Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korg Polysix fråga/hjälp?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
jag är ägare till 1,5 polysix syntar var av den ena är i fint skick den andra är mindre bra.
Låt oss kalla den halvfungerande synthen som jag är delägare i för 0.5

Funderar nu på att köpa ut den andra ägaren så jag blir ägare till bägge men efter som 0.5 inte fungerar helt som den ska så vill jag veta om det är värt att köpa den och lägga pengar på reparation eller om man ska sälja den som den är.

för ett år sedan så var 0.5 på reparation efter batteriläckage men pga att jag behövde den så avbröts reparationen. Batteriet e bytt och det mesta funkar men följande fel existerar på den.

1. En av rösterna vill inte riktigt bete sig som de andra 5 när man rattar på den i vissa lägen så märks inte detta alls. Så var sjätte gång man spelar på en och samma tangent i poly läge så låter den inte som de andra gjorde. Och har man den i unison så är det en röst som sticker ut beroende på hur man har rattat in ljudet.

2. Endast ensambel eller möjligtvis chorus effekten verkar fungera. det är samma effekt på alla lägen(även off)

3. VCA sektionen attenulator ratten och EG mode switchen gör varken från eller till i8ngen ting händer när man vrider och switchar.

4 KBD track tillför heller ingent till synten i nuläget bara en ratt som ser fin ut och tar upp platts.

5 Sist men inte minst så ballar den ur om man grejar med SUB OSC fram å tillbaka. Då hoppar den till minnes platts A1

Är detta en kost sam historia eller något som borde vara relativt enkelt att greja för den händige?

Tipps och förslag e mycket välkomma
/Tobbe

  • Medlem
  • 2008-10-15 00:41

Är inte alls så insatt som jag borde eftersom jag servat mina två.

Men batteriläck kan orsaka de mest underliga fel. öppna upp och kolla om du kan hitta komponnter som ärgat eller blivit svarta. Banor, ben, komponenter osv..

Själv skulle jag villja leta rätt på en reservdelsmaskin till mina.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-15 08:03

Som 18db säger så låter det som batteriläcket fortfarande spökar...mitt bästa tips är nog att pussla ihop en helt fungerande Polysix av den enas fungerande CPU-board (KLM-367) och den andras voiceboard (KLM-366). Sen spar du SSM-kretsarna från den som är kvar eftersom de inte tillverkas längre...
Här finns en del info om Polysixens innanmäten och batteriläck:
Old Crow's Synth Shop: Korg Polysix Upgrade/Repair Overview

Att slakta den fungerande(kroffes gammla) vore ju dumt. Tanken var att ha 2 stycken fungerande, en i replokalen och en hemma.

Den ser fin ut innut i med tanke på vad den har fått stå ut med. Har ingen utrustning eller till räckligt med kunskap för att åtgärda dessa felen själv. Jag rengjorde klaviaturet igår enligt oldcrows beskrivning så det funkar i alla fall.

Frågan kvarstår dock e det värt en 6-700 kr för att köpa ut den andra ägaren och sedan lägga en peng på att renovera den?
/Tobbe

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-15 09:14

Aha...det var min gamla som var "den fina".. just det, glömde ju att du köpte den av axelwaad...:)

Tycker defenitivt det är värt att köpa loss den för 6-700kr bara för att ha reservdelar till din "fina" om den pajjar...sen kan du ju se det som terapi att försöka fixa batteriläckage-skadorna under tiden...

På internationella Polysix-mailinglistan finns en hel del expertis i ämnet, så mitt förslag är att gå med där, gräv i arkiven och lägg sen upp en fråga om du inte hittar:
PolySix : Discussion about the Korg PolySix synthesizer

På din beskrivning så låter det som du har fel både på CPU-kortet (KLM-367) och "röstkortet" (KLM-366). Röstkortet brukar vara ganska lätt att fixa, men om någon SSM-krets pajat så kan den ensam kosta ett par hundra. CPU-kortet verkar lida av de klassiska batterisyrasymptomen, men skall inte vara något problem att ordna för den tålmodige och lödkunnige.
Om CPU-kortet är i någorlunda bra skick kosmetiskt (ingen synlig batterisyra o.s.v.) så tycker jag definitivt att du skall köpa ut den andra ägaren. Däremot är jag av princip emot att slakta två maskiner för att få en fungerande. Det mesta brukar gå att laga, men som vanligt så är det en fråga om hur mycket du är beredd att lägga på att få den fixad.

