Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den härliga tråden om gott öl.

Tråden skapades och har fått 128 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-03-09 00:26

Jag var på ölprovning en gång. Allt var skitäckligt.

Och jag som trodde jag gillade öl.

Provningen gick ut på att beskriva de särskiljande egenskaperna (bland de mest extrema sorterna?). Jag lärde mig ett och annat iallafall. Och det är ju alltid något.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-09 07:59

Det blir inte så ofta men tusan så gott det är med en kall Heineken

En Murphy's Irish Red på favoritpuben direkt efter jobbet, då har man inga bekymmer längre

Om ni kommer över en flaska Stone Belgo Anise Imperial Russian Stout så köp!
En av de godaste öl jag druckit.

Ursprungligen av Chaosstar:

Om ni kommer över en flaska Stone Belgo Anise Imperial Russian Stout så köp!
En av de godaste öl jag druckit.

Väcker en del minnen till liv. Farsan anförtrodde för många år sedan att hans första rejäla fylla kunde tillskrivas just Imperial Russian Stout. En tid senare frågade jag inne på bolaget om de hade den och de hade de. Damen försvann in bakom hyllorna, kom ut ca 10 minuter senare med en näve små flaskor och blåste av dammet från dem. Om jag minns det rätt var dessa flaskor 17,5 cl och alkoholhalten i % låg i samma härad som flaskstorleken i cl. Jag minns den som trögflytande, något svartare än tjära och att den smakade ungefär som Marmite. Jag tog med ett par flaskor till en fest och alla var överens om att detta var det vidrigaste de någonsin smakat.

Ikväll väntar dessa stygga pojkar på mig där hemma.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-10 10:28

Dricker faktiskt inte öl längre. Tappat smaken för det och ursäkta mig men tycker snarare att det är "äckligt" nuförtiden..

Dock finns det en öl som är "oneofakind" för mig. Helt oslagbar.. Så gott..

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-10 13:02

Finns en Brooklyn Dark Chocolate Stout på systemet för tillfället (19.90kr/33cl) som är en imperial stout (10%)... Gillar du mörk öl och springer på den så KÖP! Det är ett riktigt fynd, speciellt till det priset. Skulle kunna kosta det fyradubbla utan problem.

Senast redigerat 2012-03-10 13:21
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-10 14:29
Ursprungligen av kainen:

Finns en Brooklyn Dark Chocolate Stout på systemet för tillfället (19.90kr/33cl) som är en imperial stout (10%)... Gillar du mörk öl och springer på den så KÖP! Det är ett riktigt fynd, speciellt till det priset. Skulle kunna kosta det fyradubbla utan problem.[ATTACH="CONFIG"]32357[/ATTACH]

Jag köpte 2 flaskor förra helgen då jag hade ett svagt minne av att jag köpt dessa tidigare. Mycket prisvärda och goda öl!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-03-14 15:41
Ursprungligen av kainen:

Finns en Brooklyn Dark Chocolate Stout på systemet för tillfället (19.90kr/33cl) som är en imperial stout (10%)... Gillar du mörk öl och springer på den så KÖP! Det är ett riktigt fynd, speciellt till det priset. Skulle kunna kosta det fyradubbla utan problem.[ATTACH="CONFIG"]32357[/ATTACH]

Jag sprang på den i Kungens Kurva...och den var inte dum du...tack för tipset!

Mina favoritsorter är bl.a:

Velkopopovický Kozel

Budwiser Budvar

Gambrinus (den skall finnas på Systemet).

Krušovice

McSorley´s (Utmärkt mörkt öl, specialsort som endast finns där.)

http://en.wikipedia.org/wiki/Baltika (ofta 5, 7 eller 9)

En annan variant från Baltika Breweries är [URL="http://eng.baltika.ru/brand/2/15/yarpivo.htmlYarpivo[/URL]

Peroni

I Madrid brukar det bli det lokala ölet, Mahou

Iövrigt brukar jag av och till dricka Tsingtao (kinesiskt), Kirin Ichiban (japanskt) och diverse andra sorter. Carlsberg och Grøn Tuborg blir det också ibland.

Newcastle är också god.

Min absoluta favorit är dock mörk Kozel, gärna tillsammans med en rätt kallad "nakladany Hermelín" - alltså inlagd Hermelin-ost (ett tjeckiskt mellanting mellan camembert och brie). Den är då inlagd i olja, kryddor m.m och mycket gott tillsammans med en god öl som just Kozel.

De ryska Baltika-produkterna gillar jag också, utmärkta - men troligen udda.

Tre favoriter efter flera år som bartender ..

Peroni Nastro Azzurro - Mycket mycket god ljus öl

Innis & Gunn - En Ale med karaktär .. Får nyanser av honung med rostade undertoner ... Finns även i en version som är lagrad i Rom tunnor ... också mycket mycket god ..

Timmermans Kriek - Belgisk Körsbärs öl .. Första gången jag hörde om denna ölen trodde jag inte den skulle vara god .. men vad fel jag hade ...

