f/4 Limited är ju ett utmärkt alternativ till den DA 14 f/2.8 som finns.

Det är positivt för märket Pentax att de kommer med en mindre kamera i en populär prisklass som har något justerade funktioner för nybörjare. Ingen vädertätning, mindre kraftfull blixt, men lustigt nog snabbare seriebildstagning än K200D. AE-L knappen är borta och istället kan man programmera AF-knappen till det. Verkar som utgångsläget för kameran är exponeringslås för slutaravtrycket (kan stängas av). Saknar skärpedjupskontroll, men en "elektronisk förtitt" finns (På andra Pentax kameror styrs dessa två funktioner av samma knapp, men på K-m kan man programmera en särskild ?-knapp till flera olika saker, dock inte skärpedjupet.)

För att få ner priset så har man tagit bort QuickShift focus och metallbajonett från 18-55 och 50-200 objektiven. Som jag har förstått så kommer de inte att vara tillgängliga enskilt, utan de kommer enbart säljas tillsammans med kameran. Går inte att köpa dem separat alltså. För de andra modellerna så är det de dyrare varianterna av de objektiven som istället kommer att säljas, men möjligen kommer 50-200:an med metallbajonett att läggas ner eftersom många väljer 55-300:an istället.

Personligen tycker jag det är tråkigt att Pentax släpper två instegsobjektiv som liknar konkurrenternas i uppbyggnad, tidigare så hade Pentax den bästa byggkvaliteten, var lite finare än de andra. Men det var väl för dyrt. Jaja.

Kul grej med K-m - automatiskt val mellan AF-S och AF-C, och en nya algoritmer för bättre prestanda för fokuseringen i svagt ljus. Undrar vad detta innebär i praktiken.

På PMA-mässan (våren 2009) så kommer Pentax visa ny proffsmodell och efterföljarna till K20D och K200D. Möjligen kan de komma att visa någon prototyp "under glas" på Photokina, det vet vi inte än. Inget som kommer att annonseras om innan iaf.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-23 06:48
Ursprungligen av Raphael:

För att få ner priset så har man tagit bort /.../ metallbajonett från 18-55 och 50-200 objektiven.

Huvudanledninge till att ha plast istället för metal i fästet är att hålla ner vikten.

Ursprungligen av dala:

Huvudanledninge till att ha plast istället för metal i fästet är att hålla ner vikten.

Kombinationen av borttagandet av QuickShift samt plastbajonett istället för metallbajonett har gett den imponerande viktreduceringen på hela 20 gram, och av dessa sparade gram så torde mekanismen för QuickShift stå för de flesta...

Så jag står fast vid att huvudanledningen i detta fall är för att hålla nere priset. DA-versionerna av DA-L finns fortfarande kvar i sortimentet, mot extra pristillägg.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-23 09:50

En 10% viktminskning är inte helt oväsentligt.

Ursprungligen av dala:

En 10% viktminskning är inte helt oväsentligt.

Jag frågar mig om det ens är riktigt märkbart med tanke på att DA 18-55:an är så lätt från början.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-23 12:52
Ursprungligen av Raphael:

Jag frågar mig om det ens är riktigt märkbart med tanke på att DA 18-55:an är så lätt från början.

Studier av människors perception brukar ofta komma fram till att ungefär 10% är den nivå då man kan avgöra skilland i stimulus.

Inkluderar man vikten av huset, så kan man förmodligen inte känna någon skillnad.

Men skulle man fråga Göran Kropp, så kanske 20 gram gör skillnaden mellan att nå toppen av Mount Everest eller misslyckas...

Ursprungligen av dala:

Studier av människors perception brukar ofta komma fram till att ungefär 10% är den nivå då man kan avgöra skilland i stimulus.

Inkluderar man vikten av huset, så kan man förmodligen inte känna någon skillnad.

Men skulle man fråga Göran Kropp, så kanske 20 gram gör skillnaden mellan att nå toppen av Mount Everest eller misslyckas...

Kanske var de 20 grammen som fick honom till slut ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-01 17:14
Ursprungligen av Goflorp:

Kanske var de 20 grammen som fick honom till slut ?

(Obs! stor offtopic varning.) Han nådde ju i alla fall toppen av Mount Everest, men tyvärr ändades hans dagar allt för tidigt. Jag kan verkligen tipsa om att läsa hans bok där han beskriver resan från Sverige till toppen av Mount Everest. Han gav sig tusan på att göra hela resan för egen maskin.

Ursprungligen av Raphael:

Så jag står fast vid att huvudanledningen i detta fall är för att hålla nere priset.

Håller med. Plastbajonetter kan gjutas i parti och minut till nästan obefintlig kostnad, medan de i metall måste fräsas och svarvas med hyfsad precision. Det kräver mer avancerade maskiner och tar längre tid per objektiv, så det känns som en ganska uppenbar prispressaråtgärd att byta till plast.

1
Bevaka tråden