En liten undran om 0,5-an - är det en ur den första produktionsserien (s.k. old production) eller en av de senare (new production)?. Inte för att det har någon betydelse för reparationen, utan jag är bara nyfiken. Du kan lätt skilja de två varianterna åt: old prod har ett 105x65 mm stort tilläggskort monterat ovanpå KLM-366, new prod saknar detta kort.

Ursprungligen av Europe Endless:

På din beskrivning så låter det som du har fel både på CPU-kortet (KLM-367) och "röstkortet" (KLM-366). Röstkortet brukar vara ganska lätt att fixa, men om någon SSM-krets pajat så kan den ensam kosta ett par hundra. CPU-kortet verkar lida av de klassiska batterisyrasymptomen, men skall inte vara något problem att ordna för den tålmodige och lödkunnige.
Om CPU-kortet är i någorlunda bra skick kosmetiskt (ingen synlig batterisyra o.s.v.) så tycker jag definitivt att du skall köpa ut den andra ägaren. Däremot är jag av princip emot att slakta två maskiner för att få en fungerande. Det mesta brukar gå att laga, men som vanligt så är det en fråga om hur mycket du är beredd att lägga på att få den fixad.

En liten undran om 0,5-an - är det en ur den första produktionsserien (s.k. old production) eller en av de senare (new production)?. Inte för att det har någon betydelse för reparationen, utan jag är bara nyfiken. Du kan lätt skilja de två varianterna åt: old prod har ett 105x65 mm stort tilläggskort monterat ovanpå KLM-366, new prod saknar detta kort.

Jag känner inte heller för att slakta den.
Jag kan ta kort på insidan så borde du kunna se vilken modell det är efter som jag e så att säga inte riktigt e 100 på vilket kort som är vilket fast jag tror att jag vet.
Vad jag mins sen i går vara att sladdarna som kommer från klaviaturet är svarta och vita och inte gula som på oldcrows bilder.

________________________________________________________________________


Finns det någon som vet någon i/runt om Göteborgs trakten som är duktig på att felsöka ev. laga denna typ av synth?
Skulle kunna lämna den till samma person som på började lagningen men han brukar vara uppbokad med jobb.
/Tobbe

Ursprungligen av tobbetle:

Jag kan ta kort på insidan så borde du kunna se vilken modell det är efter som jag e så att säga inte riktigt e 100 på vilket kort som är vilket fast jag tror att jag vet.
Vad jag mins sen i går vara att sladdarna som kommer från klaviaturet är svarta och vita och inte gula som på oldcrows bilder.

Då behöver du inte öppna den. Svarta och vita sladdar från klaviaturen finns bara på "new production"
Om jag hade bott i dina trakter så skulle jag gärna ha gjort ett försök att hjälpa dig, men tyvärr bor jag i fel ända av landet (från din horisont, alltså)

Tack för all hjälp och tips.
Talade med han som påbörjade renoveringen och han kan tänka sig att fortsätta med renoveringen.
Förhoppningsvis så hjälper era tipps till att låta maskinen bli helare och gladare.
/T

Lycka till!

Om det dyker upp fler frågor runt renoveringen så delar jag gärna med mig av den lilla kunskap jag har...

Ursprungligen av kroffe:

Aha...det var min gamla som var "den fina".. just det, glömde ju att du köpte den av axelwaad...:)

Tycker defenitivt det är värt att köpa loss den för 6-700kr bara för att ha reservdelar till din "fina" om den pajjar...sen kan du ju se det som terapi att försöka fixa batteriläckage-skadorna under tiden...

På internationella Polysix-mailinglistan finns en hel del expertis i ämnet, så mitt förslag är att gå med där, gräv i arkiven och lägg sen upp en fråga om du inte hittar:
PolySix : Discussion about the Korg PolySix synthesizer

Har nog varigt medlem i P6 gruppen i 4-5 år men typ aldrig läst nått där, tankade hem några filer för längesedan. tack för påminnelsen. ska kolla där.
/Tobbe

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-15 22:08

Mitt tips är att låna ut 0,5:an till Kroffe så får han försöka operera på den. Han har ju lyckats hela två redan så jag skulle säga att han är lite utav ett Polysix-proffs!

