Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skumt med ljud och hörlursuttag.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, idag hade jag använt ett par hörlurar i min MacbookPro Intel.

Efter ett tag när jag skulle ändra volymen stod det att det inte gick. Eller ni vet om man vill sätta på ljus i tangentbordet, men det är för ljust i omgivningen så det går inte. Så fast med ljudet.

Så kollade jag runt lite och såg att det lyste en röd lampa i hörlurs-uttaget!!
provade att sätta i hörlurar igen, hjälpte inte men hörlurarna funkade dock.

Sen så lirkade jag lite med hörlurarna och så funkade det igen.

Vad hände? Bevis på framtida problem? Ska jag höra med återförsäljaren så fort som möjligt innan garantin går ut?

Mvh

Stoffe

Hörlursuttaget har jag för mig dubblerar som digital utgång. Så den röda lampan du såg var det optiska. Gissar att du behöver ställa om under ljudinställningar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-07 20:46

Jo, hörlursuttaget dubblar som digital optisk utgång, och det sitter nån slags sensor för att lista ut ifall det är analog (hörlurar) eller digital volymkontroll (optisk sladd) som skall vara aktiverad. Ibland så får sensorn fel, och aktiverar då digital kontroll. Den digitala kontrollen innebär bara ljud på/av och därför kan du inte variera volymen. Genom att röra lite på hörlursproppen får sensorn rätt signal igen, och volymen går att ändra som vanligt.

mvh
/genell

Det är ett känt problem att dessa utgångar ibland kan krångla. Ex att ljudet helt plötsligt försvinner i ens dator. Då skall man kunna ta en hörlursplugg och "jucka lite" i uttaget.
Den lilla switchen hänger sig helt enkelt...

Notera och spar denna info till att användas om behov uppstår i framtiden

Ursprungligen av Goflorp:

Notera och spar denna info till att användas om behov uppstår i framtiden

Haha, det skall jag!

Tack allihopa! Blev lugn nu O:-)

1
Bevaka tråden