Senast redigerat 2012-03-14 10:37
  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-14 14:47
Ursprungligen av gotfredsen:

Innis & Gunn - En Ale med karaktär .. Får nyanser av honung med rostade undertoner ... Finns även i en version som är lagrad i Rom tunnor ... också mycket mycket god ..

Timmermans Kriek - Belgisk Körsbärs öl .. Första gången jag hörde om denna ölen trodde jag inte den skulle vara god .. men vad fel jag hade ...

Kriek passar utmärkt som dessertöl

Har du provat Innis & Gunn som släpptes nu i början på mars... Stout lagrad på Irländska whiskyfat? Den är riktigt bra

Ursprungligen av kainen:

Kriek passar utmärkt som dessertöl

Har du provat Innis & Gunn som släpptes nu i början på mars... Stout lagrad på Irländska whiskyfat? Den är riktigt bra

scftar du på - > Innis & Gunn Irish Cask (11605) - Systembolaget.se
så har jag tyvärr inte det .. än

men nästa helg så .. inköpslistan ser hittils ut att vara 3 flaskor wiskey och den ölen du nämde ... skall bli spännande ...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-30 17:44

Fredag, engelsk Ale behöver jag säga mer Helgen är räddad . Bild kommer när jag landat

Ursprungligen av CUBEIS:

Fredag, engelsk Ale behöver jag säga mer Helgen är räddad . Bild kommer när jag landat

Lång flight?

Gjorde det enkelt igår, ett par iskalla Chang Export blev det.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-03-30 21:27

Orkade inte vara spirituell och impulsiv idag... Ett par "Old Speckled Hen" (f.ö. tillägnad bilmärket MG) fick göra jobbet. De gjorde det bra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-03-31 14:13

Kan ju ha blivit tipsat tidigare, men Hoegaarden är så jäkla god så den tål att nämnas igen!!Ett lite lättare veteöl, gillar inte när man blir lika mätt på en öl som att käka en hel skogaholmslimpa.....

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-31 14:40
Ursprungligen av raubas:

Kan ju ha blivit tipsat tidigare, men Hoegaarden är så jäkla god så den tål att nämnas igen!!Ett lite lättare veteöl, gillar inte när man blir lika mätt på en öl som att käka en hel skogaholmslimpa.....

En av mina favoriter bland veteöl är Weihenstephaner, kungligt god att sitta att dricka ute i solen en varm sommardag. Ska självklart avnjutas i ett glas avsett för just veteöl.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-06-12 19:08

4 olika sorters öl från Brew Dog, ej ännu provsmakade.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-06-12 20:44

Återupptäckte Boddington (1600) - Systembolaget.se häromdagen...

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-06-14 11:44
Ursprungligen av lasselu:

Återupptäckte Boddington (1600) - Systembolaget.se häromdagen...

Den är bra, men nästan som med Guinness så skall den drickas på tapp för att få bästa smaken.
Krämig och fin!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-06-14 14:22
Ursprungligen av kainen:

Den är bra, men nästan som med Guinness så skall den drickas på tapp för att få bästa smaken.
Krämig och fin!

Håller med! En bra upphälld Boddington eller kanske en Caffreys är inte tokig! Med skum som grädden på en mustig Irish Coffee.

Mycket bättre än på burk/flaska.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-06-14 11:45

Om man gillar Brewdogs brygder som ofta har mer beska i sig så kan jag starkt rekomendera Oppigårds Amarillo... riktigt bra!
Oppigårds Amarillo (1442) - Systembolaget.se

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-06-14 12:17
Ursprungligen av kainen:

Om man gillar Brewdogs brygder som ofta har mer beska i sig så kan jag starkt rekomendera Oppigårds Amarillo... riktigt bra!
Oppigårds Amarillo (1442) - Systembolaget.se

En prisvärd favorit!

  • Medlem
  • 2012-06-14 14:14

Tänk att jag missat denna tråd!

En öl som passar de flesta är Brewdogs Punk IPA som vann i ett ett seriös blindtest av ett gäng glada ölnördar.

Den som vill ha ett alkoholfritt alternativ så är deras Nanny State att rekommendera.

När det gäller porter/stout tycker jag Slottskällans Imperial Stout är fantastisk.

Och för den som inte gillar öl finns ju alltid roliga belgare som geuze, lambik och bière de garde...
Läs mer här

Och (hint, hint) håll ögonen öppna för grejer från Mosebacke kvartersbryggeri i framtiden...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-06-14 14:25
Ursprungligen av lime:

IPA i allmänhet är riktigt gott! På Pitchers här i Karlstad har dom Nörrebro Bombay Pale Ale som är riktigt bra! Rekommenderas varmt! ...eller ja... jag rekommenderar ju inte att dricka alen varm... jag tror ni förstår!?

  • Avstängd
  • 2012-06-14 17:36

Två av mina favoriter är Kilkenny på fat och Irish Stout folköl ... fast ska erkännas att jag inte vet så väldigt mycket om vad som finns

Jag och tjejen åker ner till Prag i slutet av juli, några tips på öl eller trevlig ölhak som vi ska besöka? Tacksam för alla förslag..

Bevaka tråden