Ja, om du råkar vara i krokarna kring Uppsala det vill säga!

Ursprungligen av lisab:

Mitt tips är att låna ut 0,5:an till Kroffe så får han försöka operera på den. Han har ju lyckats hela två redan så jag skulle säga att han är lite utav ett Polysix-proffs!

Ja, om du råkar vara i krokarna kring Uppsala det vill säga!

Fel ort för min del
/T

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-15 22:41

Oki! Hoppas det löser sig ändå!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-16 09:04

lisab: så mycket proffs anser jag mig inte vara...men jag lär mig.

Batteri-läck i Polysix är ett jäkla aber - man tror att man fått bort allt så ligger det trots det kvar nånting under nån IC-krets och förstör...kretsbanor som ser oskadade ut kan ha mist sin konduktivitet och måste ändå kapas...blä.

Men håller med Europe Endless om att den där rösten som "inte låter som de andra" antagligen har en defekt SSM-krets - antingen 2044 VCF eller 2056 envelop-generatorn.

Hoppas du får ordning på denna eller får hjälp från nån kunnig i götet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-31 22:46

Samma här!
Hojta till om det är nåt du undrar...:)

Jag har idag lagat min andra polysix som jag äger ihop med en vän. Bortsett från att lägsta C inte alltid gör som man vill men det går ju att fixa en regnig dag. alla andra syndrom som jag beskrivigt har upphört och alla andra funktioner fungerar.

Så nu har jag 2 st hela och en tredje som inte lever alls pga av att jag var tvungen att ta 2 st ssm kretsar från det till den jag nyss lagade samt att bateriet måste bytas.

Jag påbörjade reparationen på den tredeje poly6an för ett halvår sedan och klippte då loss det gammla batteriet och slängde det åt helv... , tvättade även rent kretskorten från batterisyra, men nu slog mig tanken.

E det verkligen värt att leta delar och laga den tredje jag kan känna att det käns trygt att ha en att ta reservdelar i från om jag skulle behöva. dock så ser den tredje helt ny ut jämfört med de två andra men behöver man 3 st?

Jag har ju iofs ingen brådska att fatta detta beslut i och med att det inte ligger nått å fräter i den längre.
/Tobbe

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-21 08:51

Dagens ilandsproblem.
Om det bara är SSM-kretsar som saknas är det ju värt att hålla ett öga på ebay eller Sensos site så dyker de nog upp förr eller senare...Om du lagar den tredje kan du alltid sälja den och göra någon glad. Fler fungerande Polysixor åt folket!

Väldigt smart att rengöra alla kortet från batterisyra i alla fall...själv har jag slarvat med det på min "nya" så nu har den ju börjat krångla. Kånkade hem den från studion igår och ska ge mig på den i helgen.

Ursprungligen av kroffe:

Dagens ilandsproblem.
Om det bara är SSM-kretsar som saknas är det ju värt att hålla ett öga på ebay eller Sensos site så dyker de nog upp förr eller senare...Om du lagar den tredje kan du alltid sälja den och göra någon glad. Fler fungerande Polysixor åt folket!

Väldigt smart att rengöra alla kortet från batterisyra i alla fall...själv har jag slarvat med det på min "nya" så nu har den ju börjat krångla. Kånkade hem den från studion igår och ska ge mig på den i helgen.

hoppas du får ordning på den. Jag känner mig inte stressad över att fixa den tredje ochkänner att jag vill ängna mer tid åt att spela på de två jag har än att gräva i den tredje.

Man borde ju tvingat alla som ägt en polysix att utföra batteri bytes proceduren innan de låste in dem i ett dammig vindsföråd för att sedan efter 15 år upptäcka att man inte vill ha den och sätter ut en annons där man dikterar:
"Fungerade felfritt sist jag andvände den. Har ingen möjlighet att testa den nu. Koplade in strömmen till den och alla knappar lyser." Eller nått i den stilen.
/T

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-24 22:48
1
Bevaka tråden