Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värt att surfa fritt med iPhone?!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-28 23:26

Hej.

Ja är, efter många resor fram och tillbaka, i köpetagen för en iPhone. Tänkte göra rätt för mig och köpa den genom Telia med abonemanget Telia Max 25 vilket jag tycker känns schysst. MEN, frågan är om det är värt att köpa till fastpris avtalet a 200 kr/månad för att få surfa fritt i 3G hastighet?!
Har tillgång till trådlöst (gratis) internet både i hemmet och på skolan, där jag tillbringar mest tid. Men bör man ändå köpa tillägget så att man kan surfa obegränsat utanför dessa områden?!

Vad säger ni? Hur har ni gjort?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-09-29 01:05

Fast pris ger dig även tillgång till alla Telia HomeRun hotspots.

Nu efter att min initella hype lagt sig så surfar jag vid en månads normal användning i runt 200/300MB i månaden. Då har jag wlan hemma OCH på jobbet men det spelar ingen större roll eftersom grejen med luren är att jag ska ha tillgång till nätet överallt när som helst.

Du får fundera själv, telias maxtaxa per dag är 60kr om dagen eller 9kr om dagen om du surfar genom deras portal.

Jag tog fastpriset för att kunna skita i att tänka på hur mycket jag surfar för.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-29 07:14

Pröva utan, det går väl bra att lägga till sen?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-29 17:43

Tycker också det är skönt att kunna se på youtube eller lyssna på internetradio utan att bry mig om vart jag är.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-29 22:02
Ursprungligen av araberg:

Hej.

Ja är, efter många resor fram och tillbaka, i köpetagen för en iPhone. Tänkte göra rätt för mig och köpa den genom Telia med abonemanget Telia Max 25 vilket jag tycker känns schysst. MEN, frågan är om det är värt att köpa till fastpris avtalet a 200 kr/månad för att få surfa fritt i 3G hastighet?!
Har tillgång till trådlöst (gratis) internet både i hemmet och på skolan, där jag tillbringar mest tid. Men bör man ändå köpa tillägget så att man kan surfa obegränsat utanför dessa områden?!

Vad säger ni? Hur har ni gjort?

Grejen är mest det att man snart upptäcker hur behändigt det är att alltid ha tillgång till internet. Vill man leta upp ett nummer eller en butik när man är på stan behöver man 3G. Vill man kolla när filmerna går på bio behöver man 3G. Kolla mailen eller ladda ner biljettbokningen för flyget. Strömma musik. Visa kompisarna den där youtube videon, eller koppla upp din laptop när du är på stan. You get the point.

Klart att allt går att göra medan man är hemma eller i plugget, men det är riktigt skönt att alltid ha tillgång till det och att aldrig bry sig om kostnad (60 kr om dagen blir väldigt dyrt i längden). SJälvklart är det ju upp till dig att avgöra om det är värt 200 kr/mån, personligen har jag haft obegränsat internet på min mobil i två år nu kan inte tänka mig att ge upp det.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-30 09:10

Det är lätt värt det! Jag har snart surfat 1 Gb sen jag fick den 1/9!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-30 09:27

Jag sitter i samma båt som TS. Kör utan Internet. Fungerar bra. Oftast är jag på språng och har ändå inte tid att pyssla med radio/youtube/mail/etc. Enda gången jag kände att jag saknade Internet är när jag är på semester. Men jag tror att man kan köpa något tillfälligt abonnemang just då.

Ett tips till TS. Om du inte väljer att betala 200 kr per månad OCH inte vet hur man stänger av GPRS/3G så kan det bli dyrt. Det finns dock trådar som beskriver hur man stänger av. Lättaste är nog att Jailbreaka och installera BossPrefs. Ett annat alternativ är att ringa Telia och be dem koppla ifrån den tjänsten. BossPrefs är dock smidigare eftersom du själv kan bestämma, när som helst, om du vill surfa eller inte surfa med GPRS/3G. Men som sagt. Sök mer på forumet så hittar du information om alternativen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-30 11:09

...för att inte tala om att surfa via GPRS/3G utomlads.

Det BLIR dyrt…jag vet…!!

Är du utomlands rekommenderar jag å det skarpaste att du stänger av Data-roaming via GPRS/3G. Detta gör du i din iPhone under:

Inställningar->Allmänt->Nätverk

- Torkel

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-09-30 16:36

Jag är i EXAKT samma situation, köpte min iPhone via en mellanhand från Teila och kör just nu nu med ett Telia Refill, det är inte att rekommendera om man vill surfa. En liten surfperiod på fem-tio minuter bara för att visa upp lite funktioner för polarna betyder -60 spänn på kortet. Ganska galet. Igår beställde jag Max 25 (14 dagars leveranstid!!) och jag överväger att även inkludera Fastpris Surf eller vad det heter, med 200 är mycket för lite internet i mobilen, men galet skönt hade det varit..

Jag har inget bra svar på din fråga iom att jag är i exakt samma sitts, är det värt det?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-01 01:30
Ursprungligen av Tom111:

är det värt det?

Ja. 200 kr är inte mycket pengar, och skulle det visa sig efter ett par månader att du inte vill ha det är det väl bara att avbeställa det?

1
Bevaka tråden