Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Small caps magrare än vanliga versaler

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag använder small caps blir de bokstäver som är "normalt" caps, alltså lite större, även fetare. Det ser ju inte så snyggt ut, kan man göra någonting åt det?
Jag arbetar i Photoshop.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-11 12:43

Vad använder du för typsnittsformat? type 1 (postscript), Truetype, Opentype?

Inte en aning, blandat antar jag. Både de som följer med system och program samt nedladdade från dafont och andra liknande sidor.
Är något att föredra?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-11 13:59

Jag vet inte hur Photoshop använder de olika formaten men du kunde prova att köra samma typsnitt i de olika formaten och se om det blir någon skillnad.

Många av typsnitten på t.ex. Adobes Fontfolio finns i både Type 1 och Opentype (OTF), t.ex. Adobe Garamond (AGaramond = Type 1) och Adobe Garamond Pro (OTF).

Det är för att alla typsnitt inte har small caps och då gör photoshop egna small caps genom att krympa ner texten vilket gör att den upplevs som tunnare än övrig text. Leta reda på ett typsnitt som har riktiga small caps.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-11 23:59

Small cap = English.
Kapitäl = svenska.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-12 14:17

Small caps finns i de flesta professionella Opentype-fonter men inte alla program klarar av att hantera dessa. Det säkraste sättet är att använda ett OsF/SC Type 1 typsnitt om man vill ha riktiga small caps/kapitäler.

Men man behöver mer information av frågeställaren för att ge ett vettigt svar.

Kan man ställa in vilket typsnittsformat man använder? Vilken mer information behöver du?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-15 10:46

Vilket typsnitt använder du? Vad heter det (exakt)? Man ställer inte in typsnittsformat, typsnittet har ett format.

Gå in i typsnittsboken, markera och tryck commando-i. Vad står det på de första fyra raderna?

T.ex.

PostScript name ArialNarrow-Bold
Full name Arial Narrow Bold
Family Arial Narrow
Style Bold
Kind TrueType

Använder som sagt olika typsnitt men exempel är:
Typewriter_Condensed, nedladdat från dafont:

PostScript-namn Typewriter_Condensed
Fullständigt namn Typewriter_Condensed
Familj Typewriter_Condensed
Stil Regular
Typ OpenType PostScript

Samma sak i Courier:

PostScript-namn Courier
Fullständigt namn Courier
Familj Courier
Stil Normal
Typ TrueType

Nu gäller frågan InDesign.
Vore guld om man kunde få ordning på detta!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-21 19:26

Gäller det InDesign nu?

Samma fenomen som i photoshop?

Jepp, gäller InDesign (CS3) nu. Samma fenomen.

Jag håvar upp denna tråden igen.
Samma problem i InDesign CS3, fortfarande ingen lösning. Verkar gälla alla typsnitt, från Helvetica till Times new roman. Stora caps blir fetare än små caps och det gör small caps i princip oanvändbart.
HJÄLP!!!

Det har inte med InDesign att skaffa, utan beror helt enkelt på att dessa fonter inte har speciellt ritade "Small Caps/Kapitäler".
Att ett typsnitt är i ett visst format (Type1/Truetype/Opentype) innebär inte att det automatiskt innehåller fler eller färre tecken (glyfer) utan dessa måste vara ritade av typsnittskonstruktören.
planB har dessvärre fel när han säger att de flesta professionella OpenType-fonter innehåller äkta kapitäler, tvärtom finns dessa bara i somliga typsnitt, oftast i äldre antikvor (Adobe Garamond) eller i en del nytecknade linjärer (Meta Plus).
I stället har man oftast använt den utökade teckentabellen i OpenType-formatet till att lägga in fler accenter (för östeuropeiska språk) eller för att baka in exempelvis kyrilliska tecken i typsnittet.
Du måste för att få ett snyggt resultat alltså använda dig av typsnitt som innehåller äkta kapitäler.
Du kan alltid i Indesign se exakt vilka tecken som finns i ett typsnitt genom att välja Type/Glyphs (Text/Infoga tecken).

Senast redigerat 2008-11-03 11:07

Tack! Då vet jag ju hur det ligger till. Det finns ju väldigt mycket i glyphs i vissa typsnitt, kan man speciellt se om det har kapitäl?
Går det att ordna till "artificiellt" så att man fetar upp eller smalnar av vissa bokstäver?

De flesta typsnitt finns ju i flera stilar (Bold, Italic etc). De som innehåller äkta kapitäler har vanligen en eller flera stilar som heter något i stil med "Small Caps & Oldstyle Figures" (se bild 1).
OpenType-typsnitt kan innehålla kapitäler utan att ha dem i speciella stilar. Här kommer du istället åt dem med InDesigns OpenType-tillval i teckenpaletten. Räkna med att dessa typsnitt i stort sett bara finns som köptypsnitt och dessutom kostar en bra slant eftersom det är stora typsnittsfamiljer.
Att labba med att "feta upp" fuskkapitäler kan vara en nödlösning men samtidigt får du andra visuella problem som att seriffer och hårstreck blir för tjocka. I bild 2 har jag lagt en tunn outline på fuskkapitäler i Times (rad 2), jämför med Adobe Garamond på rad 3.
Har du kläm på hur man arbetar med vektorritverktygen i Illustrator/InDesign kan du göra texten till outlines/textkonturer och ändra bokstäverna precis hur du vill (bild 3), minst sagt omständigt
Sorry om jag gjort dig nedslagen – men å andra sidan är det svårt och tidskrävande
att skapa snygga typsnitt så man kan förstå att de som livnär sig på det vill ha betalt.

Senast redigerat 2008-11-03 16:58
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-03 16:20

Ett sätt att kolla om typsnittet har stöd för kapitläler (jag tänker nu inte på postscript/Type1), är att testa typsnittet i det enkla programmet TextEdit som finns i alla datorer. Detta enkla program har intressant nog mer stöd för typografiska finesser än Word.

Starta TextEdit och gå in på Format / Font / Show Font. I rutan du får upp med alla typsnitten, klicka på "kugghjulet" i vänstra hörnet, och välj Typography. I den ruta som nu dyker upp kan du se vilka typografiska finesser det valda typsnittet du valt har stöd för. Nu kan gå igenom alla dina typsnitt och direkt när du markerar ett visst typsnitt dyker de finesser som stöds upp i den lilla rutan under "Typography". Just äkta kapitläler hittar du under "Letter Case". Om du har Office 2008 installerat har t.ex. Words standardtypsnitt för brödtext Cambria stöd för äkta kapitler, likaså rubriktypsnittet Calibri. Annars brukar det vara ganska magert med stödet i "vanliga typsnitt" som hänger med system och program.

Kan bara buga och bocka för en mycket redig förklaring. Något modstulen, javisst, men också klokare. Tack!

1
Bevaka tråden