Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om USB-ljudkort med bra prestanda

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu när nya MacBooks släpptes blev det ju panik då de saknar Firewire. Själv tror jag att det är en MacBook Pro jag vill ha i vilket fall som helst, då jag längtat efter en dator med full fart och större skärm, men jag är nog inte ensam om att undra vilka ljudkort som faktiskt funkar bra med USB 2.0!

Så den i här tråden avhandlar vi ljudkort som fungerar bra över USB 2.0. När ni tipsar, skriv gärna så mycket relevant som möjligt om kortet. Inte bara "Produktnamn modell xx", utan gärna
- Märke
- Modell
- Antal ingångar, stereo, mono, xlr
- Antal utgångar, stereo, digitala osv
- Funktioner
- Latency osv

Ni hajar!

Man måste inte ha provat själv, recensioner från vänner, tidningar och dylikt är helt okej. Även frågor om "Har ni testat det här?" går bra!

Tanken är att tipsa! Så kötta nu!

Jag börjar med att fråga "Har ni provat den här?"!
Presonus AudioBox. PreSonus
Den har 2 stycken mic-/instrumentingångar och verkar OK för lättare hemmaproduktion, såsom inspelning utav akustiska instrument och sång. Presonus preamps ska väl dessutom vara ganska prisvärda? Men kommer den palla 24 stycken 3 minuters audiospår?

Någon som testat?

Senast redigerat 2008-10-17 02:16

Ingen?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-10-18 01:20

Köpte precis ett Alesis IO|2 till min nya musikdator. Återstår att testa lite, men så långt har jag spelat in gitarr med bra resultat.
- Märke: Alesis
- Modell: IO|2
- Antal ingångar, 2 XLR in, med fantommatning, 2 1/4" in för instument, 2 1/4" insert på varje kanal (2 st), MIDI I/O
- Antal utgångar: 24-bit S/PDIF I/O, 1/4" hörlursutgång, 1/4" balanserad ut
- Funktioner: fantommatning, lyssning i mono/stereo, steglös monitormix (direct/USB), switch för input (mic/line, guitar), kräver ej strömadapter
- Latency osv: ingen aning....

Eftersom jag aldrig spelar in mer än typ en röst eller en gitar/bas åt gången så passar detta kort mig perfekt.
Koprtet har precis allt jag behöver och det funkar klockrent på min iMac, behövde inte installera några drivrutiner alls. Plug and play. Kör Logic Express 8. Köpte hos Thomann.de för 144 €. Är mycket nöjd.

/ Fred

Är själv ute efter ett usb ljudkort (ev. firewire) men vet inte riktigt vilket som är intressant. Är inte ute efter ett ljudkort med massa kanaler, snarare ett för inspelning av max två kanaler (instrumment och sång) samtidigt. Vad är skillnaden mellan firewire å usb egentligen och vilket ljudkort ska man välja när betoningen ligger på bra ljudkvalité snarare än massa kanaler.

Något att ha?

Letar fortfarande efter ett USB ljudkort men vet inte riktigt var man ska börja.. kan d här va något?
Zoom S2t ZFX Stack Package Sverige


Någon annan kanske? eller? hjälp!

jag kan bara komma på apogee's minime (för specs, googla) som har usb och är bra. Men den har utgått.

apple måste vara helt dumma ihuvet som inte har FW på nya macbooken,

Edirol UA-101 har jag haft ett tag och det är helt ok och kostar inte så mycket. 8 analoga in och ut, varav 2 st på fronten med mikförstärkare och fantommatning.
2 digitala in/ut (har ej testat). MIDI in och ut.

Har inte lyckats överbelasta det. Latency går att ställa in. Limiterfunktion finns på ingång ett och två. Omkopplare av impedans för gitarr på ingång 2. Har inte testat på mac, men det stödjer Leopard.

Nackdelar: Kräver nätadapter, även om man ställer ljudkortet i usb 1-läge (2 in, 2 ut). Vill man byta samplingsfrekvens, måste man stänga av kortet, skruva på en ratt, och sätta på kortet igen.

Om man inte behöver 8 in/ut, är Edirol UA-25 ett jävla bra ljudkort för pengarna. 2 in/ut och tar sin ström via usb och har samma funktioner som 101:an i övrigt. Bara att sätta sig ute i skogen och spela in trollmusik...

Båda ljudkorten tycker jag låter bra och har helt ok mikrofonförstärkare. Har testat ett presonus 19" firewire med 8 preamps som jag tyckte lät skit jämfört med Edirols (preampsen, dvs).

Tjenare, betat av ett knippe USB-ljudkort. Det som fungerat bäst och som jag kan rekommendera är Natives kort som är tänkt för DJs.

- Native instruments
- Audio 8
- 4 stereo ut, RCA
- 4 stereo in, RCA (Varav 2 stereopar har phonopreamps)
- Midi in/ut, strlmförsörjning genom USB, bra gediget byggt, ser signalflöde in/ut på ovansidan, grymt om man ska snabbt felsöka/dubbelkolla att setupen är rätt.
- Testat det i cubase 4 och ställt det på 128 samplingar/sec och fick då en latency på 7ms typ vilket är helt ok tycker jag. Körde ett halvfärdigt projekt med 3 synthar, ett knippe kompressorer och effekter och typ 8 kanaler wavespår. Inga problem.

1
Bevaka tråden